۱۴ آبان ۱۳۹۷ ۱۷:۲۲
کد خبر: ۲۶۳۹۴۲
vazir - gholami

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مقام معظم رهبری با دانشجویان ممتاز و استعدادهای برتر با ارایه گزارشی از شرایط علمی و نخبگان کشور گفت: سال 2017 در بین 25 کشور برتر تولیدکننده علم دنیا، ایران با رشد 8.9 درصد رتبه اول رشد علمی را کسب کرده است.


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، متن کامل سخنرانی دکتر غلامی در نشست مقام معظم رهبری با دانشجویان ممتاز و استعدادهای برتر به شرح زیر است:


الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاه و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین.


با اهدای سلام و احترام محضر مبارک رهبر معظم و عالیقدر نظام جمهوری اسلامی ایران؛ عالمان، اندیشه ورزان و دانشجویان گرامی حاضر در این نشست مُعَظّم.


خوش وقتیم و سپاسگزار؛ در این ایامی که در آستانه اربعین سالار شهیدان (ع) قرار داریم و در هفته های آغازین سال تحصیلی توفیق حضور در محضر جنابعالی را پیدا کرده ایم. از فرصت اختصاص یافته و التفات حضرتعالی به خانواده بزرگ نظام آموزش عالی، پژوهش و فناوری کشور نهایت تشکر و سپاس را داریم.


جمع حاضر بخشی از سرآمدان و برترین های نظام آموزشی، پژوهشی و فناوری کشور عزیزمان هستند که امروز محضر جنابعالی شرفیاب شده‌اند.


کوتاه و مختصر به چند دستاورد اشاره می کنم که حاصل تلاش و اهتمام این جمع و استادان گرانقدرشان در نهاد آموزش، پژوهش و فناوری کشور است.


در سال 2017 در بین 25 کشور برتر تولیدکننده علم دنیا، کشور ایران با رشد 8.9 درصد رتبه اول رشد علمی را کسب کرده است. کشورهای روسیه و چین به ترتیب با رشد 6.6 و 4.3 درصد در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته اند.


با توجه به جایگاه مکتسبه؛ رقابت علمی کشور دیگر در مجموعه کشورهای درحال توسعه نیست، بلکه در گردونه رقابت با کشورهای توسعه یافته است.


ایران در تولید علم در میان کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی رتبه اول را دارد و در بین کشورهای جنبش عدم تعهد بعد از کشور هند رتبه دوم را دارد.


شاخص ارزیابی کیفیت تولیدات علمی؛ میزان استناد و ارجاع به تولیدات علمی است که از این بابت نیز موفقیت خوبی داشته ایم و رتبه کشور از رتبه 30 در سال 2012 به رتبه 22 در سال 2017 ارتقا پیدا کرده است.


تغییر جایگاه دانشگاه های کشور در نظام های معتبر بین المللی نیز حائز توجه است. برای مثال در رتبه بندی تایمز در سال 2013 تنها یک دانشگاه از کشور ایران حضور داشت که در سال 2018 تعداد 18 دانشگاه از ایران در این رتبه بندی حضور دارند. در رتبه بندی لایدن در سال 2013 فقط 5 دانشگاه ایران حضور داشتند که در سال 2018 این حضور به تعداد 22 دانشگاه افزایش یافته است.


به لحاظ دستاوردهای فناورانه و دانش بنیان براساس شاخص نوآوری جهانی، جایگاه ایران از رده 120در سال 1393 به رده 75 در سال 1396 ارتقا یافته است. این رشد مرهون توجه به حوزه فناوری و نوآوری در مراکز آموزشی و پژوهشی و نیز شرکت های دانش بنیان است که تعداد این مراکز از 131 مورد در سال 1391 به 193 مورد در سال 1397 افزایش یافته است و تعداد پارک های علم و فناوری از 33 پارک در سال 1391 به 43 پارک در سال 1397 افزایش پیدا کرده و شاغلان در این پارک ها از 19000 نفر به 42000 نفر رسیده است.


الحمدالله به فرموده جنابعالی جامعه دانشگاهی یک حرکت پیشرونده فکری و انگیزه ای را امروز در پیش گرفته است و با عنایت به رهنمودهای جنابعالی الزاماتی چون درگیر شدنِ دانشگاه و پژوهشگران با مسائل و چالش های کشور؛ تولید علمی، هدفمند ساختن تحقیقات و پژوهش های علمی، آمایش آموزش عالی، مأموریت گرا کردن نظام آموزشی و پژوهشی، کسب مرجعیت علمی، اهتمام به تربیت فرهنگی و هویتی و صیرورت پویایی و تحول مستمر در فضاهای آموزشی و پژوهشی کشور به جدّ در دستور کار قرار دارد و همچنان نیازمند هدایت و حمایت حضرتعالی برای تحقق هرچه بیشتر مطلوب ها و آرمان های نظام قدرتمند جمهوری اسلامی ایران هستیم.


خوشبختانه در روزهای آغازین هفته جاری شاهد اعلام تدوین سند 'الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت'، که در آن اهمّ مبانی و آرمان های پیشرفت و اُفق مطلوب کشور در پنج دهه آینده ترسیم؛ و تدابیر مؤثر برای دستیابی به آن طراحی شده است، بودیم.


امر جنابعالی مبنی بر ورود دانشگاه ها و صاحبنظران برای بررسی عمیق این سند و ارائه پیشنهادهای مشخص برای ارتقای آن را مطاع و وظیفه خود می دانیم و قطعاً ورود نخبگان و دانشگاهیان خاصه جوانان نخبه عزیز، گفتمان 'الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت'، را قوت و غنای بیشتری خواهند بخشید. انشاالله

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار