۰۸ آبان ۱۳۹۷ ۱۷:۵۰
کد خبر: ۲۶۳۲۰۳
دوتسنکو در نشست «بررسی کارآمدی سازمان ملل متحد در حمایت از قربانیان تروریسم»

نشست «بررسی کارآمدی سازمان ملل متحد در حمایت از قربانیان تروریسم» با سخنرانی استادان دانشگاه علامه طباطبائی و با حضور رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، سفیر پاکستان در ایران و کاردار دوم افغانستان در این دانشگاه برگزار شد.


به گزارش خبرنگار عطنا، در این نشست که یکشنبه، ۶ آبان‌ماه به مناسبت «روز ملل متحد» در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، استادان دانشگاه علامه طباطبائی به ترتیب، دکتر قاسم زمانی با موضوع «حمایت از قربانیان تروریسم در چارچوب حقوق بین‌الملل بشر»، دکتر هیبت الله نژندی منش با موضوع «سازمان ملل متحد در حمایت کیفری از قربانیان تروریسم»، دکتر مهرداد رایجیان اصلی با موضوع «رویکرد جرم‌شناختی-بزه دیده شناختی به تروریسم» و مرتضی قهرمانی‌منامن، دانشجوی دکترای حقوق بین‌الملل و دبیر اجرایی نشست با موضوع «مسئولیت سازمان ملل متحد در حمایت از قربانیان تروریسم» به ایراد سخنرانی پرداختند. (گزارش تصویری)


رفعت مسعود، سفیر پاکستان در تهران، سید نادر پژوهش، کاردار دوم افغانستان در ایران و ماریا دوتسنکو، رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد و جمعی از خانواده‌های شهدا از مهمانان ویژه این نشست بودند.



دوتسنکو: سه‌چهارم تلفات ناشی از تروریسم در 5 کشور افغانستان، عراق، نیجریه، سومالی و سوریه است



ماریا دوتسنکو، رئیس مرکز سازمان اطلاعات ملل متحد در این همایش با اشاره به اینکه سازمان ملل متحد 24 اکتبر سال 1945 تأسیس شد، گفت: روز ملل متحد یادآور سالروز اجرایی شدن منشور ملل متحد در سال 1945 است.


وی با اشاره به اینکه هدف اولیه تأسیس سازمان ملل متحد، جلوگیری از جنگ و گسترش صلح است، بیان کرد: این سازمان بین‌المللی از زمان تأسیس خود با چالش‌های جهانی فراوانی ازجمله تروریسم روبه‌رو بوده و تلاش کرده که به‌نوعی با این چالش‌ها مقابله کند.


دوتسنکو اضافه کرد: طی 73 سال از زمان تأسیس، سازمان ملل متحد با چالش‌های جهانی زیادی از جمله تروریسم روبه‌رو شده و تلاش کرده است که با آنها مقابله کند. ضمن‌آنکه خط و مشی جهانی مقابله با تروریسم در هشتم سپتامبر 2006 و به‌اتفاق آراء در قالب قطعنامه 60.288 مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید.


وی با بیان اینکه در این قطعنامه تأکید شده است که مؤثرترین راه برای مقابله با تروریسم انجام اقداماتی است که به منزلت انسانی احترام گذاشته و از حاکمیت قانون پاسداری کند، تأکید کرد: امروزه کشورهای زیادی از تروریسم متأثر شده‌اند، قربانیان آن به‌طور گسترده در شمار اندکی از دولت‌های عضو متمرکز شده است. به‌طوری‌که فقط در سال 2017، نزدیک به سه‌چهارم تلفات ناشی از تروریسم، در پنج کشور افغانستان، عراق، نیجریه، سومالی و سوریه بوده است.



قربانیان ترور تنها می‌توانند از طریق پشتیبانی چندبعدی بلندمدت بهبود پیدا کند



رئیس مرکز سازمان اطلاعات ملل متحد با بیان اینکه قربانیان تروریسم همچنان در تلاش هستند که صدای خود را به گوش دیگران برسانند، نیازهایشان را در معرض حمایت قرار داده و حقوق خود را حفظ کنند، اذعان کرد: متأسفانه تعداد کمی از دولت‌های عضو دارای منابع یا ظرفیت برای رفع نیازهای متوسط و بلندمدت قربانیان ترور هستند.


وی با اشاره به اینکه قربانیان ترور تنها می‌توانند از طریق پشتیبانی چندبعدی بلندمدت بهبود پیدا کند و با آسیب‌های خود از جمله آسیب‌های جسمی، روحی اجتماعی و مالی کنار بیایند تا با منزلت زندگی کنند، گفت: این در حالی است که سازمان ملل متحد در راستای فراهم کردن منابع، بسیج جامعه بین‌المللی و توجه بهتر به نیازهای قربانیان تروریسم، مشغول به فعالیت است.


دوتسنکو خاطرنشان کرد: سرانجام، مجمع عمومی در ژوئن 2018 قطعنامه‌ جدیدی را ناظر بر بازبینی اجرای خط و مشی جهانی مقابله با تروریسم ملل متحد پذیرفت. این قطعنامه، اهمیت ایجاد آستانه تحمل برای قربانیان را به رسمیت می‌شناسد تا آنها و خانواده‌هایشان از مساعدت درخور، برخوردار شوند.


وی با اشاره به اینکه ایران نیز در ابتکارات جهانی خود با هدف گسترش صلح، دوستی و گفت‌وگو تاکنون نقش مهمی ایفا کرده و همچنان به آن ادامه می‌دهد، گفت: یکی از این اقدامات، گفت‌و‌گوی تمدن‌ها بود که مورد استقبال مجمع عمومی سازمان ملل قرار گرفت و سال 2001 توسط سازمان ملل متحد، به‌عنوان سال گفت‌و‌گوی تمدن‌ها اعلام شد.


دوتسنکو یادآور شد: ابتکار دیگر ایران در این زمینه پیشنهاد آقای روحانی در ارتباط با موضوع «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری خشونت‌آمیز» بود. این پیشنهاد از سوی آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد، مورد حمایت‌های دولت‌های عضو سازمان ملل قرار گرفت و مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ناظر بر آن را در سال 2013 و سپس در سال 2015 و 2017 به تصویب رساند.


رئیس مرکز سازمان اطلاعات ملل متحد همچنین با اشاره به اظهارات دبیرکل سازمان ملل در مورد موضوع تروریسم در همایشی در نیویورک طی سال جاری، بیان کرد: آقای گوترش معتقد است که تروریسم یکی از چالشی‌ترین مسائل زمان ما و تهدیدی جدی برای صلح و امنیت ملی است. قربانیان حملات تروریستی از ملیت‌های مختلف هستند و هیچ کشوری نمی‌تواند خود را از معضل تروریسم مصون بداند. متأسفانه حملات بی‌رحمانه تروریست‌ها به غیرنظامیان در طی سال‌های اخیر افزایش یافته و زندگی افراد بی‌شماری را ازهم‌گسسته است.



کرمی: 17 هزار قربانی ترور در کشور داریم



منصوره کرمی، نائب رئیس انجمن حمایت از قربانیان تروریسم نیز در این همایش با اشاره به اینکه بیش از 17 هزار قربانی ترور در کشور داریم، گفت: ما در قبال این تعداد از قربانیان موظف هستیم حقایقی از مظلومیت مردم ایران را به جهانیان نشان دهیم. به‌همین دلیل با تأسیس انجمن، سعی کردیم در برابر اقدامات منافقین، آمریکایی‌ها و تمامی کشورهایی که سعی دارند ما را به‌عنوان حامیان تروریسم معرفی کنند، ایستادگی کنیم.


وی افزود: متأسفانه دشمنان ایران به دنبال این هستند که با تطهیر منافقین، آنها را به‌عنوان منتقد و گروه مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران معرفی کنند درحالی‌که آنها با به شهادت رساندن بیش از 12 هزار نفر از شهروندان کشورمان بزرگ‌ترین خیانت را به مردم کرده‌اند.


همسر شهید علی محمدی که شهید هسته‌ای و قربانی ترور است، با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی انجمن دفاع از قربانیان ترور، گفت: با پیگیری‌ها و تلاش‌هایی که ما و سایر انجمن‌های بین‌المللی انجام دادیم، توانستیم روز 19 اوت (28 مرداد) را به‌عنوان روز یادبود و گرامیداشت قربانیان تروریسم در سازمان ملل به ثبت برسانیم.


وی با بیان اینکه انجمن دفاع از قربانیان ترور مقام مشورتی دارد و در راستای انعکاس صدای خانواده قربانیان ترور گام برمی‌دارد، گفت: بسیاری از انجمن‌ها برنامه فعالیت خود را از انجمن ما دریافت می‌کنند؛ چرا‌که موفقیت‌های ما در زمینه فعالیت‌های مردمی سبب شده است تا آنها اعتمادی زیادی به انجمن دفاع از قربانیان ترور داشته باشند.



تشکیل بانک اطلاعاتی قربانیان ترور و گروه‌های تروریستی توسط سازمان ملل متحد



کرمی ادامه داد: برای بیان رنج‌هایی که به خانواده‌های ترور تحمیل شده نیاز به زبان دیپلماسی نیست. شاید حرفی را که من می‌زنم آقای ظریف نتواند در سازمان ملل بیان کند برای همین هرچه از انجمن‌هایی شبیه ما حمایت شود به نفع کشور، نظام و مردم خواهد بود.


وی با بیان اینکه این انجمن در راستای تقویت نقش سازمان ملل در حل‌و‌فصل مخاصمه‌های جهانی و مقابله ریشه‌ای با تروریسم پیشنهاد می‌کند که از سوی سازمان ملل متحد بانک اطلاعاتی قربانیان ترور و گروه‌های تروریستی تشکیل شود، گفت: انجمن دفاع از قربانیان تروریست تشکلی فرهنگی و اجتماعی است که در لیست سازمان‌ها و تشکل‌های قانونی وزارت کشور قرار دارد.


کرمی خاطرنشان کرد: اعضای این انجمن را فرزندان و خانواده‌های قربانیان ترور و همچنین کارشناسان حقوق و روابط بین‌الملل و فعالان صلح تشکیل داده است. ضمن‌آنکه این انجمن به‌واسطه فعالیت‌های خود در تحقق اهداف بشردوستانه توانسته مقام مشورتی سازمان ملل را کسب کند.


نائب ‌رئیس انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با اعتقاد بر اینکه قوانین و مقررات برآمده از اسناد سازمان ملل متحد در حوزه تروریسم و در تداوم آنها و تکریم برخی قوانین ملی و منطقه‌ای در مبارزه با تروریسم چندان متناسب با جایگاه حقوقی قربانیان تروریسم نیست تا در سایه آن بتوان به خاتمه یافتن این‌گونه فجایع و آلام بشری امیدوار بود.



زمانی: تروریسم به شکل بی‌سابقه‌ای در جهان در حال گسترش است



دکتر قاسم زمانی، مدیرگروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این نشست گفت: امروز در اینجا گرد هم آمده‌ایم تا از قربانیان تروریسم سخن بگوییم.


وی با اشاره به اینکه به یک معنا همه ما قربانی اقدامات تروریستی هستیم، افزود: تروریسم به نحو بی‌سابقه‌ای در جهان در حال گسترش است. داعش، القاعده و بوکوحرام اسامی هستند که هر کس آن را می‌شوند رعب و وحشت بر او مستولی می‌شود.


 زمانی خاطرنشان کرد: هنوز چند صباحی از حادثه تروریستی اهواز نگذشته است، انسان‌های زیادی در آن حادثه تروریستی به خاک و خون کشیده‌ شدند. تروریسم قربانیان مستقیم و غیرمستقیم بسیاری دارد و افرادی که در اثر آن حیات خود را از دست داده و همچنین بسیار کسانی که براثر اقدامات تروریستی متحمل صدمات جانی غیرقابل‌جبران می‌شوند و شاید تا پایان عمر با درد معلولیت دست‌وپنجه نرم کنند؛ اینها بخش اندکی از قربانیان تروریسم بوده و گروه دیگر خانواده و بستگان این افراد و کل جامعه هستند.


مدیر گروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: زمانی ترور اقدام کورکورانه‌ای است که قربانیان خود را به‌صورت تصادفی و از روی جهالت، تعصب و باور واهی که می‌توانند با خشونت به هدفشان برسند، انتخاب می‌کند. ضمن‌آنکه اقدامات تروریستی یکی از بنیادی‌ترین حقوق بشری را در معرض خطر قرار می‌دهد که آن حیات ‌و سلامت انسان‌ها است.


در ادامه نشست تخصصی با حضور دکتر قاسم زمانی، دکتر هیبت الله نژندی منش، دکتر مهرداد رایجیان اصلی و مرتضی قهرمانی‌منامن  برگزار شد که با پرسش و پاسخ دانشجویان و استادان حاضر در نشست همراه بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار