۰۷ آبان ۱۳۹۷ ۱۴:۵۸
کد خبر: ۲۶۲۸۹۸
غلامرضا ذکیانی در مراسم اختتامیه اولین مدرسۀ تابستانی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه علامه طباطبائی
رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: جامعه علمی و دانشگاهی ما می تواند از طرق مختلفی در راستای گسترش فرهنگ حسینی گام بردارد که یکی از مهم ترین آن ها حضور و مشارکت پرشور و مداوم دانشجویان و استادان دانشگاه ها در برنامه های مذهبی و فرهنگی اینچنینی به خصوص راهپیمایی اربعین حسینی است.

به گزارش عطنا، دکتر غلامرضا ذکیانی، رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت و گو با  ایسکانیوز اظهار کرد: فرهنگ اهل بیت بسیار فراتر و عمیق تر از درک ما انسان های عادی است؛ اما هر فردی به اقتضای فهم خود می تواند از آن در مسیر سعادت خویش بهره ببرد. اگر در بسیاری از دعاها و احادیث مربوط به اهل بیت نیز تامل کنیم، درمی یابیم که اهل بیت (ع) می خواهند ما به هر موضوعی از زاویه جهانی بنگریم تا بتوانیم معارف دین را در تمام جهان گسترش دهیم و مردم کشورهای مختلف، مشمول مراهن اهل بیت (ع) گردند.


او ادامه داد: در سال های اخیر شاهد سیل عظیم جامعه علمی و دانشگاهی به سوی کربلای معلی در ایام اربعین حسینی بوده ایم که این اتفاق نمود این است که علاقه و ایمان مردم نه تنها کم نشده است بلکه با عنایات اهل بیت (ع) در تمام کشورهای جهان نفوذ کرده است. به طوری که ما در راهپیمایی اربعین مشارکت مسلمانان تمام کشور ها و حتی افراد غیر مسلمان مسیحی، زرتشتی و ... را دیده ایم که نشان از گسترش فرهنگ اسلامی و حسینی در تمام مردم جهان دارد.


ذکیانی تصریح کرد: حضور انسان ها با گرایش ها، ملیت‌ها، فرهنگ ها و زبان های مختلف برای جامعه علمی و دانشگاهی ما این پیام را دارد که امام حسین (ع) و اهل بیت (ع)، ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی برای ترویج فرهنگ مهدویت و ظهور امام عصر (عج) دارد و نه تنها در ایام محرم و صفر بلکه در تمام سال این فرهنگ را یاد بگیریم و به صورت جدی و مداوم آن را ترویج دهیم.


او افزود: جامعه علمی و دانشگاهی ما می تواند از طرق مختلفی در راستای گسترش فرهنگ حسینی گام بردارد که یکی از مهم ترین آن ها حضور و مشارکت پرشور و مداوم دانشجویان و اساتید دانشگاه ها در برنامه های مذهبی و فرهنگی اینچنینی به خصوص راهپیمایی اربعین حسینی است.


رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی ادامه داد: خوشبختانه می بینیم هر ساله به تعداد این علاقه مندان افزوده می شود که تمام سختی های این مسیر را با جان و دل می خرند و در این مسیر قدم برمی دارند. همچنین در این مسیر می توانیم از حماسه های سربازان کشور در زمان دفاع مقدس نیز بهره بریم که با سختی ها و محدودیت های فراوان در راه دین و کشور خود جانانه دفاع کردند و در نهایت هم به یاری خداوند متعال پیروز شدند.


ذکیانی بیان کرد: دانشگاه های سراسر کشور باید بر حماسه راهپیمایی اربعین و تاثیرات بی نظیر آن تمرکز ویژه ای داشته باشند، البته برخی از دانشگاه ها به طور مثال دانشگاه علامه طباطبایی در سال گذشته حدود ۸۰ مقاله از دانشگاه های تهران و دانشگاه های کربلا را در خصوص موضوع اربعین جمع آوری، بررسی و ارزیابی کرد و اقدام به ترجمه و چاپ به ۳ زبان فارسی، عربی و انگلیسی کرد و زمانی که ما برای راهپیمایی اربعین به کشور عراق رفتیم در دانشگاه کربلا همایشی در خصوص این مقالات و بررسی این پدیده بزرگ فرهنگی و دینی از تمام جهات برگزار کردیم و استادان ایرانی و عراقی نیز توضیحات مهمی را در این خصوص بیان کردند و این برنامه در سال جاری نیز ادامه داشته است.


او در پایان تاکید کرد: این اتفاق دستاورد جدید و بی نظیری در راستای ترویج فرهنگ حسینی برای جامعه علمی و دانشگاهی کشور بود و امیدواریم با برنامه ریزی ها و حمایت های مسئولین مربوطه به صورت جدی دنبال شود چون قطعا پیامدهای بسیار تاثیر گذاری در القای فرهنگ حسینی و مهدوی در اقصی نقاط جهان خواهد داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار