۱۱ آبان ۱۳۹۷ ۲۱:۰۰
کد خبر: ۲۶۲۴۷۷
اکران و نقد و بررسی فیلم «عرق سرد» با حضور باران کوثری و طیبه سیاوشی

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی فیلم عرق سرد را به دلیل اینکه در چارچوب استانداردهای خانوادگی جامعه نمی‌گنجد، اکران نکرد، در مورد وضعیت دانشجویان بازداشتی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: سعی کرده‌ایم تا حدودی روند آزادی دانشجویان را تسهیل کنیم و «بیشتر از این هم نمی‌توانم این موضوع را باز کنم».


به گزارش عطنا، در این برنامه که 28 مهرماه در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، ابتدا فیلم جنجالی «عرق سرد» برای سالن مملو از دانشجویان اکران شد و در ادامه طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و باران کوثری، بازیگر نقش اول این فیلم به بیان جایگاه زنان در جامعه امروز ایران و چالش‌هایی که فیلم آن را به نمایش گذاشته بود، پرداختند. (گزارش تصویری)


طیبه سیاوشی در ابتدای سخنان خود ضمن ابراز خوشحالی برای حضور در میان دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: من فیلم «عرق سرد» را برای اولین‌‌بار در جشنواره فیلم فجر دیدم و بعد از آن هم به آقای بیرقی، کارگردان این فیلم، گفتم که از نمایندگان مجلس دعوت کند که آن را ببینند؛ مطمئناً اگر این کار صورت بگیرد راه‌حل برطرف کردن مسائل زنان سرعت بیشتری می‌گیرد و غلبه بر موانع تسهیل می‌شود.



قانون «اجازه شوهر برای خروج از کشور» مصوب سال 51 است


عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، قانون «اجازه شوهر برای خروج از کشور» را مصوب سال 51 دانست و اظهار کرد: علت تصویب این قانون به یک اصل فقهی برمی‌گردد و آن هم این است که «زن بدون اجازه همسر اجازه خروج از خانه را ندارد» از آن زمان تاکنون، این قانون گذرنامه‌ای تنها یک‌بار در سال 70 اصلاحیه‌ داشته است.


وی افزود: این قانون شامل تمام زنان جامعه می‌شود و حتی زنان فعال در عرصه‌های مختلف هم حق خروج از کشور را ندارند مگر اینکه رضایت کتبی همسر خود را داشته باشند.


سیاوشی در مورد خروج بانوان نخبه از کشور، بیان کرد: تلاش ما در این دوره این است که به بند 3 ماده 18 گذرنامه یک تبصره الحاق کنیم که بر اساس آن نخبگان سیاسی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی بتوانند با اجازه دستگاه مربوطه از کشور خارج شوند.


وی در ادامه افزود: در غیر این صورت حتی اگر سازمان‌‌ها و وزارت‌خانه‌های مربوط اجازه ندهند، خانم‌ها این فرصت را دارند که از طریق دادگاه صالح، اقامه دعوی کنند.



ما ناچار به همین اصلاح‌های حداقلی هستیم


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص مخالفت‌هایی که با این اصلاحیه از طرف جامعه زنان صورت گرفت، گفت: متأسفانه خانم‌هایی بودند که به اصلاحیه‌ ما اعتراض داشتند و اعتراض آنها را نیز کاملاً به حق می‌دانم ولی در عین حال شرایطی است که ما ناچار به همین اصلاح‌های حداقلی هستیم.


وی در همین رابطه افزود: زمانی که برای دفاع از این اصلاحیه به کمیسیون امنیت ملی رفته بودیم، کسانی بودند که با هر استدلالی اعم از فقهی، شرعی، حقوقی و اقتصادی با این اصلاحیه مخالفت می‌کردند و آن را خلاف عرف می‌دانستند. گرچه شاید خانم‌‌ها فکر می‌کنند این قانون یک محدودیت است اما به نظر من قانونی است که از سال 51 تا الان وجود دارد و هیچ اصلاحیه‌ای حداقل درمورد بند 3 نداشته است. ضمن‌آنکه در این زمینه با قدم‌های حداقلی شروع می‌‌کنیم و امیدواریم به نتیجه مطلوبی برسیم.


سیاوشی همچنین بیان کرد: بعضی از خبرنگاران در مصاحبه‌ها، این اصلاحیه را گامی به جلو می‌دانستند ولی من مخالف بودم؛ به دلیل اینکه بسیاری از خانم‌ها معترض هستند و بارها به من می‌گویند که اگر دوره نمایندگی شما تمام بشود، این اصلاحیه دیگر شامل شما نخواهد شد و این کاملاً درست است.



مراحل تصویب شدن این اصلاحیه زمان‌بر و طولانی است


عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تصویب این اصلاحیه را زمان‌بر دانست و بیان کرد: این طرح هنوز در کمیسیون تخصصی تصویب نشده است و اگر در آنجا تصویب شود به صحن علنی مجلس می‌رود. در آنجا باید دلایل خود را برای دفاع از این اصلاحیه به نمایندگان محترم بگوییم و نظر آن‌ها را جلب کنیم.


وی افزود: اگر این اتفاق بیفتد و این اصلاحیه در صحن علنی مجلس تصویب شود، آن‌وقت نظر شورای نگهبان که تصویب این اصلاحیه را قطعی می‌کند.



نیروی انتظامی، یکی از موانع اجرای طرح بوده است


سیاوشی از نهادها و افرادی که برای تصویب این طرح مانع ایجاد می‌کردند، انتقاد کرد و گفت: همیشه دستگاه‌هایی هستند که در همه موارد مقاومت می‌کنند. یکی از این دستگاه‌ها نیروی انتظامی است که بر اساس استدلال‌های امنیتی و حقوقی مخالف این طرح بود.


او در این باره اضافه کرد: با توجه به اینکه 70 درصد بانوان ایرانی خانه‌دار و از نظر مالی به همسر خود وابسته هستند، بعضی از دستگاه‌ها تصویب این اصلاحیه را برهم خوردن عرف عمومی می‌دانستند و از اینکه ممکن است با اجرای این طرح، کانون خانواده‌ها به‌ هم بخورد، ابراز نگرانی می‌کردند.



منع خروج زهرا نعمتی فشار زیادی به وزارت ورزش آورد


وی در خصوص همکاری دولت در روند تصویب اصلاحیه «خروج زن از کشور بدون اجازه همسر»، بیان کرد: دولت از همان زمان که مشکل عدم اجازه خروج از کشور برای خانم زهرا نعمتی پیش آمد، دست به کار شد و وزارت ورزش پیگیری‌های لازم را انجام داد. البته وزارت‌خانه‌های دیگر هم همکاری کردند اما به دلیل اینکه رسیدگی به مشکل خانم نعمتی فوریت داشت، وزارت ورزش بیشترین همکاری را انجام داد.


سیاوشی در ادامه اظهار کرد: تمام کارهای اعزام تیم مثل سرمایه‌گذاری و ثبت لیست نهایی نام‌‌ها و ارسال آن به فدراسیون کشور میزبان انجام شده بود که در لحظه آخر با این مانع روبه‌رو شدند. این موضوع به‌نوعی برای نظام هم هزینه ایجاد می‌کند، زیرا به هر حال تبعات منفی دارد، اینکه دائماً مطرح بشود که خانم نعمتی به چنین دلیلی نتواست از کشور خارج شود، برای وزارت ورزش سنگین بود و فشار زیادی را متحمل می‌شد.



حرکت‌های زنان در جامعه ما از پایین به بالا است



سیاوشی روند ایجاد تغییر در ایران را با کشورهای دیگر مثل امارات متفاوت دانست و اظهار کرد: کشور ما برخلاف کشور امارات متحده عربی، اصلاحات پایین به بالا دارد. اینگونه نیست که یک شب تا صبح، چهار وزیر زن سرکار بیایند؛ در ایران انجام کارها از مسائل کوچک شروع می‌شود و به مسائل بزرگ‌تر می‌رسد. حرکت‌های زنان در جامعه ما از پایین به بالا است و خیلی کند اتفاق می‌افتد ولی در هر حال حرکت ما بسیار حرکت متفاوتی است و از این لحاظ هم در جهان بسیار قابل تقدیر است زیرا به هر حال اقدامات اصلاحی زنان در ایران دیده می‌َ‌شود.


سیاوشی با بیان اینکه صحبت‌های من واقعی است و نمی‌خواهم ناامیدی ایجاد کنم، افزود: اگر ناامید بودم، هیچ کاری انجام نمی‌دادم. ضمن‌آنکه اگر پروسه و روند اداری مجلس را نگاه کنید، متوجه می‌شوید که باید طبق یک چارچوب و زمان‌بندی از قبل عمل می‌کردید.



عملکرد دولت روحانی در زمینه ورزش زنان رضایت‌بخش‌تر از دولت‌های قبل است


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عملکرد دولت آقای روحانی را در زمینه ورزش زنان رضایت‌بخش‌تر از دولت‌های قبلی دانست و افزود: از آنجا که من رئیس کمیته ورزش و زنان کمیسیون فرهنگی مجلس هستم و با دستگاه‌های ورزشی و حوزه زنان تعامل مستقیم دارم، این را باید بگویم که در دولت یازدهم و دوازدهم، چرخش قابل توجهی در حوزه‌های ورزشی، عرصه قهرمانی و حرفه‌ای ورزشی زنان انجام شد. توجه ویژه مجلس به حوزه توسعه همگانی ورزش زنان، مردان و ورزش معلولان بوده است.



تحریم کردن فیلم از جانب حوزه هنری به‌دلیل وجود محتوی غیرخانوادگی


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص محدودیت‌هایی که حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برای فیلم «عرق سرد» به‌وجود آورد، بیان کرد: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی درمورد پخش و اکران فیلم‌ها قدرت انتخاب دارد که آیا یک فیلم اکران بشود یا خیر؟ درمورد این فیلم می‌گفتند که «به دلیل اینکه در چارچوب استانداردهای خانوادگی جامعه نمی‌گنجد، قادر به پخش این فیلم نیستند».


وی افزود: از نظر این سازمان فیلم عرق سرد، قابلیت این را ندارد که پدر و مادر و فرزندان باهم آن را ببینند. به گفته آنها این فیلم صحنه‌های اروتیکی دارد که برای سنین کم و در جمع خانواده مناسب نیست.


سیاوشی راه‌حل این مشکل را در ایجاد رده‌بندی سنی برای فیلم‌ و سریال‌ها دانست و گفت: مشکلی که در نظام فرهنگی ما به‌ویژه رسانه ملی وجود دارد این است که برای فیلم‌ها رده‌بندی سنی نداریم و مخاطبان خود را به تفکیک دوره‌های سنی، مشخص نمی‌کنیم. این مسئله باعث می‌شود که حوزه هنری بتواند از این دست بهانه‌ها بیاورد و استدلال‌های خود را به سینما تحمیل کند؛‌ در حالی‌که اگر این تفکیک در مخاطبان ایجاد شود، رابطه مردم و سینما به شکل فزاینده‌ای بالا‌ می‌رود.



وضعیت مجهول دانشجویان بازداشتی دانشگاه علامه


عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دانشجویان حاضر در مراسم در خصوص وضعیت نجمه واحدی، هدی عمید و رضوان محمدی،‌ دانشجویان بازداشتی دانشگاه علامه طباطبائي، بیان کرد: در فراکسیون حقوق شهروندی مجلس سعی کرده‌ایم تا حدودی روند آزادی دانشجویان را تسهیل کنیم. ما در جایگاهی نیستیم که بتوانیم مشکل آنها را به طور کامل حل کنیم اما سعی می‌کنیم که با اقدامات و تصمیم‌گیری‌های خود، به نفع دانشجویان کار کنیم.


سیاوشی که خود عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی است درباره موضوع دانشجویان بازداشتی تأکید کرد: «بیشتر از این نمی‌توانم این موضوع را باز کنم».



حق شروط ضمن عقد در برابر حق مهریه



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دانشجوی دیگری در رابطه با شروط ضمن عقد توضیح داد: یکی از خانم‌های حقوقدان می‌گفت: « زنان در زمان عقد می‌توانند تا 20 شرط داشته باشند» و نظر دیگری هم می‌گوید: «زن می‌تواند تا 12 شرط را ضمن عقد لحاظ کند و این شروط می‌تواند حق طلاق، حضانت، خروج از کشور و بقیه شروط از این دست باشد. اگر زن شرط‌های خود را لحاظ کند، باید از مهریه خود بگذرد و این به اختیار خودشان است که مهریه را بگیرند یا این شرط‌ها را لحاظ کنند.


وی همچنین افزود: با بالا رفتن قیمت دلار، چند نفر از نمایندگان به من گفتند که بسیاری از مردها به‌علت ناتوانی در پرداخت مهریه در زندان هستند و از من راهنمایی خواستند، به آنها گفتم که اگر در زمان عقد یک سری از حقوق زنان به خودشان واگذار و از حقوق مرد کم شود، مسئله مهریه به مسئله‌ای فرعی تبدیل می‌شود.



طرح عدالت جنسیتی را در برنامه ششم توسعه گنجانده‌ایم


سیاوشی در خصوص افزایش فعالیت زنان در حوزه‌های مختلف کشور و همچنین بحث عدالت جنسیتی بیان کرد: در برنامه ششم توسعه با وجود مشکلات فراوان،‌ بحث عدالت جنسیتی را گنجانده‌ایم و در ماده ۱۰۱ این قانون تاکید کردیم که احقاق حقوق زنان در جامعه باید براساس عدالت جنسیتی باشد و اینطور نباشد که بازهم حقوق زن نادیده گرفته شود.


وی در ادامه این موضوع اظهار کرد: در اواخر دولت یازدهم، دولت در شورای عالی اداری بحث سهمیه ۳۰ درصدی زنان برای مناصب مدیریتی کلان و میانی را پیگیری کرد، اما نتیجه آن هنوز مصوب نشده است و ما در حال تلاش برای رفع این کمبود هستیم.



نمایش فیلم «عرق سرد» برای نمایندگان مجلس به نفع وضعیت زنان است


عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آيا ساخت این سبک فیلم‌ها به بهبود وضعیت زنان در جامعه کمکی می‌کند یا خیر بیان کرد: پیش از اینکه این فیلم ساخته شود ما در مجلس پیگیر تصویب اصلاحیه‌ بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه بودیم و مطمئناً ساخت این فیلم تاثیر خود را در نظر نمایندگان می‌گذارد.


وی افزود: در این راستا از آقای بیرقی درخواست کردم که برای نمایندگان مجلس این فیلم را نمایش دهد تا سرعت انجام کار ما بیشتر شود.


سیاوشی در پایان بر تغییرهای جزئی که فعالان اجتماعی را امیدوار نگه می‌دارد تاکید کرد و افزود: نمی‌توان به تغییر کلی و یا ناگهانی در این سیستم امیدوار بود اما با برداشتن قدم‌های کوچک، امیدهای کوچک و تغییرهای کوچک حاصل می‌شود. مهم‌ترین عنصر تغییر،‌ واقع‌نگری است. اگر من به شما دانشجویان وعده بدهم که از فردا شاهد تغییرات بسیار ملموسی خواهید بود، به غیر از دروغ چیزی نگفته‌ام.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار