۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ۰۲:۰۵
کد خبر: ۲۶۱۵

علیرضا بهرمان روز شنبه طی گفت و گویی افزود: در هنر شیعی حقیقت فلسفی و زیبائی شناسی اسلامی همواره مد نظر هنرمند قرار دارد و از آنجا که هنرمند شیعه بر دو اصل مهم عدل و امامت اعتقاد دارد، تاکید بر این دو وجهه در آفرینش های هنری، تمایزی است که بر اساس آن، هنر اسلامی مبتنی بر اعتقادات شیعی را می توان از هنر سایر مذاهب اسلامی تمیز داد.

وی اظهار کرد: یشرفت علوم ریاضی، نجوم، طبیعی و کیمیا، در میان دانشمندان اسلامی همواره انعکاس خود را در هنر اسلامی – شیعی تجلی بخشیده است، از این رو در هنر شیعی اندیشه فلسفه و زیبائی شناسی بر گرفته از مفاهیم قرآنی، ریاضیات و هندسی و نجوم، همواره حضور پر رنگ خود را نشان داده و در طراحی معماری، ترسیم نقوش تزئینی، خطاطی و نگارگری و هنرهای صناعی، هنرمند آگاهانه از قوانین آن تبعیت نموده است.

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به این که چه هنری شیعی اطلاق می شود گفت: با توجه به اینکه شیعه در لغت به معنای همراه بودن و پیروی کردن است، مسلمانانی را که دوست دار و پیرو اهل بیت رسول اکرم (ص) و معتقد به ولایت مولای متقیان امام علی (ع) و فرزندان ایشان هستند را شیعه می نامند، پس هنر شیعی نیز به هنری اطلاق می شود که در قالب و محتوا از مکتب خاندان علی (ع) تبعیت نماید و در آن اسلام ناب متجلی شود.

وی در ادامه با اشاره به خصوصیت هنرمند شیعی گفت: هنرمند شیعی تنها متکی بر احساس خویش نیست، هنر او از بطن اندیشه های الهی سرچشمه و الهام می گیرد و با نبوغ و حس لطیف انسانی هنرمند درهم می آمیزد و با مهارت و نهایت استادی در ماده تبلور می یابد و ظرف و مظروف آن ارتباطی جدا نشدنی از هم دارند.

بهرمان، با بیان اینکه هنر شیعی در گروهی از هنرهای بیشتر تجلی یافته است افزود: نگاه خداپسندانه و مردمی هنرمند شیعی همواره زمینه ساز آن بوده است که هنر او در خدمت مردم قرار گیرد، از این رو ساخت بناهای عام المنفعه همچون مسجد و مدرسه و .... بیشترین عرصه از هنر شیعی را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: از آن جا که هنرمند شیعی بر این اعتقاد است که خداوند زیبا است و زیبائی را دوست دارد، هنرمند شیعی تلاش داشته و دارد که منظره مسجد و مدرسه را برای مخاطب و بیننده زیبا جلوه دهد، بنابراین یکی از پرکارترین جلوه های هنر نمای هنرمندان شیعه را باید در تزیین بناها دانست که خود عرصه های مانند هنرهای تزئینی، خط و کتیبه نویسی و رنگ و نقش را شامل می شود.

بهرمان، با اشاره به برگزاری همایش هنر شیعی گفت: برگزاری همایش هنرهای شیعی و یا جلسات تخصصی در این مورد، تلاش مثبت و ارزشمند و ایجاد فرصتی است تا محققین به معرفی یافته های خود از این اقیانوس بزرگ بپردازند.

وی گفت: پرداختن به این مهم زمانی بیشتر جلوه گر می شود که نسل جوان ما به دلایل مختلفی که شاید در فرصتی بیشتر باید بدان پرداخته شود، از دریافت این ارزشها فاصله گرفته است. این فاصله نقطه آغازین دوری جستن از هویت اصیل و غنی فرهنگ ایرانی اسلامی ما است. لذا برگزاری همایش هنرهای شیعی فرصتی برای پرداختن به این مهم است.

همایش «جایگاه هنر شیعی در تبیین مفاهیم و ارزش های هنر اسلامی» 15 اسفند ماه در موسسه مطالعات هنر اسلامی نگاره برگزار می شود.



منبع : ایرنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار