۰۱ آبان ۱۳۹۷ ۰۹:۵۲
کد خبر: ۲۶۱۴۶۵
roonamayi ketab jaygah tamadoni khoramshad barzegar khaje sarvi hezarjaribi oloom siasi (77)

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی مشارکت در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را یکی از الزامات امروز کشور دانست و گفت: تمام افرادی که تعلق خاطر به ایران و اسلام دارند باید در عملیاتی شدن این سند مهم همکاری داشته باشند.


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، در پی تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت که در آن اهمّ مبانی و آرمان‌های پیشرفت و اُفق مطلوب کشور در پنج دهه آینده ترسیم و تدابیر مؤثر برای دستیابی به آن طراحی شده است، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ‌معظم انقلاب دستگاه ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارایه نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.


نخبگانی که در حوزه های مختلف و در داخل و خارج از کشور حضور دارند و نیاز است تا در چنین موقعیتی تمام تلاش خود را برای اجرایی شدن این سند مهم به کار بندند. نخبگانی که در مواقع مختلف این توانایی خود را به اثبات رسانده اند. البته در میان این نخبگان قشر جوان نیز به سبب آرمان‌گرایی، شجاعت، توان و انگیزه بالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. این قشر تاکنون نیز بار اصلی پیشرفت‌ ها و موفقیت‌های مختلف را بر دوش کشیده اند. پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، موفقیت‌های علمی و صنعتی کشور و ده‌ها موفقیت دیگر همگی با میدان‌داری جوانان متعهد انجام شده و با ایفای نقش به‌جا و به‌موقع این نسل می‌توان این عرصه از انقلاب را هم به موفقیت رساند.


بنابراین مشارکت عمومی می تواند یکی از مباحث اساسی باشد که در اجرایی شدن الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تاثیرگذار است. در همین ارتباط پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به گفت وگو با «غلامرضا خواجه سروی» استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی پرداخته است.


برگزاری نشست ها و همایش ها برای مشارکت عمومی در الگوی پیشرفت


خواجه سروی درباره ایده الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: ایده و تفکر این الگو، ایده ای خوب و متناسب با امروز بود که به مقام معظم رهبری مربوط می شود که از چند سال پیش شروع شد و خروجی آن همین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بوده که منتشر شده است. در همان ابتدای تاسیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، این مرکز با برگزاری نشست ها و همایش ها و دعوت از استادان، دانشجویان و بخش های مختلف کشور سعی کرد تا تمام قشرهای جامعه در آن مشارکت داشته باشند. البته هنوز آنگونه مشارکتی که باید انجام نگرفته چراکه اعضای جامعه نخبگی ایران هنوز با بسیاری از مفاهیم، نوشت ها و متن هایی که منتشر شده آنچنان که باید آشنایی دقیقی پیدا نکرده اند.


مشارکت نخبگان و دانشگاهیان در سند الگوی پیشرفت


استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص مشارکت در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار داشت: مشارکت عمومی در این سند یکی از الزام های جامعه به حساب می آید که در وهله نخست برعهده نخبگان و دانشگاهیان است و شامل افراد داخلی و نخبگان و دانش پژوهانی که در خارج از کشور حضور دارند، می شود؛ یعنی تمام افرادی که تعلق خاطر به ایران و اسلام دارند باید در عملیاتی شدن این سند مهم مشارکت داشته باشند.


مشارکت مردمی منوط به ضمانت اجرایی داشتن الگوی پیشرفت


وی با اشاره به نقش مردم برای مشارکت در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بیان داشت: مردم تا به امروز نقش خود را برای مشارکت در مواقع مختلف به خوبی نشان داده اند. بنابراین وقتی این الگو تدوین شود و ضمانت اجرایی پیدا کند در آن صورت بخش هایی از الگو که به مردم مربوط می شود و آنها باید در عملیاتی کردن آن مشارکت داشته باشند، این اتفاق خواهد افتاد.


خواجه سروی توضیح داد: البته این مشارکت مردمی منوط به ضمانت اجرایی این الگو است؛ یعنی باید ملاک برنامه و بودجه کشور قرار بگیرد. اگر این الگو مانند بسیاری از اسناد دیگری که به عنوان اسناد بالادستی تدوین شده و شورای انقلاب فرهنگی به عنوان یک دستگاه قانونی آن را ابلاغ کرده اما ضمانت اجرایی ندارد؛ یعنی دولت های مختلف به عنوان برنامه سالیانه که به آن بودجه تعلق می گیرد، به هر دلیلی نمی پذیرند. بنابراین چنین سندهایی اجرایی نمی شود.


مجلس شورای اسلامی و سند الگوی پیشرفت


این کارشناس سیاسی درباره نحو برخورد مجلس شورای اسلامی با سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تصریح کرد: این سند باید ضمانت برنامه و بودجه ای پیدا کند؛ یعنی مجلس یا این سند را به عنوان نقشه راه تصویب کند و یا اینکه اساس تدوین برنامه توسعه کشور همین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باشد.


همچنین مجلس می تواند اساس بودجه سالیانه کل کشور را که می خواهد تصویب کند، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قرار دهد؛ یعنی ملاک بودجه همین الگو باشد و انحراف هایی که از این الگو وجود دارد، نپذیرد. بنابراین در صورتی که با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چنین برخوردی شود در مسیر عملیاتی شدن قرار می گیرد و دستگاه های مختلف کشور نیز به آن راه پیدا می کنند و بسیاری از مباحث الگوی پیشرفت عملیاتی می شود. بنابراین اگر این الگو با برنامه و بودجه کل کشور هماهنگ نباشد مانند بسیاری از سندهای دیگر ضمانت اجرایی پیدا نخواهد کرد. برای نمونه سند دانشگاه اسلامی جزو یکی از این اسناد مهم بوده که هنوز عملیاتی نشده و ضمانت اجرایی پیدا نکرده است. بنابراین برای ایجاد ضمانت اجرایی، تمام دستگاه ها باید خود را موظف بدانند که در قالب این برنامه پیشرفت حرکت کنند.


مشارکت آموزش عالی در الگوی پیشرفت


وی درباره ایجاد مشارکت همگانی در اجرایی شدن الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان کرد: پس از تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مقام‌معظم رهبری دستگاه ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب ‌نظران را به مشارکت برای بررسی عمیق ابعاد مختلف این سند فراخواندند. از این رو برای اجرایی شدن آن باید این سند را به عنوان یک پروژه بزرگ به آموزش عالی داد تا بخش های مختلف این سند به دانشگاه ها، پژوهشکده ها و دیگر مراکز علمی واگذار کند و طی مدت زمان خاصی دیدگاه های این مراکز درباره این سند گرفته شود.


نقش رسانه ها در قبال الگوی پیشرفت


خواجه سروی درباره مشارکت رسانه در قبال اجرایی شدن الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یادآور شد: رسانه باید از یک طرف بر روی اصل وجود چنین برنامه ای و تفکری که در پشت آن وجود دارد، اطلاع رسانی دقیقی انجام دهد و فضاسازی رسانه ای در جامعه ایجاد شود تا گفتمان پیشرفت بومی اسلامی ایرانی در جامعه شکل بگیرد. همچنین رسانه ها از طرف دیگر باید نقش مطالبه گری از بخش های مختلف داشته باشند تا مشارکت برای عملیاتی شدن الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اتفاق بیافتد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار