۳۰ مهر ۱۳۹۷ ۲۱:۰۹
کد خبر: ۲۶۱۴۰۳
طرح پایش سلامت دانشجویان نو ورودی دانشگاه علامه طباطبائی

طرح پایش سلامت جسم و روان دانشجویان نو ورودی دانشگاه علامه طباطبائی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا از 14 مهرماه در سالن تربیت‌بدنی پردیس مرکزی این دانشگاه در حال برگزاری است.


به گزارش خبرنگار عطنا، دکتر هومن رجبی، کارشناس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی، در گفت‌وگو با خبرنگار عطنا با اشاره به زمان‌بندی طرح پایش سلامت، گفت: این طرح از 14 مهرماه آغاز شده است و تا پایان آبان‌ماه ادامه دارد؛ ساعت کاری آن هم از 8 صبح تا 3 بعدازظهر است.(گزارش تصویری)‌


وی همچنین توضیحاتی درمورد کارویژه این طرح داد و افزود: طی 6 هفته‌ای که در خدمت دانشجویان هستیم، تست‌های بینایی‌سنجی، قد و وزن، فشار خون، دندان پزشکی، پزشکی عمومی، سلامت روان، تست‌های عضلانی و ورزشی و به‌نوعی تمام معیارهایی را که نشان‌دهنده سلامت یا عدم‌سلامت فرد است، انجام می‌دهیم.



استقبال دانشجویان نسبت به سال گذشته بهتر است



کارشناس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: به ‌درخواست دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر فرح‌بخش، مدیر مرکز مشاوره و بهداشت این دانشگاه، از دانشجویان مصاحبه‌‌های تشخیصی می‌گیریم و طبق نتیجه آن، افرادی را که در وضعیت قرمز، نارنجی یا زرد هستند و به مشاوره نیاز دارند، به مرکز مشاوره ارجاع می‌دهیم.


رجبی در رابطه با استقبال دانشجویان از این طرح، بیان کرد: استقبال دانشجویان نسبت به سال گذشته بهتر است اما امسال با اینکه میانگین تعداد ثبت‌نامی‌ها در روز بالای 100 نفر است، 70 تا 80 نفر به ما مراجعه می‌کنند که در واقع حضور دانشجویان نسبت به تعداد ثبت نامی‌ها کمتر است.


وی گفت: استقبال دانشجویان در روزهای ابتدایی کمتر است و رفته‌رفته با کمک تبلیغات بهتر می‌شود. با توجه به اینکه در سایت‌های مختلف دانشگاه اطلاع‌رسانی می‌کنیم و دانشجویان نیز به صورت زبانی این طرح را به یکدیگر معرفی می‌کنند، امیدوار هستیم که حضور دانشجویان افزایش یابد.


کارشناس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی، در پایان به اجباری بودن این طرح برای تمام دانشجویان نو ورودی تاکید کرد و افزود: متأسفانه دانشجویان در روزهای ابتدایی شروع این طرح به ما مراجعه نمی‌کنند و به دلیل اجباری بودن گذراندن آن، روزهای پایانی می‌آیند و به این علت فشار کاری ما بسیار زیاد می‌شود.



دانشجویان در روزهای پایانی مراجعه نکنند



دکتر طیبه شهامتی، یکی از پزشکان حاضر در طرح پایش سلامت جسم و روان، در پاسخ به این سؤال که آیا نتیجه این سنجش‌ها به دانشجو اعلام می‌شود یا خیر و اگر عدم ‌سلامت وی تایید شود چه مراحلی را باید برای بهبودی طی کند، گفت: نتایج این معاینه‌های پزشکی به دانشجو اعلام و در پرونده سلامت او ثبت می‌شود و اگر دانشجویی به بهبودی نیاز داشته باشد، او را به متخصصان درون دانشگاه ارجاع می‌دهیم و اگر هم نکاتی قابل ذکر باشد حتماً به وی منتقل می‌کنیم.


وی در خصوص استقبال دانشجویان خاطر نشان کرد: باتوجه به اطلاع‌رسانی مناسبی که از راه‌های مختلف مانند پیامک و خبرهای درون سایت دانشگاه به دانشجویان شده است، تا به اینجا شاهد استقبال چشم‌گیری نبوده‌ایم و حدود یک‌‌سوم دانشجویان حضور مراجعه کرده‌اند.


شهامتی در پایان افزود: این طرح برای همه دانشجویان نو ورودی اجباری است و اگر کسی شرکت نکند در انتخاب واحد دچار مشکل می‌شود. همچنین از دانشجویان تقاضا می‌کنیم که مراجعه خود را زودتر انجام دهند و به روزهای پایانی که با ازدحام جمعیت همراه است، موکول نکنند.



«وظیفه ما پیدا کردن مشکل است نه حل آن»



آرمان هارونی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبائی و مسئول سنجش سلامت عضلانی دانشجویان، گفت: در این قسمت تن‌سنجی، میزان وزن و قد، کف پای صاف، دور کمر و لگن، چین‌های پوستی، تخمین چربی بدن و ظرفیت تنفسی بدن اندازه‌گیری می‌شود.


وی در پایان افزود: ما در این قسمت پس از انجام معاینات، به دانشجویان راهکار رفع آن مشکل را هم ارائه می‌دهیم اما پیگیری لحظه‌ای وضعیت سلامتی آنها برعهده ما نیست. ما به‌نوعی مأمور به وظیفه هستیم و نتیجه برعهده دانشجویان است.



این طرح انرژی و زمان زیادی می‌گیرد


در ادامه با چند تن از دانشجویانی که در حال انجام طرح پایش سلامت بودند، صحبت کردیم و آنها برخی از مشکلات این طرح را بیان کردند و گفتند: به نظر ما بزرگترین مشکلی که این طرح دارد این است که مراحل اداری اولیه آن انرژی و زمان زیادی از دانشجو می‌گیرد. یعنی برای ثبت‌‌نام و گذراندن این پروسه باید سه مرتبه فرم پر کنیم و همچنین زمان زیادی را در صف بایستیم.


آنها همچنین درباره دیگر مشکلات طرح پایش سلامت جسم و روان، گفتند: ما توقع داریم که پس از اتمام این طرح، نتیجه آن را به ما بگویند تا از وضعیت خود به‌طور کامل آگاه شویم. همچنین خواستار پیگیری وضعیت سلامتی خود در طول سال‌های تحصیلی از طرف دانشگاه هستیم.


این دانشجویان در پایان از کلیت این طرح استقبال کردند و افزودند: این طرح با تمام کاستی‌هایی که دارد در نهایت به سود دانشجویان است و دانشجو وقتی ببیند دانشگاه به او توجه می‌کند، کیفیت تحصیلی و عملکرد اجرایی بهتری از خود نشان می‌دهد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار