۳۰ مهر ۱۳۹۷ ۱۴:۲۱
کد خبر: ۲۶۱۱۰۸
محمدسعید ایزدی در نشست «شهر و کودک» در خانه گفتمان شهر

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه، مسکن و شهرسازی گفت: کودکان گروه‌هایی هستند که می‌توانند آینده جامعه ما را بسازند و با ترویج و آموزش برای این نسل می‌توانیم در آینده امیدوار باشیم که آنها در مدارج مختلف مسئولیت را بر عهده داشته باشند. لذا فکر می‌کنم باید نقش جدی‌ای برای کودکان قائل باشیم.


به گزارش خبرنگار عطنا، نشست «شهر و کودک»، عصر دوشنبه، ۱۶ مهرماه همزمان با روز ملی کودک با حضور الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته نظارت و پیگیری مصوبه شهر دوستدار کودک، محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی، پرویز پیران، جامعه‌شناس و استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبائی، شهرام اقبال‌زاده، مترجم، نویسنده، ویراستار و منتقد ادبیات کودک و نوجوان، پرنیان کردشاکری، پژوهشگر حوزه شهر و کودک و نگار بزرگ زاده یزدی، فعال اجتماعی به عنوان دبیر پنل در خانه گفتمان شهر برگزار شد.(گزارش تصویری)


محمدسعید ایزدی، معاون معماری و شهرسازی وزارت راه، مسکن و شهرسازی در این نشست گفت: در تمام طول طرح‌های توسعه شهری یک بی‌توجه عجیبی به نقش شهروندان در نظام برنامه‌ریزی داشتیم و این خودش مسئله بسیار حادی است که الان حاصلش را در شهر می‌بینید.


وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که یکی از ریشه‌های این نظام کالبدی به همان برنامه‌های توسعه شهری برمی‌گردد؛ تلاش بر این است یک تجدید نظر اساسی در این فرآیند داشته باشیم که بتواند به طور جدی شهروندـمحور باشد و نقش روشنی را برای انسان تعریف کند و با مشارکت خود شهروندان این نظام را پیش ببرد.


ایزدی بیان کرد: به نظر می‌رسد که اگر قدری آینده‌نگری داشته باشیم و سهم جدی را برای جامعه در تحولات در نظر بگیریم آن‌وقت می‌توانیم به عنوان یک کار پایه‌ای روی این گروه از مخاطب(کودکان) حساب جدی‌ای باز کنیم.


وی تصریح کرد: کودکان و نوجوانان گروه‌هایی هستند که می‌توانند آینده جامعه ما را بسازند، در واقع با ترویج و آموزش برای این نسل است که می‌توانیم در آینده امیدوار باشیم که آنها در مدارج مختلف مسئولیت را بر عهده داشته باشند لذا فکر می‌کنم باید نقش جدی‌ای برای کودکان قائل باشیم.


ایزدی با ابراز تاسف از اینکه توجهی به کودکان نمی‌کنیم، گفت: طبق تجربه‌هایی که در طول یک دهه گذشته داشته‌ایم، هر وقت که صحبت از شهروندمداری و توجه به کودکان به میان می‌آید بلافاصله به دنبال مابه‌ازاهای کالبدی می‌گردیم (مثل ساخت فلان شهربازی و ...) و با یک سری اتفاقات این جریانات را تبدیل به پروژه «شهر و کودک» بدون توجه به نقش کودکان می‌کنیم.



وی ادامه داد: اگر امیدوار باشیم که در نظام برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی تحولی ایجاد می‌شود و این تحول تلاش ‌کند که به شهروندان در فرآیند برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی سهم بدهد، آن‌وقت باید درخواست داشته باشیم که به شکل واقعی برای کودکان و نوجوانان سهم تعیین کنند و آنها را در این فرآیند دخیل کنند تا شاید نتایجش تبدیل به برنامه‌ای شود که این برنامه بتواند در فرآیندی در عرصه سیاست‌های توسعه تحقق پیدا کند.


معاون معماری و شهرسازی وزارت راه، مسکن و شهرسازی با تأکید بر اینکه حوزه‌های دیگر هم باید همگام با دولت در سیاست شهری حرکت کنند، بیان کرد: به نظر می‌رسد که نظام آموزشی ما هم نسبت به این نقش و فراهم کردن شرایطی برای دخیل کردن این نسل در جامعه و درک آنها از مفهوم شهر و ورود به این نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی غافل است.


وی با اشاره به اینکه ما در خیلی از برنامه‌ها خلاف جهت حرکت می‌کنیم، یادآور شد: مثلا در صدا و سیما و فیلم‌ها شاهد چه تجربه‌هایی هستیم؛ رسانه‌ها و آموزش و پرورش در این زمینه نقش تأثیرگذاری دارند؛ البته ما منکر تلاش‌هایی که اتفاق افتاده نیستیم، ولی به نظرم برای توجه به موضوع کودکان، این رویکردها نیازمند تحول جدی هستند.


وی در پایان تصریح کرد: ما باید از کودکان و نوجوانان دعوت کنیم و به خواسته‌هایشان احترام بگذاریم تا آنها احساس تعلق را به شهر، فضای شهری و محیط زندگی خود بازی کنند؛ اما با این جریان فاصله داریم و برای تغییر و تحول باید در این نظام‌ها تغییری ایجاد کنیم و امیدوارم که با فراهم شدن شرایط بتوانیم شاهد تحولاتی دراین عرصه باشیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار