۳۰ مهر ۱۳۹۷ ۲۲:۵۶
کد خبر: ۲۶۰۹۸۹
حسن طائی در نشست علمی «صادرات؛ عبور از جغرافیای تحریم به سوی تجارت آزاد»

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه مسائل مربوط به صادرات بسیار گسترده و از جنبه‌های گوناگون قابل دسته‌بندی است، اظهار کرد: دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان معتبرترین دانشکده اقتصاد در کشور با دارا بودن 300 دانشجوی مقطع دکترا، 500 دانشجوی کارشناسی ارشد و 700 دانشجویی کارشناسی امروز بیش از گذشته آماده است تا مسئولیت‌های علمی و اجتماعی خود را ایفا کنند.


به گزارش خبرنگار عطنا، همایش «صادرات؛ عبور از جغرافیای تحریم به سوی تجارت آزاد» با همکاری انجمن صادرکنندگان نمونه و برتر ایران و دانشگاه علامه طباطبائی عصر شنبه 28 مهرماه در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


حسن طائی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در افتتاحیه این همایش گفت: بسیار خرسندیم که دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی امروز میزبان تولید‌کنندگان، صادرکنندگان، اندیشمندان، پژوهشگران و دانشجویان است، امیدوارم شاهد ارتباطات بین صنعت و دانشگاه باشیم و این مسئله استمرار داشته باشد.


وی بیان کرد: صادرات کالا و خدمات در ادامه تولید و قوام‌بخش تمامی فعالان اقتصادی اعم از حکومت، بنگاه‌ها و اندیشه‌ورزان علمی در عرصه تجارت بین‌الملل است.


طائی افزود: مسائل مربوط به صادرات بسیار گسترده و از جنبه‌های گوناگون قابل دسته‌بندی هستند هنگامی که به سیاست‌های کلان می‌اندیشیم مهمترین موضوعات با این پرسش‌ها مطرح می‌شود که ساختارهای نهادی مناسب برای حضور در عرصه تجارت بین‌الملل کدام هستند؟ و چه بسترهایی باید شکل بگیرد تا بتوانیم از تولید و صادرات سخن بگویم؟


وی با تاکید بر ضرورت شناخت اقتصادی و اجتماعی کشورهای تجارت‌محور، ادامه داد: توجه به شرکای تجاری و تنظیم روابط سیاسی در عرصه اقتصاد بین‌الملل، کاهش تغییرات بسیار و بی‌ثبات کننده در تصمیم‌گیری و تدوین قوانین و مقرارت در امر صادرات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: چگونه می‌شود از این همه بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری و قوانین مقرارت جلوگیری کرد؟ در اینجا نقش حکومت و نقش آن در فضاسازی داخلی و خارجی و دیپلماسی اقتصادی برجسته می‌شود.


وی به طرح پرسش‌های خود در این زمینه ادامه داد و گفت: چرا ترکیب صادرات ایران در چند سال گذشته به استثنای مشتقات نفتی و میعانات گازی تغییر چندانی نکرده است؟ سیاست‌های علمی و فناوری برای تنوع بخشی و رشد صادرات کالاهای غیر نفتی کدام‌اند؟ سرمایه‌گذاری خارجی، نرخ ارز واقعی، بیمه بانکی، ماهیت محصول و مباحث زیست محیطی و حقوق انسانی و اثرات آنها بر صادرات غیر نفتی در چه وضعیتی قرار دارند؟


وی افزود: امیدوارم بتوانیم در مطالعات آینده‌پژوهی به برخی از این پرسش‌ها پاسخ بدهیم.


طائی در زمینه سیاست‌گذاری‌های کوتاه مدت، نیز به بیان سوالاتی پرداخت و افزود: پیمان‌سپاری ارزی چرا و چگونه؟ و برای کدام دسته‌ از محصولات صادراتی؟ تکلیف بازاریابی شرکت‌هایی که محصولات اخیرا ممنوع شده در سالیان زمان و هزینه کردند چه می‌شود؟ تایید میزان خسارات از دست رفته و  جبران مالی برای جلوگیری از ضررو زیان صادرکنندگان چگونه انجام می‌شود؟


وی خاطر نشان کرد: در اینجا دامنه مباحث به سیاست‌های جاری و بعضا به خطای مداخه برمی‌گردد چه کسی پاسخ‌گوی این همه ناکارآمدی و این همه خسارت وارد شده به صادرکنندگان است.


رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به صادرکنندگان گفت: توجه به ذائقه مشتری و تغییر سلیقه‌های مشتری در کشورهای هدف توسط صادرکنندگان چگونه صورت می‌گیرد؟ آیا در قیمت، کیفیت، برند، طراحی محصول و رعایت استاندارهای بین‌المللی در تطابق با جامعه هدف مطالعاتی صورت گرفته است؟ نوآوری در ارائه کالا و خدمات در عرصه بین‌المللی چطور؟ آیا به کشف بازارهای جدید صادراتی همت گمارده‌اید؟ وهمچنین، شناساندان صنایع خلاق و محصولات فرهنگی کشور برعهده چیست؟


وی با بیان اینکه در طول سال‌های 1392 تا 1396 بالغ بر 250 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم، اظهار کرد: در سال گذشته مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی 106 میلیارد دلار رسیده است که در مقابل 80 میلیارد دلار واردات ثبت شده است، ما دوست داریم جریان‌های ورود و خروج ارز کشور و نحوه شکل‌گیری آنها در کشور و موارد از این دست سر منشائی پیدا کنند و آن کمیته‌های کاری که قرار است در آینده تشکیل دهیم؛ پاسخ درخور توجهی پیدا کنند.


طائی در پایان گفت: دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان معتبرین دانشکده اقتصاد در کشور با دارا بودن 300 دانشجوی مقطع دکترا، 500 دانشجوی کارشناسی ارشد و 700 دانشجویی کارشناسی امروز  بیش از گذشته آماده است تا مسئولیت‌های علمی و اجتماعی خود را ایفا کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار