۲۹ مهر ۱۳۹۷ ۱۳:۲۱
کد خبر: ۲۶۰۶۸۹
pajooyan

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: برای حفظ اعتبار و قدرت وام‌دهی، باید سرمایه بانك صنعت و معدن به‌عنوان یك بانك توسعه‌ای پیشرو در عرصه اقتصاد كشور افزایش یابد.


به گزارش عطنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بانک صنعت و معدن، جمشید پژویان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی، بابیان این مطلب افزود: نقش بانک‌های توسعه‌ای، خصوصاً بانك صنعت و معدن در تأمین مالی طرح‌های صنعتی و معدنی یك نقش كلیدی است و ما باید با حمایت از بانك توسعه‌ای صنعت و معدن و افزایش سرمایه این بانك، كاری كنیم كه بتواند با تخصص و مدیریت كارآمد خود صنایع و معادن كشورمان را به موقعیت مطلوب برساند.


پژویان بیان داشت: با توجه به نرخ ارز سامانه نیما اکثر بانک‌ها باید سرمایه خود را افزایش دهند و در ابتدای امر دولت خود باید پیش‌قدم شود و بدهی شرکت‌های دولتی به بانک‌های تخصصی پرداخت شود چراکه بانک‌های تجاری امكان جذب سپرده‌های مردم را دارند اما بانک‌های توسعه‌ای و تخصصی به دلیل ماهیت خود به دنبال سود نیستند و بنابراین امكان پرداخت سودهای ویژه و افزایش جذب سپرده را ندارند و برای افزایش سرمایه نیازمند منابع تخصیص‌یافته از سوی دولت هستند.


وی گفت: شرایط به‌گونه‌ای است که اغلب بانک‌ها، بنگاه‌های بزرگ و اموال مازاد خود را واگذار می‌کنند و می‌توانند از محل فروش این اموال سرمایه خود را افزایش دهند البته برای توانمندسازی بانک‌ها، برنامه کوتاه‌مدت نداریم و در بهترین حالت باید برنامه‌های میان‌مدتی برای بهبود شرایط بانک‌ها و بخش صنعتی كشور به اجرا درآید.


این صاحب‌نظر اقتصادی اضافه كرد: دولت‌ها باید بكوشند مسیر توسعه صنعتی را باز و راه گذر از شرایط ركود و تورم را هموار سازند و راهكار این مهم، افزایش كارآیی صنعت و بازده واحدهای صنعتی و همچنین بالا بردن اشتغال و بهره‌وری نیروی انسانی است.


وی افزود: صنایع ما باید به سمت افزایش كیفیت و هزینه پایین تولید بروند تا در شرایط تحریم صنعت نفت، توان رقابتی خود را بازیابیم و به سمت صادرات محصولات غیرنفتی برویم. سلطه بخش دولتی بر بخش خصوصی باید خاتمه یابد و بانك صنعت و معدن نیز با ورود به این عرصه می‌تواند نقش مهمی ایفا كند به‌طوری‌که با اختصاص تسهیلات و حمایت از بخش خصوصی از خام فروشی نفت و منابع كشور كاسته و موجب ایجاد ارزش‌افزوده شود.


پژویان تأکید كرد: این بانك نقشی بسیار حیاتی دارد و نباید اجازه دهد بخش صنعت و معدن به دلیل نوسانات نرخ ارز و ناتوانی در تأمین سرمایه در گردش، زمین‌گیر شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار