۲۹ مهر ۱۳۹۷ ۱۰:۳۷
کد خبر: ۲۶۰۶۷۱
مسعود برومند

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مهم‌ترین محورهای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه پژوهش را توسعه دانشگاه‌های ارزش‌آفرین و کارآفرین عنوان کرد.


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، اوایل مهرماه جاری، مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حکم منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سمت «مجری پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه پژوهش» منصوب شد.


این حکم که به‌منظور تحقق اقتصاد مقاومتی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور صادر شده است، سه محور اصلی بازنگری و اصلاح نظام آموزش عالی برای ارزش‌آفرینی و کارآفرینی، طراحی الگوی تغییر نقش دانشگاه‌ها در حل مشکلات کلان دستگاهی و بنگاه‌های اقتصادی کشور و گسترش آموزش عالی مهارتی و ساماندهی نظام صلاحیت حرفه‌ای را دنبال می‌کند.


عملیاتی سازی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه پژوهش، موضوع تازه‌ای در دانشگاه‌ها نیست و معاونان پیشین پژوهشی در وزارت علوم نیز پیش‌تر برای محقق ساختن این هدف اقداماتی انجام دادند.


مسعود برومند، مجری پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه پژوهش درباره برنامه‌های خود برای پیوند اقتصاد مقاومتی با دانشگاه‌ها و کارآفرین‌تر ساختن مراکز آموزش عالی کشور در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در چند ماه گذشته، فعالیت‌های پروژه‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی در وزارت علوم بازنگری شد.


وی افزود: توسعه دانشگاه‌های ارزش‌آفرین و کارآفرین، مهارت اندوزی، قرار دادن پنج پژوهشگاه و دانشگاه در 200 دانشگاه برتر جهان، حل مشکلات دستگاهی و طرح آمایش در لیست مسئولیت‌های واگذار شده به مجری «پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه پژوهش» قرار دارد.


معاون پژوهشی وزارت علوم در مورد پروژه دانشگاه ارزش‌آفرین که بسط و توسعه آن با این معاونت است، یادآور شد: در تعریف دانشگاه ارزش‌آفرین و کارآفرین، تحولِ ارائه دروس برای آموزش دوره‌های کارشناسی صورت می‌گیرد. در این خصوص، جلسات متمادی به‌منظور تغییر روش تدریس همچنین اختصاص زمان بیشتر برای تدریس توسط استادان، برگزار شده است.


وی با اشاره به تغییر در نوع ارائه روش‌های درسی جدید، توضیح داد: روش درس‌دهی باید مطابق با اصولِ مبتنی بر آموزش حل مسئله یا پروژه محوری، صورت گیرد که در این زمینه مباحثی مانند کوآپ (کارآموزی 1500 ساعت دانشجویان در دو دوره کوتاه‌مدت و دو دوره بلندمدت که درنتیجه یک سال به دوره تحصیلی دانشجویان افزوده می‌شود) مطرح است؛ وزارت علوم هم از این قبیل برنامه‌ها در قالب محورهای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه پژوهش پشتیبانی می‌کند.


مجری پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه پژوهش درباره سایر برنامه‌ریزی‌ها به‌منظور تحقق اقتصاد مقاومتی در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: پشتیبانی از طرح‌های دارای خروجی پژوهشی و تبدیل‌شدن به فناوری در اولویت قرار دارد که این امر با اختصاص گرنت فناوری در حال انجام است.


برومند به سازوکار تخصیص اعتبار پژوهشی به پروژه‌های تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و گفت: با پرداخت ماهانه به دانشجویان کارشناسی ارشد، دکتری و پسادکتری، به‌منظور تمرکز روی پروژه‌های خودشان، از مصرف شدن وقت آنان در سایر حوزه‌ها جلوگیری به عمل می‌آید. این امر یکی از محورهای دانشگاه ارزش‌آفرین و کارآفرین است.


وی در ادامه این گفت‌وگو از دیگر اقدامات موردتوجه در پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و پژوهشی، تقاضامحور ساختن این پروژه‌ها به‌منظور حل مشکلات دستگاهی عنوان کرد و توضیح داد: با شناسایی نیاز دستگاه‌ها، سازوکار اختصاص اعتبارات پژوهشی تعریف می‌شود.


برومند همچنین بر لزوم آشنایی اعضای هیئت‌علمی جوان با صنعت و جامعه به‌خصوص جامعه تأکید کرد و گفت: حل مشکلات دستگاهی، نیازمند آشنایی استادان جوان با دو بخش صنعت و جامعه است؛ به همین منظور، دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و دفاع تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد فضای لازم و تخصیص ظرفیت به‌منظور گذراندن فرصت‌های مطالعاتی توسط استادان جوان به امضا رساندند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار