۲۸ مهر ۱۳۹۷ ۱۰:۱۳
کد خبر: ۲۶۰۵۰۲
محمدحسین پناهی، استاد پژوهشگری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی
استاد تمام دانشگاه علامه طباطبائی گفت: اگر الگوی اسلامی ایرانی توسعه به‌درستی طراحی و اجرا شود، سرنوشت کشور در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و تکنولوژی را به‌خوبی رقم می‌زند.

به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، محمدحسین پناهی، استاد تمام دانشگاه علامه طباطبائی درباره اهمیت طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار کرد: مسئله آینده ایران به برنامه‌های توسعه‌ای بستگی دارد که قرار است از دل الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت طراحی شود.

وی افزود: در حال حاضر در کشور به‌صورت ادواری برنامه‌های 5 ساله‌ای اجرا می‌شود که تاکنون نقشی در تحقق اهداف توسعه نداشته است.

این جامعه‌شناس با اشاره به کمبودهای موجود در مسیر پیشرفت کشور گفت: برنامه‌های توسعه کشور پس از انقلاب اسلامی، کمبودهای جدی دارد زیرا در این سال‌ها در این خصوص الگوی جامع مطابق با شرایط تاریخی، اجتماعی و فرهنگی امروز ایران در کشور طراحی نشده است.

پناهی با اشاره به تبعیت برنامه‌های توسعه کشور از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، یادآور شد: این الگو با شناسایی موانع رسیدن به اهداف توسعه، کشور را در مسیر پیشرفت قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نه‌تنها در دل خود راهکارهایی برای تحقق اهداف در بلندمدت را گنجانده بلکه توانایی شناسایی موانع در راه تحقق اهداف خود را نیز دارد.

لزوم پذیرش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت توسط مردم و نخبگان


این استاد تمام دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه درباره راهکارهای مناسب اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در زندگی مردم اظهار کرد: این الگو به‌طورکلی در مرحله اجرا باید توسط دو قشر از جامعه یعنی نخبگان و مردم عادی پذیرفته شود تا درنهایت بتواند اهداف خود را محقق کند.

پناهی افزود: نخبگان جامعه به‌منظور تحقق اهداف توسعه باید به‌نوعی از اقناع دست یابند که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مسیر توسعه کشور را هموار خواهد کرد.

وی به لزوم تلاش نخبگان و برنامه ریزان توسعه کشور اشاره کرد و گفت: نخبگان باید متعهدانه در تمامی زمینه‌های برنامه‌ریزی و بودجه، اهداف توسعه را پیگیری کنند، تحقق اهداف الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مستلزم اجماع نخبگان بر سر الگو و راهکارهای آن است.

استاد دانشگاه علامه طباطبائی افزود: از سوی دیگر الگوی اسلامی ایرانی توسعه باید مورد پذیرش مردم عادی جامعه باشد.

پناهی گفتمان سازی را راه‌حل مناسب برای ترغیب مردم به الهام گرفتن از الگوی اسلامی ایرانی توسعه دانست و معتقد است که این گفتمان سازی باید به‌گونه‌ای انجام شود که مردم با میل و اراده خود ارزش‌های درون الگو را بپذیرند.

نمایان شدن اثرات مثبت الگو در آینده دور و نزدیک


استاد تمام جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی همچنین درباره ارزیابی خود از 50 سال آینده ایران با توجه به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قرار است بالاتر از تمامی اسناد کشور در ذیل قانون اساسی جمهوری اسلامی قرار گیرد، ازاین‌رو جایگاه والای آن سبب می‌شود تا تصمیم گیران مسائل کلان جامعه برای الزام‌آور بودن این الگو تبعیت کنند.

پناهی یادآور شد: در حال حاضر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کامل نشده و یک الگوی پایه تهیه‌شده تا براساس آن، سند نهایی پیشرفت طراحی شود.

وی بر لزوم پذیرش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت توسط مردم و نخبگان جامعه تأکید و خاطرنشان کرد: اگر نخبگان و مردم باور کنند که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سندی برای توسعه کشور است و با امید و تعهد برای اجرای آن تلاش کنند، بی‌شک در آینده‌ای دور و نزدیک اثرات مثبت این سند در تمامی ابعاد جامعه نمایان خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار