۲۵ مهر ۱۳۹۷ ۱۶:۳۴
کد خبر: ۲۶۰۳۲۹
taghavi zad

استاد پیشکسوت دانشگاه علامه طباطبائی گفت: فاصله و شکاف بین تورم عمومی و تورم مسکن باعث شده است تا بازار مسکن به محل مناسبی برای سوداگری تبدیل شود. مالیات بر عایدی سرمایه یک ابزار مهم برای جلوگیری از افزایش قیمت ناگهانی مسکن است و مانع از سرمایه‌ای شدن این کالای اساسی می‌شود.


به گزارش عطنا به نقل از مقاومتی‌نیوز، دکتر مهدی تقوی، اقتصاددان و استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبائی، مالیات بر عایدی سرمایه را ابزاری برای جلوگیری از افزایش قیمت ناگهانی و غیرمنطقی مسکن دانست.


عایدی حاصل از سرمایه باید در حکم درآمد قرار گیرد


استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: مالیات بر عایدی سرمایه هنگامی تحقق پیدا می‌کند که با خرید دارایی و بدون ایجاد ارزش‌افزوده بر روی آن دارایی، سودی از فروش دارایی به سبب افزایش قیمت آن حاصل می‌شود.


وی افزود: خرید و فروشی که صورت گرفته است مانند یک شغل و محل کسب درآمد محسوب می‌شود و بایستی مشمول مالیات شود.


مالیات برعایدی سرمایه ابزار جلوگیری از افزایش قیمت ناگهانی مسکن


دکتر تقوی با ارائه مثالی از میزان قیمت مسکن در دهه 50 خاطرنشان کرد: در دهه 50 قیمت یک ملک یا آپارتمان 120 متری در حدود 375 هزار تومان بود. تصور این قیمت برای آپارتمان اکنون مشکل است.


وی افزود: افزایش قیمت مسکن به‌مراتب بالاتر از تورم عمومی پشت سر گذاشته در دولت‌های قبلی است. لذا مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند ابزار ثمربخشی برای جلوگیری از این فاصله زیاد بین تورم عمومی و تورم مسکن باشد.


ابهامات مطرح‌شده پیرامون CGT صحیح نیست


استاد دانشگاه علامه طباطبائی با رد ادعاها و ابهامات مطرح‌شده در جریان بررسی مالیات بر عایدی سرمایه طی سال ۹۳ گفت: ادعای افزایش قیمت در اثر اعمال این مالیات و یا ایجاد رکود در بازار صحیح نیست.


وی افزود: قانون عرضه و تقاضا پاسخگوی این ابهامات است. درواقع با افزایش عرضه مسکن و رونق ساخت‌وسازها، قیمت مسکن کاهش خواهد یافت. البته افزایش قیمت در اثر افزایش قیمت مصالح طبیعی است.


مسکن نباید محلی برای سوداگری باشد


دکتر تقوی درباره لزوم جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن گفت: در درجه اول باید گفت که مسکن به‌عنوان یک کالای اساسی به‌هیچ‌وجه نباید محلی برای سوداگری باشد. البته مالیات بر عایدی سرمایه بر روی تقاضای مصرفی و خانه اصلی افراد قرار نمی‌گیرد.


وی افزود: یک زمانی به دلایلی ساخت‌وساز بسیار زیاد شد و خانه‌های خالی افزایش چشمگیری داشتند و در پی آن سرمایه‌های مولد به خاطر شرایط اقتصادی به سمت راکد شدن و سرمایه‌ای شدن حرکت کردند.


مالیات بر عایدی سرمایه مانع از سرمایه‌گذاری‌های مولد نیست


دکتر تقوی در مورد صحبت یکی از مسئولین درباره مالیات بر عایدی سرمایه که آن را تهدید سرمایه تلقی کرده بود، اظهار داشت: این تحلیل از مالیات بر عایدی سرمایه نادرست است. چراکه مالیات بر عایدی سرمایه اگر در حوزه مسکن اعمال شود از سرمایه‌گذاری‌های مولد جلوگیری نمی‌کند.


وی افزود: این مالیات هیچ‌گونه مشکلی در بازار مسکن ایجاد نخواهد کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار