چهارشنبه، 30 آبان 1397 03:59:38
آخرین اخبار
ولی تیموری در همایش «چالش‌های گردشگری دیجیتال در بازار پرنوسان ارز»: (4)

ساختارهای صنعت گردشگری ایران نیازمند اصلاح است

مدیرکل دفتر مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری گفت: اگر قرار باشد که از داشته‌های کشورمان در حوزه گردشگری استفاده کنیم باید ساختارهای درونی صنعت، نیروی انسانی و ساختارهای حقوقی را اصلاح کنیم.

به گزارش عطنا، همایش «چالش‌های گردشگری دیجیتال در بازار پر نوسان ارز»، ۱۷ مهرماه به همت خبرگزاری سیناپرس در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. در این همایش دکتر منوچهر جهانیان، رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر ابراهیم پورفرج، رئیس هیئت‌مدیره جامعه تورگردانان ایران، دکتر ولی تیموری، مدیرکل دفتر مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری، دکتر حمیدرضا ضرغام بروجنی و دکتر پیام حنفی‌زاده عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی به بیان نظرات خود پرداختند.

ولی تیموری، مدیرکل دفتر مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری با اشاره به شعار «گردشگری و تحول دیجیتالی»، اظهار کرد: تحولات فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث شده است تا انسان با تغییرات سریع و شدیدی مواجه شود و درنتیجه فردی هم که تحت تأثیر این تغییرات است نگاه جدیدی به صنعت گردشگری پیدا کند، این امر موجب شده تا در گردشگری نیز که صنعتی انسان‌محور است تغییرات اساسی ایجاد شود.

وی انسان امروز را «گردشگر دیجیتال» برشمرد و افزود: گردشگر دیجیتال با حجم گسترده‌ای از اطلاعات و فناوری‌ها و به دنبال آن نیازهای متعددی روبرو است به همین دلیل صنعت گردشگری باید بتواند نیازهای این گردشگر را فراهم کند و برای پاسخ به تقاضاهای جدید متحول شود.

مدیرکل دفتر مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری، جامعه محلی و میزبان را هم مشمول این تغییر دانست و تأکید کرد: سازمان جهانی گردشگری خط‌مشی و اصولی را اعلام کرد که اگر مقاصد گردشگری نتوانند خود را تا سال ۲۰۱۵ با ویژگی‌های جدید تطبیق دهند، عملاً از عرصه رقابت در صنعت گردشگری حذف خواهند شد.

وی با اشاره به تعدد ساختارهای موردنیاز برای تحول در صنعت گردشگری تصریح کرد: نیروی انسانی که در صنعت فعالیت می‌کند باید بتواند خود را با قابلیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات وفق دهد و از آن استفاده کند، همچنین لازم است تا ساختارهای حقوقی را هم در این حوزه مقرراتی وضع کنند تا نظم و امنیت بر این فضا حاکم باشد.

تیموری در ادامه گفت: ضروری است تا در ایران به نیروی انسانی فعال در حوزه گردشگری آموزش‌های لازم درزمینهٔ تحول دیجیتال داده شود زیرا ما هنوز نتوانسته‌ایم که در بخش دولتی و خصوصی فرایند استفاده از فناوری دیجیتال با اهداف و قابلیت‌هایی که برای آن در نظر گرفته‌شده را نهادینه کنیم.

وی با اشاره به‌ضرورت وجود ساختارهای حقوقی در فضای مجازی یادآور شد: وجود این ساختارها صاحبان مشاغل را به ورود به این عرصه تشویق می‌کند و این اطمینان را به آن‌ها می‌دهد که در صورت بروز مشکل پشتوانه‌ای حقوقی از آن‌ها حمایت به عمل می‌آورد.

مدیرکل دفتر مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری، با بیان اینکه تحول دیجیتالی امری ضروری است، تأکید کرد: مسائلی مثل تحریم باعث شده تا ما کماکان بدون بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و با روش‌های سنتی کار کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد که از داشته‌های کشورمان در حوزه گردشگری استفاده کنیم باید ساختارهای درونی صنعت، نیروی انسانی و ساختارهای حقوقی را اصلاح کنیم و شرایط فعالیت در بستر فناوری دیجیتال را به وجود بیاوریم و لازمه آن استفاده از متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است، البته باید توجه داشت که تخصص به‌تنهایی فعالیت گردشگری موفق را به دنبال نمی‌آورد.

نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *