دوشنبه، 28 آبان 1397 21:58:17
آخرین اخبار
پیام حنفی‌زاده در همایش «چالش‌های گردشگری دیجیتال در بازار پر نوسان ارز»: (2)

فعالان صنعت گردشگری باید به ترجیحات جدید مشتری‌های خود پاسخ بدهند

عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه ایران باوجود پتانسیل‌های بالای خود درزمینهٔ گردشگری دارای رتبه نود و سوم است، گفت: باید نیازها و ترجیحات جدید افراد در صنعت گردشگری را شناسایی کنیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های بالای کشورمان استفاده کنیم.

به گزارش عطنا، همایش «چالش‌های گردشگری دیجیتال در بازار پر نوسان ارز»، ۱۷ مهرماه به همت خبرگزاری سیناپرس در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. در این همایش دکتر منوچهر جهانیان، رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر ابراهیم پورفرج، رئیس هیئت‌مدیره جامعه تورگردانان ایران، دکتر ولی تیموری، مدیرکل دفتر مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری، دکتر حمیدرضا ضرغام بروجنی و دکتر پیام حنفی‌زاده، عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی به بیان نظرات خود پرداختند.

پیام حنفی‌زاده، عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به تحولی که اقتصاد اشتراکی در حوزه گردشگری الکترونیکی ایجاد کرده است، اظهار کرد: به‌طور متوسط حدود ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی کشورهای جهان از صنعت گردشگری حاصل می‌شود و یک شغل از هر ده شغل با این صنعت مرتبط است.

وی فاصله آمار ایران از میانگین جهانی را بسیار محرز دانست و خاطرنشان کرد: اگر به آمار کشورهای همسایه نگاه کنیم، امارات متحده عربی در رتبه بیست و دوم است و حدود ۱۴ میلیون گردشگر دارد و کشور ترکیه نیز در رتبه چهل و چهارم است و ۳۹ میلیون گردشگر دارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه ایران درزمینهٔ گردشگری نود و سومین کشور است، یادآور شد: این بدان معنی نیست که ما پتانسیل گردشگری پایینی داریم بلکه مسائل مختلفی موجب شده است که نتوانیم از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

وی با اشاره به نقش اینترنت در تحول اطلاعاتی و جلوگیری از رسوب اطلاعات، تصریح کرد: تکنولوژی وب که از سال ۲۰۰۵ به بعد خلق شد این امکان را به وجود آورد که افراد به‌صورت یک به چند باهم تعامل داشته باشند و به عبارتی بتوانند دانش و تجربه خود را به اشتراک بگذارند.

حنفی‌زاده اجتماعات مجازی را پیامد سریع این تکنولوژی برشمرد و افزود: یکی از ویژگی‌های این تکنولوژی توانایی به اشتراک گذاشتن احساسات توسط افراد است، یعنی این امکان وجود دارد که افراد بتوانند شادی و ناراحتی خود را ابزار کنند.

وی در ادامه گفت: این تکنولوژی در همه حوزه‌ها به‌خصوص گردشگری تأثیر ویژه‌ای گذاشت و توانست به بسیاری از تئوری‌های مدیریت جامه عمل بپوشاند، به‌عنوان‌مثال تئوری اقتصاد اشتراکی، فاصله‌ و پارادایم زیادی را بین فعالان اقتصادی سنتی و پایگاه‌های اقتصادی جدید متأثر از تکنولوژی به وجود ‌آورد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه با بیان اینکه اقتصاد اشتراکی در تمام حوزه‌های گردشگری رسوب کرده‌ است، خاطرنشان کرد: امروزه در حوزه حمل‌ونقل، در حوزه کمک‌رسانی، درزمینهٔ پرسش و پاسخ و راهنمایی و سایر حوزه‌های مرتبط با صنعت گردشگری افراد با توانایی و تخصص‌های گوناگون به ارائه خدمات می‌پردازند، مثلاً افراد در سوئیس عمر خود را با بانک به اشتراک می‌گذارند تا اگر روزی به کمک نیاز داشتند از خدمات بانک استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر شرکت‌های بین‌المللی که براساس اقتصاد اشتراکی فعالیت می‌کنند با ایران همکاری ندارند، تصریح کرد: از نمونه‌های اقتصاد اشترکی در ایران شرکت «اسنپ» است که توانست گامی بزرگ در راستای ساماندهی مسافربری درون‌شهری بردارد.

حنفی‌زاده در پایان تأکید کرد: فعالان صنعت گردشگری باید به ترجیحات جدید مشتری‌های خود پاسخ بدهند، زیرا افراد هرروزه در شبکه‌های مجازی با تفریحات جدیدی آشنا می‌شوند و در اثر آن درخواست‌ها و نیاز‌های تازه‌ای در آن‌ها به وجود می‌آید به همین جهت ضروری است تا برای شناسایی و پاسخگویی به این نیازها تلاش کنیم و از پتانسیل بالای کشورمان در حوزه گردشگری استفاده کنیم.

نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *