۲۵ مهر ۱۳۹۷ ۱۰:۳۲
کد خبر: ۲۵۹۸۴۸
پیام حنفی‌زاده در نشست «هم‌اندیشی چالش‌های گردشگری دیجیتال در بازار پرنوسان ارز»

عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه ایران باوجود پتانسیل‌های بالای خود درزمینهٔ گردشگری دارای رتبه نود و سوم است، گفت: باید نیازها و ترجیحات جدید افراد در صنعت گردشگری را شناسایی کنیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های بالای کشورمان استفاده کنیم.


به گزارش عطنا، همایش «چالش‌های گردشگری دیجیتال در بازار پر نوسان ارز»، 17 مهرماه به همت خبرگزاری سیناپرس در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. در این همایش دکتر منوچهر جهانیان، رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر ابراهیم پورفرج، رئیس هیئت‌مدیره جامعه تورگردانان ایران، دکتر ولی تیموری، مدیرکل دفتر مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری، دکتر حمیدرضا ضرغام بروجنی و دکتر پیام حنفی‌زاده، عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی به بیان نظرات خود پرداختند.


پیام حنفی‌زاده، عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به تحولی که اقتصاد اشتراکی در حوزه گردشگری الکترونیکی ایجاد کرده است، اظهار کرد: به‌طور متوسط حدود ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی کشورهای جهان از صنعت گردشگری حاصل می‌شود و یک شغل از هر ده شغل با این صنعت مرتبط است.


وی فاصله آمار ایران از میانگین جهانی را بسیار محرز دانست و خاطرنشان کرد: اگر به آمار کشورهای همسایه نگاه کنیم، امارات متحده عربی در رتبه بیست و دوم است و حدود ۱۴ میلیون گردشگر دارد و کشور ترکیه نیز در رتبه چهل و چهارم است و ۳۹ میلیون گردشگر دارد.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه ایران درزمینهٔ گردشگری نود و سومین کشور است، یادآور شد: این بدان معنی نیست که ما پتانسیل گردشگری پایینی داریم بلکه مسائل مختلفی موجب شده است که نتوانیم از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.


وی با اشاره به نقش اینترنت در تحول اطلاعاتی و جلوگیری از رسوب اطلاعات، تصریح کرد: تکنولوژی وب که از سال ۲۰۰۵ به بعد خلق شد این امکان را به وجود آورد که افراد به‌صورت یک به چند باهم تعامل داشته باشند و به عبارتی بتوانند دانش و تجربه خود را به اشتراک بگذارند.


حنفی‌زاده اجتماعات مجازی را پیامد سریع این تکنولوژی برشمرد و افزود: یکی از ویژگی‌های این تکنولوژی توانایی به اشتراک گذاشتن احساسات توسط افراد است، یعنی این امکان وجود دارد که افراد بتوانند شادی و ناراحتی خود را ابزار کنند.


وی در ادامه گفت: این تکنولوژی در همه حوزه‌ها به‌خصوص گردشگری تأثیر ویژه‌ای گذاشت و توانست به بسیاری از تئوری‌های مدیریت جامه عمل بپوشاند، به‌عنوان‌مثال تئوری اقتصاد اشتراکی، فاصله‌ و پارادایم زیادی را بین فعالان اقتصادی سنتی و پایگاه‌های اقتصادی جدید متأثر از تکنولوژی به وجود ‌آورد.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه با بیان اینکه اقتصاد اشتراکی در تمام حوزه‌های گردشگری رسوب کرده‌ است، خاطرنشان کرد: امروزه در حوزه حمل‌ونقل، در حوزه کمک‌رسانی، درزمینهٔ پرسش و پاسخ و راهنمایی و سایر حوزه‌های مرتبط با صنعت گردشگری افراد با توانایی و تخصص‌های گوناگون به ارائه خدمات می‌پردازند، مثلاً افراد در سوئیس عمر خود را با بانک به اشتراک می‌گذارند تا اگر روزی به کمک نیاز داشتند از خدمات بانک استفاده کنند.


وی با اشاره به اینکه بیشتر شرکت‌های بین‌المللی که براساس اقتصاد اشتراکی فعالیت می‌کنند با ایران همکاری ندارند، تصریح کرد: از نمونه‌های اقتصاد اشترکی در ایران شرکت «اسنپ» است که توانست گامی بزرگ در راستای ساماندهی مسافربری درون‌شهری بردارد.


حنفی‌زاده در پایان تأکید کرد: فعالان صنعت گردشگری باید به ترجیحات جدید مشتری‌های خود پاسخ بدهند، زیرا افراد هرروزه در شبکه‌های مجازی با تفریحات جدیدی آشنا می‌شوند و در اثر آن درخواست‌ها و نیاز‌های تازه‌ای در آن‌ها به وجود می‌آید به همین جهت ضروری است تا برای شناسایی و پاسخگویی به این نیازها تلاش کنیم و از پتانسیل بالای کشورمان در حوزه گردشگری استفاده کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار