۲۵ مهر ۱۳۹۷ ۱۰:۲۱
کد خبر: ۲۵۹۸۳۹
ضرغام بروجنی در نشست «هم‌اندیشی چالش‌های گردشگری دیجیتال در بازار پرنوسان ارز»

عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی گفت: امروز کشور ما نیازمند ایجاد مرکزی برای تبدیل کسب‌وکار سنتی به دیجیتالی است که می‌توان آن‌ را با همراهی دانشگاهیان ایجاد کرد.


به گزارش عطنا، همایش «چالش‌های گردشگری دیجیتال در بازار پر نوسان ارز»، 17 مهرماه به همت خبرگزاری سیناپرس در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. در این همایش دکتر منوچهر جهانیان، رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر ابراهیم پورفرج، رئیس هیئت‌مدیره جامعه تورگردانان ایران، دکتر ولی تیموری، مدیرکل دفتر مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری، دکتر حمیدرضا ضرغام بروجنی و دکتر پیام حنفی‌زاده عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی به بیان نظرات خود پرداختند.


حمیدرضا ضرغام‌بروجنی، عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه روز جهانی گردشگری یادآور وظیفه و تعهد ما در قبال سوءتفاهم‌هایی است که در مورد کشور ما وجود دارد، خاطرنشان کرد: تکیه به گردشگری یکی از راه‌های توسعه جمهوری اسلامی ایران است که علاوه بر اینکه اشتغال ایجاد می‌کند، ارتباطات بین‌المللی را نیز گسترش می‌دهد.


وی با اشاره به کتاب «موج سوم» اثر الوین تافلر، افزود: تمدن بشری در طول تاریخ سه جریان را پشت سر گذاشته است، عصر کشاورزی که هزاران سال طول کشید، عصر انقلاب صنعتی که چیزی حدود سیصد سال بود و عصر انقلاب تکنولوژیکی که رشد سریع فناوری، انقلاب ژنتیکی و توسعه شهرها از مظاهر آن هستند و ما در حال حاضر در این دوران به سر می‌بریم.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه قرن بیست و یکم را دوران فرامدرنیسم دانست و یادآور شد: شتاب تغییرات در این دوران بسیار زیاد است، به‌طوری‌که حتی مفاهیمی مانند زمان و مکان از آن تأثیر گرفته‌اند و این ویژگی، مؤلفه‌های جدیدی را خلق کرده است که آن را کوانتومی‌شدن امور می‌نامند.


وی اضافه کرد: رشد سریع فناوری‌های نوین پیام‌آور انقلاب واقعی در سیستم گردشگری است که قطعاً گردشگری آینده را با آنچه که در حال حاضر شاهد آن هستیم متفاوت می‌کند، به همین جهت برای توسعه این صنعت باید به قدرت رسانه‌ای توجه کنیم.


ضرغام‌بروجنی افزایش چهار برابری گردشگری بین‌المللی در بیست سال گذشته را از آثار تحول در گردشگری برشمرد و تصریح کرد: گردشگری داخلی در همه کشورها به‌خصوص کشورهای توسعه‌یافته به‌سرعت در حال افزایش است و امروزه همه‌کسانی که در برنامه‌ریزی‌ها نقش دارند روی توسعه پایدار تمرکز کرده‌اند.


وی منظور از تحول دیجیتال را پذیرش و استقرار فناوری‌های نوین در مد‌ل‌های کسب‌وکار دانست و تأکید کرد: همه ما معتقدیم که این تغییر الزامی است ولی اگر ضرورت آن را درک کنیم، پذیرش و استقرار آن در صنعت گردشگری راحت‌تر و سریع‌تر اتفاق می‌افتد و این امر موجب بهسازی قابل سنجش کسب‌وکارهای حوزه گردشگری می‌شود.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه در ادامه گفت: تفاوت بین تحول دیجیتالی و رقابت پویای سنتی در سرعت تغییرات خلاصه می‌شود، دیجیتالی‌ها با شناخت کلی خود و خلاقیت و نوآوری بالایی که دارند، به‌سرعت بازار گسترده‌ای را برای خودشان به وجود می‌آورند.


وی با اشاره به اینکه تحول دیجیتالی همه ابعاد زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده است، خاطرنشان کرد: هرچه سطح دیجیتال‌سازی افزایش یابد، صنایع تخصصی‌ و مجزا گشته و سپس در شکل دیگری ادغام می‌شوند و دراین‌بین صنایع پیروز آن‌هایی هستند که برای نوآوری تلاش می‌کنند.


ضرغام‌بروجنی افزود: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد ۴۵ درصد از صاحبان صنایع در کشورهای درحال‌توسعه طی پنج سال آینده آسیب می‌بینند یا ورشکست می‌شوند و ازاین‌بین کسانی که بتوانند از تکنولوژی در تجارتشان بهره ببرند قطعاً موقعیت برتری نسبت به سایرین پیدا می‌کنند.


وی با بیان اینکه دیجیتالی شدن و تحولات ناشی از آن بالاخره اتفاق می‌افتد گفت: البته خطر مهمی وجود دارد و آن ترک زودرس هسته است زیرا بنگاه‌هایی که وارد حوزه دیجیتالی می‌شوند ممکن است در اثر رشد سریعی که دارند ریشه خود را فراموش کنند و این در آینده منجر به زیان‌هایی ‌می‌شود.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه در پایان تصریح کرد: نیاز امروز کشور ما ایجاد مرکزی برای تبدیل کسب‌وکار سنتی به دیجیتالی است که می‌توان آن‌ را با همراهی دانشگاهیان ایجاد کرد تا به بنگاه‌های گردشگری برای حل مشکلاتی که در مسیر دستیابی به توسعه دیجیتالی دارند، کمک شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار