۲۴ مهر ۱۳۹۷ ۱۱:۰۲
کد خبر: ۲۵۹۸۱۵
gholami

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه همواره مدافع عقلانیت و سیاست مدبرانه بوده و ایجاد فضای بدون تنش شرط اساسی برای توسعه علمی کشوراست.


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز یکشنبه در آیین آغاز سال تحصیلی با حضور رئیس‌جمهوری در دانشگاه تهران گفت: دانشگاه در تلاطم‌های دی‌ماه سال قبل با درایت لازم از هرگونه موج‌آفرینی پرهیز کرد و این مطالبات را مورد تحلیل و مداقه عالمانه قرار داد.


وی ادامه داد: وزارت علوم، رسالت خود را در سطوح چندگانه بین‌المللی، ملی و محلی تعریف می‌کند و دانشگاه به‌عنوان نهادی که بالاترین سطح اجتماعی در بین مردم را دارد حفظ وحدت را جزو آرمان‌های خود می‌داند.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نظام آموزشی و علمی همواره نهادی تغییر آفرین، اثرگذار و متعهد به آرمان‌های دینی بوده است و سهم آن‌ها در تحقق انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، پیشرفت و توسعه کشور سهمی درخور توجه بوده که استمرار آن درگرو بالندگی و حفظ جایگاه نهاد دانشگاه است.


غلامی افزود: قرار گفتن دانشگاه‌ها در مرزهای دانش و رقابت با مراکز علمی جهان و شریک شدن در تولید علمی از مسیرهای جدی است.


وی ادامه داد: نهاد دانشگاه مسئول انتقال فرهنگ ملی و دینی است و تنها مرکز تولید علمی و مادی نیست و نهادی اجتماعی و فرهنگی است که با کارویژه فرهنگ‌پذیری عمل می‌کند و مهم‌ترین آن تولید انسانی آگاه و فرهیخته است.


وزیر علوم با اشاره به دستاوردهای علمی دانشگاه‌ها گفت: ایران در سال 2017 میلادی، در بین 25 کشور برتر علم دنیا با رشد 8.9 درصد رتبه اول رشد نسبی علم را به دست آورد و کشورهای روسیه و چین به ترتیب با 6.6 درصد و 4.3 درصد رتبه‌های دوم و سوم را داشتند که نشانگر تلاش دانشگاهیان دانشجویان و اساتید است.


غلامی افزود: رقابت علمی ایران در مجموعه کشورهای درحال‌توسعه نبوده بلکه با کشورهای توسعه‌یافته، صورت می‌گیرد و به همین منظور رشد علمی کشور بر اساس مقالات ثبت شده در پایگاه‌های معتبر دنیا طی سال‌های 2012 تا 2017 میلادی صعودی بوده است.


وی گفت: مقالات ثبت شده در سال 2017 نسبت به 2012 رشد 34 درصدی را تجربه کرده که در منطقه رتبه اول و در بین کشورهای غیر متعهد بعد از کشور هند قرار داریم.


وزیر علوم گفت: فضای نقد و انتقاد بسیار سازنده است ولی نباید از دستاوردهای امیدبخش و حاصل تلاش اساتید غفلت کرد تا امید آن‌ها تضعیف شود.


وی افزود: در حوزه علم و فناوری در سال 2018 میلادی 18 دانشگاه کشور در رتبه‌بندی تایمز و بیش از 22 دانشگاه در کشور در رتبه‌بندی لایدن قرار گرفتند.


وزیر علوم گفت: در حوزه دستاوردهای فناورانه و دانش‌بنیان در سال 96 در رده 75 ارزیابی شدیم که آن‌هم به دلیل حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار مراکز علمی است، 43 پارک علم و فناوری حامی شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان در کشور فعال است.


غلامی با بیان اینکه دانشگاه نمی‌تواند دیگر دانشگاه دهه پیش باشد، گفت: دانشگاه برای حفظ موقعیت خود باید در ساختار و برنامه‌ریزی خود را تضمین کند و تعادل بین نیاز، منابع، شرایط محیطی و پایداری درخور توجه است.


وی با اشاره به اینکه ساماندهی، بررسی و بازنگری در آموزش عالی جزو برنامه‌های جدی دولت بوده است، افزود: دولت تلاش دارد تا با حمایت از مراکز علمی و ماموریت گرا کردن و هم‌افزایی امکانات پراکنده در سطح کشور اتفاق بیفتد.


وزیر علوم بابیان اینکه دانشگاه‌ها توجه به حل مسائل و مشکلات کشور درزمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و زیست‌محیطی را در برنامه‌های خود دارند و در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی از ظرفیت‌های انجمن‌های دانشجویی بهره‌مند می‌شوند، افزود: توانمندسازی دانشجویان در این حوزه‌ها کارساز است.


وی در پایان اظهار داشت: دانشگاه سنتی عمر خود را همواره در عرصه‌های مختلف طی کرده و نیازمند نوسازی علمی به‌منظور تأمین مطالبات بر اساس نیازهای جدید است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار