۲۲ مهر ۱۳۹۷ ۱۴:۱۰
کد خبر: ۲۵۹۴۸۵
محمد زاهدی‌اصل، مدیرگروه مددکاری اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی

آقای روحانی باید به پشتوانه رأی خود توجه بیشتر داشته باشد. لبخند زدن و روی گشاده بسیار خوب و زیباست، اما این لبخندها دیگر پاسخگو نیست و حتی برای طرفداران ایشان هم تکراری شده است.


به گزارش عطنا، محمد زاهدی‌اصل، مدیر گروه مددکاری اجتماعی و استاد دانشگاه علامه طباطبائی، در نقد به سکوت آقای روحانی درباره وضعیت نامتعادل اقتصادی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز نوشته است که در ادامه آن را با هم می‌خوانیم:


باید متأثر و متأسف بود که سال تحصیلی ‌در شرایطی آغاز شد که مسائل و مشکلات در سطح جامعه فراوان است. نگرانی‌ها و ناامیدی‌ها باعث ایجاد فضایی شده تا عده‌ای از دولت قطع امید کرده‌ و اعتماد و سرمایه عمومی کاهش یابد.


آقای حسن روحانی طی دوره اول و دوم به مردم نویدهایی داد و بر همین اساس نام دولت را تدبیر و امید گذاشتند، اما متأسفانه در عین ارادت به آقای روحانی باید اذعان کرد که عملکردشان آن تدبیر مورد انتظار نبوده و همین موضوع جای نگرانی دارد.


آقای روحانی امروز به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران حضور می‌یابند و بخشی از مخاطبانشان دانشجویان هستند. رئیس‌جمهور کشور باید به مطالبات دانشجویی توجه داشته باشند. ازجمله توجهاتی که باید به دانشجویان داشته باشند می‌توان به بحث ستاره‌دار و زندانی بودن دانشجویان اشاره کرد که هنوز این موضوع خاتمه پیدا نکرده است.


عمدتاً دانشگاهیان برای خود چیزی نمی‌خواهند و فقط برای جامعه و منافع ملی درخواست‌هایی دارند؛ بنابراین انتظار آن است که آقای روحانی به مطالبات دانشگاهیان که مطالبات مردم است توجه ویژه داشته باشند. اقتصاددانان دو نامه به آقای رئیس‌جمهور نوشتند که در آن نامه به‌نقد، توصیه‌ و پیشنهادهایی اشاره کرده بودند که رئیس‌جمهور بهتر است نسبت به این نامه توجه کافی داشته باشند.


به‌عنوان نمونه طی دو هفته اخیر 290 نفر از سوی صاحب‌نظران به آقای حسن روحانی نامه نوشته که در برخی از مطبوعات چاپ شد. بخشی از نامه که به حوزه قوه مجریه و حسن روحانی مربوط است باید رئیس‌جمهوری توجه داشته باشد و ذهن جوانان و مردم جامعه را درباره این موضوعات روشن سازند.


آقای روحانی باید به پشتوانه رأی خود توجه بیشتر داشته باشد. لبخند زدن و روی گشاده بسیار خوب و زیباست، اما این لبخندها دیگر پاسخگو نیست و حتی برای طرفداران ایشان هم تکراری شده است.


جامعه از آقای روحانی این انتظار را دارند که به‌صورت شفاف با مردم به صحبت بپردازند. مردم ایران مردم بی‌نظیری هستند، اگر هر کشوری با چنین وضعیتی رو‌به‌رو بود یک آشوب بسیار جدی در آن به وجود می‌آمد. جامعه ایران اهل مدارا بوده و مردم صبوری دارد که آقای روحانی باید قدردان آن‌ها باشد. رئیس‌جمهوری باید صادقانه به موانع رو‌به‌روی خود بپردازد، چراکه خوشبختانه مردم جامعه به‌خصوص جوانان نسبت به مشکلات آگاه هستند.


انتظار آن است تا آقای روحانی فهم دولت و نظارت بر گران‌فروشی‌ها و اعتبارها را مطرح کند. آقای روحانی چرا سکوت می‌کند؟ درحالی‌که امروز باید پاسخگو باشد. آقای عادل آذر رئیس دیوان محاسبات هفته گذشته به‌صراحت بیان کرد که در بهمن سال گذشته تمام این مشکلات را پیش‌بینی کرده بودند. حتی عزل مدیر بانک مرکزی و دو وزیر دیگر را به دولت اعلام کردند و رونوشتی به قوه قضائیه ارائه شده است. آقای روحانی باید در این رابطه پاسخگو باشد.


رفتار آقای عادل آذر را در وضعیت کنونی جامعه به‌هیچ‌وجه نمی‌توان تائید کرد، چراکه به دنبال این‌گونه رفتارها یأس در مردم افزایش پیدا می‌کند و نتیجه دیگری نخواهد داشت. متأسفانه صداوسیما هم برای گوینده فضای بیش‌ازحدی فراهم می‌کند. درباره اظهارات آقای عادل آذر حتی قوه قضائیه هم پاسخ داد، اما رئیس‌جمهور سکوت کرد. آقای روحانی باید به میدان می‌آمد و با مردم صادق و صریح گفت‌وگو می‌کرد.


اخیراً شاهد انتشار لیستی برای وزارتخانه‌ها بوده‌ایم، به‌طور مثال آقای محمد شریعتمداری که در معرض استیضاح است، چرا باید او را از جایگاهش برداشت و در جای دیگری قرار داد؟ این‌گونه عملکردها زیبنده دولت نیست. درهرحال نمایندگان مردم هم باید برای مردم نمایندگی واقعی داشته باشند. گاهی لابی‌های پشت پرده آزاردهنده می‌شوند. انتظار می‌رود دولت، دولت موفقی باشد و جامعه جامعه‌ای برخوردار و دارای امنیت کامل باشد و از سوی دیگر انتظار می‌رود که مسئولان ضعف‌ها، کاستی‌ها، محدودیت‌ها و موانع را مطرح کنند.


تمام متفکران جامعه اعم از دانشجو، استاد و مسئولان به‌طور کل جامعه دانشگاهی، از آقای روحانی انتظار دارند که صادقانه و صمیمانه با مردم رو‌به‌رو شود و نهایتاً مسائل، مشکلات و محدودیت‌ها را بازگو کند تا مردم آگاهی بیشتری پیدا کرده و امید در جامعه با این صداقت و صراحت افزایش پیدا کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار