۲۱ مهر ۱۳۹۷ ۱۸:۳۲
کد خبر: ۲۵۸۹۲۳
نشست آشنایی دانشجویان نو ورودی با عباس شاکری

نشست آشنایی دانشجویان نو ورودی با عباس شاکری، استادتمام رشته اقتصاد به همت انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش خبرنگار عطنا، اولین نشست از سلسله‌ نشست‌های آشنایی دانشجویان نوورودی با اساتید به نام دانشکده اقتصاد با حضور دکتر عباس شاکری، رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی سه‌شنبه، 17مهرماه به همت انجمن اسلامی آزاداندیش در این دانشکده برگزار شد.


در این نشست، دکتر عباس شاکری ضمن خوش‌آمد به دانشجویان نوورودی گفت: امیدوارم راهی که شروع کرده‌اید شما را به سر منزل خوبی برساند.


 عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه با گریزی به مسائل جاری ایران گفت: انسان به خاطر عقلی که خداوند به او داده است باید همواره تصمیمات درست و اقتصادی بگیرد و به نظرم می‌آید این موضوعات پیچیده‌تر از آن است که ما الان درباره آن فکر می‌کنیم؛ زیرا مسائل کشور به گونه‌ای رقم خورده است که ما شاهد این هستیم که به راحتی این دسترنج روز به روز منتقل می‌شود به دست کسانی که نه تولیدکننده هستند و نه برای کشور پیشرفتی خواهند داشت بلکه درست برعکس آن است.


وی افزود: برای شما دانشجویانی که تازه وارد این عرصه شده‌اید باید موضوع امید و امیدواری بسیار مهم باشد و غیر از این اگر باشد به نظر من صحیح نیست، رشته اقتصاد برخلاف آنچه که قبل‌ها به ما گفته می‌شد و احتمالا به شما هم در دبیرستان گفته شده است خیلی اهمیت دارد و سرنوشت یک نظام اجتماعی را تحلیل و ترسیم می‌کند و اگر تقاضایی باشد برای برنامه‌ریزی و برداشتن گام‌هایی به سمت جلو کمک خواهد گرفت؛ نمره خوب گرفتن در این رشته راحت است اما فهم آن بسیار اهمیت دارد.


شاکری تصریح کرد: در کشور‌های پیشرفته جهان هم بعد از فلسفه، رشته اقتصاد بسیار مهم است، زیرا شما در تحلیل‌های اقتصادی باید تغییرات و اثر آن را ببینید. به عبارتی باید از یک مدل پر مؤلفه، تغییرات بسیار کاملی بگیرید؛ خیلی وقت‌ها آمار آن را هم ندارید و کمی نمی‌شود، ولی باید طوری مطالعه کنید که به خوبی آن را درک کنید و خوبی شما این است که از دوره کارشناسی به رشته اقتصاد آمده‌اید.


استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه امروزه اقتصاد در خیلی از کشور‌ها یک علم تخصصی و شاخه‌ای شده است، گفت: دوره کارشناسی بسیار دوره مهمی است طوری که ساختمان دانش‌ و یا دانش کاربردی‌تان در دوره کارشناسی شکل می‌گیرد.


وی با اشاره به کسانی که از رشته‌های دیگر به رشته اقتصاد می‌آیند، گفت: آنهایی که طالب واقعی علم اقتصاد هستند خودشان جنبه‌های مختلف این علم را می‌بینند و آن را کشف می‌کنند.


شاکاری یادآور شد: دوره لیسانس را دست کم نگیرید، مفاهیم در اقتصاد نقش اصلی را ایفا می‌کند و پشت سر آن ابزار‌ها قرار می‌گیرند و همه اینها در دوره لیسانس شکل می‌گیرد.


عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: کسانی سمت اقتصاد می‌روند که فیزیک برایشان آسان بوده است و همه بزرگان این علم طوری بودند که انگار اخلاق و روان‌شناسی و فرهنگ و به‌خصوص فلسفه را به خوبی می‎‌دانستند.


وی افزود: شما باید در دوران دانشجویی تماماً مطالعه کنید و مطالعه مسئله‌تان شود و مطالعه عمیق داشته باشید و دسستان پر باشد در این صورت پیشنهاد‌ها و نقد‌هایان به درد جامعه بخورد.


شاکری ادامه داد: اگر در دوره دانشجویی‌تان خوب مطالعه نکنید در آینده به فرزندان‌تان نمی‌توانید بگویید که درستکار باشند. مدرک را همه می‌گیرند اما کسی که تمام وقت کار می‌کند اثبات می‌شود و یادتان باشد که در دوره کارشناسی شما ستون‌های ساختمان را شکل می‌دهید بنابراین مفاهیم را باید بسیار جدی بگیرید.


وی با بیان اینکه باید چارچوب‌های درسی را سر کلاس یاد بگیرید و آن‌ها را بسط بدهید، گفت: اگر به صورت فعال درس بخوانید برایتان شیرین خواهد شد در غیر این‌صورت این کار سخت و خسته کننده خواهد بود.


عباس شاکری در رابطه به تشکل‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و شورا‌‌های صنفی گفت: باید یادمان باشد که بچه‌هایی که در این زمینه‌ها فعال هستند ابتدا به درس‌شان بپردازند.


عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در پایان افزود: شما تا زمانی که درباره موضوعی مطالعه نکردید، بدون ترس درباره‌اش صحبت می‌کنید، ولی وقتی به مطالعه می‌پردازید دیگر به راحتی حکم صادر نمی‌کنید، بنابراین مخصوصاً در دوره کارشناسی باید به درس و مطالعه بپردازید.


گفتنی است استاد عباس شاکری دارای کارشناسی اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی، 1364، کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه تربیت مدرس، 1372، دکتری اقتصاد از دانشگاه شهید بهشتی، 1378 است.


وی همچنین رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی و مشاور معاونت پژوهشی علوم انسانی و اسلامی فرهنگستان علوم بوده است.


شاکری در سال 1371 برای ترجمه کتاب تئوری و سیاست‌های اقتصاد کلان برنده کتاب سال دانشجویی جهاد دانشگاهی شد و در سال 1378 کتاب تئوری اقتصاد خرد با ترجمه وی به عنوان کتاب سال جهاد دانشگاهی برگزیده شد.


همچنین کتاب اقتصاد خرد ۲ تألیف شاکری برگزیده شانزدهمین دوره کتاب سال دانشگاهی‌ست. کتاب «تئوری اقتصادخرد، اثر والتر ولایارد» ترجمه عباس شاکری در سال 1380 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب برتر سال معرفی و انتخاب گردید.


دیگر کتاب‌های استاد شاکری به شرح زیر است:


اقتصاد خرد 2: نظریه ها و کاربردها، تالیف، نشر نی، 1386


تئوری وسیاست های اقتصاد کلان، اثر ویلیام برانسون، ترجمه تئوری اقتصادخرد، اثر والتر ولایارد، ترجمه (برنده کتاب سال 1380)


بهینه سازی پویا، اثر آلفا چیانگ، ترجمه، 1387


ملاحظاتی در ابزارهای تامین مالی در اسلام، نظریه و عمل اثر پاول میلز، جان پرسلی، ترجمه، یدالله دادگر؛ سیداسحاق علوی؛ عباس شاکری؛ انتشارات دانشگاه مفید، 1382


عکس: زهرا اسحاقیان‌راد-عطنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار