۲۱ مهر ۱۳۹۷ ۱۶:۰۸
کد خبر: ۲۵۸۴۲۵
سلیمی بجستانی در مراسم اختتامیه اولین مدرسۀ تابستانی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه علامه طباطبائی

حسین سلیمی‌بجستانی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگویی تفصیلی از روند بازسازی و نوسازی خوابگاه‌های دانشجویی در تابستان 97 گفت و بیان کرد: تعمیرات خوابگاه‌ها با نوسانات بازار انرژی زیادی از ما گرفت اما با تلاش همکارانم در معاونت دانشجویی بیش از 90 درصد اهداف محقق شد.


به گزارش عطنا، معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان یکی از ستون‌های اصلی دانشگاه بسیار حائز اهمیت و در دید دانشجویان است چرا که با زندگی دانشجویی رابطه مستقیم دارد. اداره امور خوابگاه‌ها، اداره تغذیه، سرویس‌های ایاب و ذهاب، صندوق رفاه و مواردی از این دست جاهایی هستند که دانشجویان و به‌خصوص دانشجویان غیرتهرانی حتماً روزانه با آنها مواجه می‌شوند. معاونت دانشجویی در چند سال اخیر با آسیب‌شناسی چالش‌های پیش روی دانشجویان در ابعاد زیستی و روان‌شناختی، فعالیت‌های زیادی را انجام داده است که از جمله آن می‌توان به نوسازی خانه‌های دانشجویی و رستوران‌های مختلف دانشگاه اشاره کرد که مورد تحسین وزارت علوم هم قرار گرفته است. دکتر حسین سلیمی‌بجستانی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در این گفت‌وگو از جزئیات فعالیت‌های حوزه مدیریتی خود می‌گوید.



کسب رتبه اول ارتقاء کیفیت رفاهی، تغذیه‌ای و رتبه برتر مرکز مشاوره در بین دانشگاه‌های کشور



معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در سالی که گذشت از جنبه ارتقاء کیفیت رفاهی و تغذیه؛ رتبه های برتر دانشگاه های کشور را کسب کرد و مورد تقدیر صندوق رفاه دانشجویی قرار گرفت، در این مورد بیشتر توضیح بدهید؟


معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با چهار مدیریت شامل مدیریت امور دانشجویی (سه اداره؛ اداره خوابگاه‌ها، اداره تغذیه و اداره رفاه)،‌ مدیریت تربیت بدنی و فوق برنامه، مدیریت مرکز مشاوره و بهداشت روان و مدیریت مرکز بهداشت و درمان به دانشجویان به ارائه خدمات می‌پردازد. علاوه بر این دبیری کمیسیون موارد خاص، دبیری شورای انضباطی و جشنواره انتخاب دانشجوی نمونه دانشجویان بر عهده معاونت دانشجویی است.


در سالی که گذشت همه تلاش ما بر این بود که مطابق استانداردهای سازمان امور دانشجویان و صندوق رفاه در حیطه وظایف محوله، ارتقاء کیفیت خدمات را داشته باشیم و علاوه بر کسب رتبه ارتقاء کیفیت رفاهی و تغذیه‌ای، مرکز مشاوره و مرکز بهداشت نیز رتبه کشوری خدمات را کسب کردند که جا دارد از همه همکاران بزرگوارم در معاونت دانشجویی سپاسگزاری کنم.


اما برنامه تعمیر، تجهیز و بازسازی خوابگ تابستان 97 یکی از پرکارترین و پرحجم‌ترین تابستان‌های سال‌های اخیر بود که با دستور رئیس محترم دانشگاه علامه طباطبائی و همکاری معاونت محترم توسعه و مدیریت منابع در دو حوزه ( خوابگاه‌ها و رستوران‌ها) انجام شد.

حجم بالای کار در تعمیر، تجهیر و بازسازی خوابگاه‌ها با توجه به مقدار ثابت اعتبارات و بی‌ثباتی بازار



پس امسال سال پرکاری داشتید؟


بله، حتماً در جریان هستید که طی سال گذشته ساختمان مرکز بهداشت و درمان با 550 متر مربع فضای مفید توسط وزیر محترم افتتاح شد، همچنین ساختمان مرکز مشاوره و بهداشت روان با 300 متر مربع فضای مفید و آرامش بخش در تابستان امسال افتتاح به بهره‌برداری رسید.


معمولاً از ابتدای سال جدید یعنی فروردین‌ماه برآوردهای لازم برای بازسازی و تعمیر توسط همکاران معاونت دانشجویی انجام گرفت؛ به‌نحوی که موارد نقص و کمبودها اولویت‌بندی می‌شود. 10 خوابگاه و یک هزار اتاق در ساختمان‌هایی که طی سالیان زیاد زیر بار استفاده بوده همواره نیاز به بازسازی دارد. پس از اولویت‌بندی و تأمین اعتبار لازم از جانب معاونت توسعه، کار تعمیر و بازسازی آغاز می شود. در اینجا لازم است این نکته را توضیح دهم که یکی از دلایل تخلیه خوابگاه‌ها در تابستان همین موارد است که بیان کردم. تابستان امسال به این جهت بسیار سخت بود که با مقدار ثابت اعتبارات و بی‌ثباتی بازار، بایستی مأموریت تعریف شده که اولویت‌ها را پیگیری می‌کردیم. علاوه بر این در هنگام بازسازی، ساختمان خوابگاه‌ها به‌طور خاص هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی هم روی دست ما گذاشته می‌شود. با این وجود و با لحاظ صرفه و صلاح دانشگاه همکاران من در معاونت بیش از 90 درصد اهداف را محقق کردند که به توضیح آن می‌پردازم.


نحوه مدیریت منابع در این شرایط تا چه اندازه اهمیت دارد، چگونه این منابع را هزینه کردید؟


منابع مالی اختصاصی دو بخش بود، بخش که از صندوق رفاه دانشجویان برای ارتقاء کیفیت خدمات اختصاص داده می‌شود که حدود 30 درصد منابع است و بخشی که دانشگاه تأمین می‌کند که قسمتی در حوزه بازسازی و تعمیر و قسمتی نیز در حوزه تجهیز خوابگاه‌ها و رستوران‌ها هزینه شد. در حوزه خوابگاه‌ها چون پیش‌بینی می‌کردیم سال جدید آمار دانشجویان خوابگاهی افزایش داشته باشد، بایستی به افزایش ظرفیت جدید پذیرش خوابگاهی و ایجاد مقدمات آن توجه می‌کردیم. پس اولین اقدام مقاوم‌سازی، بازسازی و تجهیز خوابگاه شهید ورامینی بود که به‌دلیل نشست بخشی از بلوک شماره 3 نزدیک به سه سال، این خوابگاه، پذیرش دانشجو نداشت. این بلوک توسط دفتر فنی و عمرانی معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبائی مقاوم‌سازی و تعمیر شده که کار بسیار مهم و سختی بود. در چهار بلوک باقیمانده طی 45 روز اقدامات زیر انجام گرفت:


- تعویض سیستم روشنایی به LED (برای افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف)


- تعویض کل سیستم آب گرم و سرد خوابگاه


- تعبیه کمد دیواری اتاق‌ها


- تعویض و تعمیر درهای ورودی


- تعمیر و تجهیز حمام و سرویس‌های بهداشتی


- کف‌سابی اتاق‌ها و تعویض موکت‌ها


- تجهیز اتاق‌ها به یخچال، تخت و تشک


- نقاشی، موزائیک و شستشوی نمای ساختمان


 در این پروژه باید از زحمات همکاران عزیز و مسئولان خوابگاه تشکر کنم. ضمن‌آنکه با وارد کردن خوابگاه شهید ورامینی به مدار استفاده، حدود 250 نفر به ظرفیت خوابگاه‌ها افزوده شد.


در سایر خوابگاه‌ها نیز اقداماتی داشته‌اید؟


در سایر خوابگاه‌ها هم اقداماتی انجام داده‌ایم که بیان می‌کنم.


- سیستم تأسیساتی خوابگاه شهید گلعذاری (با 4 بلوک) حدود دو هزار و 500 متر لوله‌کشی تعویض شد.


- تعمیر و بازسازی آشپزخانه های طبقات، سرویس‌های بهداشتی، نقاشی حمام‌ها و سایر خدمات در خوابگاه همت انجام گرفت.


- تفکیک اتاق‌های سوئیت‌های خوابگاه شهید عضدی که البته به‌دلیل کمبود زمان و اعتبار، 14 سوئیت اصلاح شد اما 10 سوئیت باقیمانده به یاری خدا در فرصت بعدی انجام خواهد شد.


- بزرگترین مجتمع خوابگاهی دخترانه دانشگاه با 7 بلوک، خوابگاه شهید سلامت است که طی سه سال گذشته اقدامات فراوانی شده از جمله؛ سال قبل سیستم لوله کشی آب سرد و گرم و تعویض رادیاتورها بلوک A در دستور کار قرار گرفته بود که به کلی انجام شد، امسال نیز برای بلوک B همین اقدامات با دو هزار و 800  متر لوله‌کشی انجام گرفت. علاوه بر این تخت و تشک‌های قدیمی و پرده‌های بلوک A تعویض شد که هر چند قیمت بالایی دارد اما از کیفیت عالی برخوردار بوده و حداقل 10 سال عمر می‌کند.


همچنین به همه این موارد، نقاشی و آماده‌سازی اتاق سرو غذا خوابگاه شهید رحیمی، رفع مشکل بوی بد موتورخانه و نصب اگزوز فن و سایر تعمیرات ساختمانی خوابگاه شهید معینیان و تجهیز تخت و تشک جدید برای خوابگاه شهید آشتیانی را اضافه کنید.



7 رستوران دانشگاه رتبه یک تا 12 کشور را از نظر وضعیت بهداشتی، صنعتی‌سازی و کیفیت پخت و توزیع غذا کسب کردند



در قسمت رستوران‌ها چه اقداماتی انجام شده است؟


همانطوری که می‌دانید، 7 رستوران در دانشگاه داریم و خرداد‌ماه امسال که رستوران‌های دانشگاه‌ها رتبه‌بندی شدند؛ از مجموع 270 رتبه رستوران دانشگاه‌های کشور، 7 رستوران بین رتبه‌های یک تا 12 سراسر کشور از نظر وضعیت بهداشتی، صنعتی‌سازی و کیفیت پخت و توزیع غذا را کسب کردند که این امر مرهون زحمات خوب همکارانم آقای دکتر مقامی، مدیر امور دانشجویی و به‌ویژه آقای ابراهیمی، رئیس اداره تغذیه و همکارانشان بود که طی دو سال قبل اقدام به ارتقاء رستوران‌ها کردند و در تابستان امسال نیز اقدامات زیر در رستوران ها انجام شد:


- تعمیر اساسی سنگ و کاشی و همچنین تأمین تجهیزات صنعتی پخت غذا در رستوران خوابگاه شهید مطهری


- تعویض سنگ کف رستوران شهید همت که فرسوده شده بود


- کف سابی، نقاشی، پارتیشن‌بندی، اصلاح محل توزیع غذا و نصب اجاق گازهای صنعتی رستوران دانشکده اقتصاد


- نقاشی سالن غذا خوری و آشپزخانه و تعمیر سه دستگاه آسانسور رستوران‌های مرکزی پردیس دهکده


- بروزرسانی تجهیزات صنعتی رستوران دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی


بنابراین از مجموع هفت رستوران دانشگاه علامه طباطبائی می‌توان گفت به یاری خدا به نقطه مطلوبی از نظر امکانات و تجهیزات رسیده‌ایم که جای خوشحالی دارد.


سامانه ثبت‌نام خوابگاه ایده جالبی بود که در دانشگاه اجرا شد آیا کارگشا بود؟ در این زمینه راضی هستید؟  


یکی از مشکلات اسکان دانشجویان ثبت به‌صورت دستی توسط مسئول خوابگاه بود. بسیاری از دانشجویان در ثبت دستی نمی‌توانستند به‌صورت دانشکده‌ای و مقطعی اسکان داده شوند و از سویی دانشجویان ورودی سال‌های مختلف تداخل اسکان داشتند، اما توسط سامانه ثبت‌نام خوابگاه دانشجویان به‌صورت مقطعی، دانشکده‌ای و سال ورودی تفکیک شده و بعد از ورود به سامانه خوابگاهی ثبت اتاق را انجام می‌دهند. البته گاهی ممکن است مشکلات نادری هم در ثبت درخواست دانشجویان یا واریز هزینه پیش بیاید که توسط کارشناسان اداره خوابگاه و مسئولان آن رفع می‌شود.



تلاش برای اسکان دانشجویان شبانه در کنار دانشجویان روزانه/ افزایش سالیانه تعداد دانشجویان خارجی ساکن خوابگاه



چه تعداد دانشجوی غیرایرانی در خوابگاه‌های دانشجویی ساکن هستند؟ آیا امتیازات خاصی نسبت به سایر دانشجویان دارند؟


آمار دانشجویان خارجی در طول سال ثابت نیست و در سال تحصیلی جاری حدود 250 نفر دانشجوی خارجی اسکان دارند. بلوک 3 و 4 خوابگاه شهید ورامینی جهت اسکان دانشجویان خارجی پسر تدارک دیده شده است که بازسازی و تعمیر کامل در این دو بلوک انجام شده که تا قبل از این دانشجویان خارجی در خوابگاه‌ها پراکنده بودند و خوابگاه شهید بهشتی نیز برای همه دانشجویان غیرایرانی دختر در نظر گرفته شده است.


دانشگاه علامه طباطبائی یکی از دانشگاه‌هایی است که به دانشجویان شبانه خوابگاه می‌دهد آیا تاکنون مشکلی در این زمینه به وجود آمده است؟


دانشگاه تعهدی در قبال ارائه خوابگاه به دانشجویان شبانه ندارد و در دفترچه انتخاب رشته هم این نکته قید شده است، اما با توجه به اهمیت اسکان دانشجویان شبانه در یک محیط آرام و امن و دارای فضای علمی و با توجه به سختی‌هایی که اسکان دانشجویان دارد، دانشگاه در طول چند سال گذشته تلاش خود را در جهت اسکان دانشجویان شبانه به کار گرفته و به یاری خدا تاکنون دانشجویان شبانه اسکان داده شده‌اند.


به نظر شما کدام یک از خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی از بقیه بهتر است؟


هر خوابگاه زیست‌بوم خاص خود را دارد و در یک منطقه خاصی واقع شده و دانشجویان دانشکده‌ای خاص نیز در آنجا سکونت دارند. این سوال مثل این است که از پدری بپرسید کدام فرزندت را بیشتر دوست داری؟ واقعیت هم همین است که ما نگاهمان به همه خوابگاه‌ها است.


تک‌تک دانشجویان دانشجوی علامه هستند. هم آنها نسبت به دانشگاه اصطلاحاً عِرق دارند و هم ما نسبت به همه آنها احساس مسئولیت می‌کنیم و باید برای همه آنها نیز تلاش کنیم که در عمل هم تلاشمان را کرده‌ایم. شما اگر داخل تک‌تک اتاق‌ها تک‌تک خوابگاه‌های پسرانه و دخترانه بروید و تغییرات را ببینید؛ مشاهده می‌کنید که ما برای همه به یک اندازه، تلاش کرده‌ایم.


بنابراین خوابگاه بهتر و بدتر نداریم اما امکانات و شرایط هر یک متفاوت است. زمانی هم که قصد جابه‌جایی گروهی از دانشجویان از یک خوابگاه به خوابگاه دیگر را داریم، غالباً دانشجویان تمایل به ماندن در خوابگاه قبلی خود را دارند که اگر خوابگاه بهتر داشتیم باید همه تمایل به رفتن به آن خوابگاه را می‌داشتند.


با توجه به چالش‌هایی که از نظر مالی با آن مواجه بودید، احتمالاً این برنامه‌ها انرژی زیادی از شما گرفته است به نظرتان دانشجویان چقدر این موقعیت را درک می‌کنند؟


برای ما وجود همه دانشجویان مهم و ارزشمند است و واقعاً هم دانشجویان ما قدرشناس هستند و بضاعت ما و تغییرات را هم می‌بینند. شورای صنفی در کنار معاونت دانشجویی سال به سال بالغ‌تر و متعادل‌تر شده است. عرض کردم امسال با شرایط نوسانات قیمت‌ها در بازار به‌ یاری خدا «پا پس نکشیدیم» و حتی بخشی از اقلام را چکی و تعهدی از بازار یا پیمانکاران تأمین کردیم تا ضروریات زندگی دانشجویی را تأمین کنیم. انتظار ما هم این است که دانشجویان به محل زندگی دوران تحصیل احساس تعلق کنند و از آنچه در اختیار دارند، مراقبت کنند، ضمن‌آنکه محدودیت‌های ما را نیز درک کنند.


تراکم خوابگاه ها در حال حاضر چگونه است؟


ما با داشتن 10 خوابگاه کوچک و بزرگ و البته پراکنده، معذوریت‌هایی هم داشته‌ایم. دانشجوی غیربومی واجد شرایط نداریم که از خوابگاه محروم باشد. البته به‌دلیل افزایش ظرفیت‌ها و از طرفی ماندگاری ترم 5 ارشد و 9 کارشناسی در خوابگاه‌ها، ناچاراً گاهی در بخش‌هایی تراکم دانشجویان ساکن در اتاق ها را داریم که به‌رغم میل باطنی ما است اما معمولاً این موضوع در ترم دوم تحصیلی که دانشجویان فارغ التحصیل می‌شوند به تعادل لازم می‌رسد.


در قبال امکاناتی که دانشگاه برای دانشجویان فراهم می کند چه تکالیف و انتظاراتی از آنها دارد؟


همه ما دست کم 10 سال زندگی تحصیلی دانشگاهی را تجربه کرده‌ایم و پرثمرترین دوره زندگی از لحاظ یادگیری و تبدیل آن به رفتار بشمار می‌آید که بقیه زندگی ما تحت تأثیر این تغییرات رفتاری است. همه قسمت‌های دانشگاه از جمله محیط های رسمی آموزشی مانند دانشکده‌ها و محیط‌های غیررسمی آموزشی مثل خوابگاه‌ها برای کمک و تسهیل رشد دانشجویان تجهیز و آماده شده‌اند. اگر هم کاستی‌هایی هست که ممکن است باشد، مثل زندگی در خانواده است، باید کنار آمد و من امیدوارم روزی بتوان اصطلاح خوابگاه که مرسوم شده را به سراهای دانشجویی تغییر داد. آنگاه مرامنامه زندگی و حقوق متقابل دانشجو و دانشگاه بار معنایی فنی‌تری می‌گیرد. انتظار ما این است که از وفور نعمت و انرژی زیاد دوران جوانی برای رشد خود و اعتلای جامعه بهره لازم را ببرند و دوست دارم صمیمانه به دانشجویان بگویم اینجا خانه شماست که قواعد خودش را دارد و رعایت آن را از همه شما انتظار داریم. امکانات ورزشی ، حضور مشاوران و پزشکان در دانشگاه و خوابگاه‌ها نیز ابزارهای مناسبی برای زندگی با برنامه و با نشاط است.


نزدیک به هزار اتاق دانشجویی داریم که در اندازه‌های مختلف بیش از سه هزار و 500 هزار دانشجو را در خود جای داده و همکارانم تلاش می‌کنند آن را به نحو مؤثری، مدیریت کنند. امسال از تعمیرات جزئی تا تعمیرات اساسی در دستور کار ما بود که باید به همه دوستان در معاونت خدا قوت بگویم. به‌رغم تمامی تلاش‌ها ممکن است در خدمات رفاهی ارائه شده به دانشجویان شرایط ایده‌آل‌تری هم وجود داشته باشد که جزء اهداف آینده دانشگاه است و رابطه خوب با مسئولان خوابگاه‌ها نیز از عمده‌ترین انتظارات ما است.



امنیت سرویس های دانشجویان اولویت اول ماست/ لزوم تعامل و همکاری دانشجویان برای رفع مشکلات



سرویس‌های ایاب و ذهاب از نظر ساعت حرکت و برخورد راننده‌ها در سطح خوبی قرار دارند اما گلایه برخی دانشجویان از فرسودگی ماشین‌ها است یا اینکه تعدادی از آنها قدیمی هستند و ممکن است از لحاظ ایمنی، دقت و احتیاط بیشتری را طلب کنند. نظر شما چیست؟ 


ما در انتخاب پیمانکار حتماً کیفیت خودروها را هم بررسی می‌کنیم اما اگر اتوبوس‌های VIP مدنظر باشد آن‌قدر هزینه‌ها بالا است که از توان ما خارج است. البته پیمانکاری که چند سالی است با ما کار می‌کند، مرتب سعی کرده خدمات بهتری را ارائه کند که به مرور ماشین‌های بهتری را نیز جایگزین می‌کند.


ولی در همین جا لازم است یک نکته را بیان  کنم و آن همکاری با راننده‌ها است. «تهران است و ترافیک‌اش و گاهی اوقات هم نقص فنی وسیله نقلیه...»؛ پس در اینگونه موارد که اوضاع از دست راننده خارج است، امیدواریم دانشجویان وضعیت را درک کنند.


اما از لحاظ امنیت، قطعاً همواره مدنظر ما بوده و به ویژه امسال که یک نفر کارشناس ایمنی برای بررسی همین گونه موارد به مجموعه همکاران ما اضافه شده است تا نظارت لازم را داشته باشد. پس اگر دانشجویان در هر کدام از این بخش‌ها دچار مشکل شوند به جای درگیری شخصی، توصیه می‌شود به مسئول سرویس‌ها مراجعه کنند تا رسیدگی شود.



اجرای طرح  پایش سلامت دانشجویان جدیدالورود در سه حوزه روان، جسم و تندستی توسط مراکز مشاوره ، بهداشت و مدیریت تربیت بدنی



امسال هم جمعیت زیادی از دانشجویان نو ورودی به خانواده بزرگ دانشگاه علامه طباطبائی اضافه می‌شوند، برای این ورودی‌ها چه برنامه‌ای دارید ؟


مراسم جشن جدیدالورودها که در آن با فضای حاکم و قوانین دانشگاه آشنا می‌شوند، توسط معاونت محترم فرهنگی و اجتماعی در حال برنامه‌ریزی‌ است که به‌زودی برگزار می‌شود. اما علاوه بر این هر ساله طرح پایش سلامت (روان، جسم و تندرستی) ورودی‌های جدید به ترتیب توسط مرکز مشاوره، مرکز بهداشت روان و مرکز تربیت بدنی با ایجاد یک پایگاه مرکزی در دهکده المپیک طی یک ماه برگزار می‌شود و به منظور برنامه‌ریزی بهتر دانشجویان می‌توانند در زمان ثبت‌نام اینترنتی روز حضور خود را هم انتخاب کنند تا این طرح خوب به نحو مؤثرتری انجام شود.


با آمار و اطلاعات به دست آمده از طرح پایش سلامت چه می‌کنید؟


موظف هستیم آمار و اطلاعات کامل طرح پایش را برای سازمان امور دانشجویان ارسال کنیم اما این ابزار به ما نیز کمک می‌کند تا دانشجویانی که در معرض خطر در هر یک از این سه زمینه روان‌شناختی، جسمی و تندرستی هستند، شناسایی کنیم و توصیه‌های درمانی برای آنها داشته باشیم. البته موارد با خطر بالا در این سن بسیار کم است، چون سن جوانی، سن سلامتی است؛ با این حال، ما برای این تعداد که تقریباً 20 درصد از دانشجویان را شامل می‌شود پس از تجزیه و تحلیل داده‌های پیگیری و مراقبت لازم انجام می‌دهیم که طی سال‌های گذشته نیز کمک شایانی به پیشگیری از وقوع اتفاقات کرده است.




کارگاه های «تدبیر زندگی دانشجویی» به منظور ارتقاء مهارتهای خودمراقبتی و کاهش آسیب های روانشناختی دانشجویان کارشناسی جدیدالورود توسط مرکز مشاوره و بهداشت روان اجرا می شود.



اولویت شما در بخش سلامت روان چیست؟ چه طرح و برنامه های دیگری در دست اقدام دارید؟


ما معتقدیم همه افراد به آموزش‌های متعدد و متنوعی برای کسب مهارت نیاز دارند و همیشه پیشگیری و ارتقاء سلامت بصرفه بوده و مؤثرتر از درمان مشکلات است، باید بپذیریم که ورود به زندگی دانشجویی در کنار هم شیرینی‌ها، مخاطراتی نیز دارد، به‌ویژه دانشجویان کارشناسی که برای اولین‌بار محیط آموزشی جدید را تجربه می‌کنند. امسال نیز به‌رغم محدودیت بودجه طرحی را در هیئت رئیسه برای دانشجویان کارشناسی به تصویب رساندیم، بنام « تدبیر زندگی دانشجویی » به منظور ارتقاء مهارتهای خودمراقبتی و کاهش آسیب های روانشناختی.


طبق آمار یک هزار و 650 دانشجو در این مقطع وارد دانشگاه می‌شوند که در قالب واحد درسی و طی یک ماه در گروه‌های 20 نفره هر گروه 8 ساعت آموزش‌هایی را کسب می‌کنند. این 8 ساعت اجباری و در لیست انتخاب واحدهای سال اولی‌ها گنجانده شده است که با محیط دانشگاه آشنا شوند و ابعاد زندگی جدید، علائم سلامت روان، تهدیدکننده‌های زندگی از جمله سوء مصرف مواد و سوء استفاده عاطفی و مواردی از این قبیل شیوه‌های کمک به دیگران و خود و شیوه های خودمراقبتی را یاد بگیرند و با برخی از قوانین و مقررات آشنا شوند.


«طرح تدبیر زندگی دانشجویی» توسط مرکز مشاوره مدیریت می‌شود و طی یک ماه از نیمه مهر تا نیمه آبان برگزار می‌شود، قالب کارگاهی و متنوع دارد، به هرحال ورود به یک فضای جدیدی از آموزش‌ها، روابط، رفت و شدها و انتخاب‌ها نیاز به تصمیم‌گیری دارد و هر جا تصمیم‌گیری هست نیاز به آموزش و مشورت گیری نیز هست.


در مجموع ترم اول تحصیلی به جهت سازگاری با محیط، مهمترین ترم برای دانشجویان است و در این راستا شناخت از ضوابط و قوانین دانشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است، از اساتید معزز و گروه‌های آموزشی نیز درخواست داریم به منظور تسهیل این آشنایی جلسات معارفه یا اردوی چند ساعته پیش‌بینی کنند که مطمئناً در آرامش خیال دانشجویان موثر است.


کار خوبی که سال گذشته انجام دادید حضور به همراه استادان و مسئولان دانشگاه و دانشکده‌ها در خوابگاه‌های دانشجویی بود و از نزدیک پای حرف‌های دانشجویان نشستند. خود شما چه بازخوردهایی گرفتید؟‌


بازخوردهای خوبی هم از جانب دانشجویان دریافت کردیم. شکل غیررسمی به این بازدیدها دادیم؛ به‌عبارتی مهمان سفره‌های دانشجویان شدیم، اتاق‌های تمیز و مرتبط از لحاظ بهداشتی را به مسابقه گذاشتیم. همچنین پس از بازدید فرم‌های نظرخواهی به استادان دادیم که اکثراً با راهنمایی‌های خودشان به تغییر و اصلاح آنچه مقدور بود، کمک کردند و برای ما نیز جالب و دلگرم‌کننده و به‌نوعی تألیف قلوب بود که انشاالله که ادامه پیدا کند.



اقدامات انجام گرفته در خوابگاه های دانشجویی حاصل یک کار تیمی و هماهنگ بود



برگردیم به بحث خوابگاه‌ها در معاونت دانشجویی، امسال را چطور دیدید؟


همه همکاران معاونت دانشجویی، در طول این تابستانی که گذشت با انجام برنامه، برای اجرا دویدند و خدا را شکر که به نقطه مطلوبی نسبت به گذشته رسیدیم. اول تابستان یک تیم تشکیل دادیم. آقای دکتر مقامی مدیر محترم امور دانشجویی به‌عنوان سرپرست تیم و همکاران ایشان، آقایان نداف‌زاده، ابراهیمی، وجدانی، رحمانی ، ساعی و سایر همکاران گرانقدر در این بخش بی‌وقفه و جانانه زحمت  بسیار کشیدند. در بخش عمرانی و تأسیسات آقایان مهندس منصوری و مهندس صادقی همواره در کنار ما بودند، هر هفته جلسات هماهنگی برگزار کردیم و کارهایی که گزارش آن را دادم را برنامه ریزی و به پیمانکار سپردیم و نظارت کردیم.


از همه این ها مهمتر دکتر ویژه معاون محترم توسعه و مدیریت منابع کمک زیادی کرد. همچنین از همکاری صمیمانه و مجدانه مسول امور مالی و کارپرداز  معاونت دانشجویی؛ آقای گمار و آقای اخگر باید یاد کرد.


مسئولان خوابگاه‌ها نیز تلاش زیادی در این تیم کردند. آقای محمد اتابک واقعاً در خوابگاه شهید ورامینی زحمت کشیدند و مثل یک صاحب کار هر روز پای کار بازسازی و تعمیر خوابگاه ایستاد. خانم‌ها فوکردی و سلمانی در خوابگاه شهید سلامت، آقایان صفری و خسروی در  خوابگاه شهید همت، آقایان باغبان و محمود‌پور در خوابگاه شهید گلعذاری، خانم غفاری در خوابگاه شهیدرحیمی، خانم احمدزاده در خوابگاه شهید عضدی، آقای امینی در خوابگاه شهید آشتیانی، خانم شریفی در خوابگاه شهید معینیان وآقایان باسره و کشاورز در خوابگاه شهید مطهری در تابستان امسال تلاش بسیاری برای آماده‌سازی خوابگاه‌ها انجام دادند. در رستوران‌ها هم ناظران رستوران‌ها زحمت زیادی کشیدند. همچنین جا دارد از تلاش‌های نیروهای تاثیرگذار از جمله آقای اولادی‌، فخاری و یحیی‌زاده و نیز همکاران بی‌دریغ خدماتی تقدیر کنم. از همت والای سایر همکاران معاونت که نام نبردم نیز قدر دانی می‌کنیم.


در مجموع یک کار تیمی پرحجم بود، ما باید پیمانکار پیدا می‌کردیم، هر هفته جلسه می‌گذاشتیم، گزارش ارائه می‌دادیم و همفکری می‌کردیم. همه این تلاش‌ها ناشی از یک امیدواری بود، ما امیدوار بودیم و امیدواریم که در این شرایطی که جامعه پشت سر می‌گذارد، اقدامات معاونت در بدنه دانشجویی مایه امید و نشاط شود.


و حرف پایانی...



تقویت رویکرد تسهیل‌گری با نگاه گره‌گشایی،  نیاز امروز ما در برخورد دانشجو با کارکنان است



یکی دیگر از تأکیدات ما برخورد خوب در زمینه توجه به امور دانشجویان با هدف آگاهی‌بخشی و گره‌گشایی از مشکلات آنها است. معمولاً سعی خود من هم در این زمینه زیاد است و فکر می‌کنم این رویکردی اثربخش در فضای روابط انسانی است. باور داریم حتماً باید کاری برای گره ‌شایی از مشکل دانشجو انجام دهیم. به همکاران هم توصیه می‌کنم تسهیل‌گر خوبی به‌ویژه برای دانشجویان جدیدالورود باشند و فرایندها را تسهیل کنند. این خصوصیت خوبی است که اکثر همکاران دارند و لازم است از تک‌تک همکاران در معاونت دانشجویی از این بابت تشکر کنم چرا که همکاران ما، ماه سختی را در آغاز سال تحصیلی می‌گذرانند با این حال با رویکرد تسهیل‌گری به پیشواز سال تحصیلی جدید می‌رویم.



اصول برنامه‌های خوابگاهی بر اساس «مرامنامه زندگی دانشجویی» پایه ریزی می‌شود


یکی از ایده های معاونت این بود که یک «مرامنامه زندگی دانشجویی» با اصول نشاط و امیدواری، تقویت هویت فردی و ملی، مسئولیت پذیری و مواردی از این قبیل تدوین کنیم که توسط همکاران معاونت دانشجویی انجام شده و امید است بر اساس این اصول برنامه‌های خوابگاهی مثل کارگاه‌ها و فعالیت‌های فوق برنامه را تنظیم شود.


در پایان نیز از همه حمایت‌های ریاست محترم دانشگاه و هیئت رئیسه سپاس خود را اعلام می‌دارم.


گزارش تصویری از تجهیز و تعمیر خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با مدیریت معاونت دانشجویی این دانشگاه در تابستان سال جاری که هیئت رئیسه دانشگاه علامه نیز از برخی خوابگاه‌ها بازدید کردند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار