جمعه، 23 آذر 1397 19:22:09
آخرین اخبار
سعید نوری‌نشاط در نشست «نگاهی تاریخی به دانش و فناوری آب در ایران»: (۲)

یونسکو اهمیت دانش بومی را به من فهماند

تسهیل‌گر فرآیندهای اجتماع‌محور و توانمندسازی در روستاها و محلات شهری، در رابطه با دانش تاریخی آب و دانش‌های امروز و استفاده از آن بیان کرد: در تجربه‌ای که با تیم یونسکو داشتم متوجه اهمیت دانش بومی نزد آن‌‌ها شدم. آن‌ها دانش بومی را دانشی می‌دانند که سینه‌ به‌ سینه و نسل به نسل نقل شده باشد. 

به گزارش خبرنگار عطنا، نشست «نگاهی تاریخی به دانش و فناوری آب در ایران» یکشنبه ۸ مهرماه با حضور دکتر هادی خانیکی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر محمد فاضلی، معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک و مدیر شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی، دکتر سعید نوری نشاط، فعال اجتماعی و دکتر احمد آل یاسین، نویسنده و فعال اجتماعی در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.(گزارش تصویری)

سعید نوری‌نشاط، فعال اجتماعی و تسهیل‌گر فرآیندهای اجتماع‌محور و توانمندسازی در روستاها و محلات شهری از تجربه همکاری خود با تیم یونسکو در ایران گفت و تاکید کرد: یونسکو اهمیت دانش بومی را خوب می‌فهمد و سعی می‌کند پروژه‌ّای خود را از این طریق پیش بگیرد.

 این فعال اجتماعی در ابتدای سخنان خود گفت: ماجرای دانش بومی در ذهن من به هفت هشت سال پیش برمی‌گردد. زمانی که برنامه کمک‌های کوچک سازمان ملل (HTP) ماموریتی به من داد که می‌بایست نزدیک به ۳۰۰ پروژه‌ در ایران اجرا شود.

وی افزود: اینگونه پروژه‌های خرد را که تکیه‌اش بر دانش عمومی است باید وارد فرآیندی شوند که با تجربه‌ها و ارزش‌های عملی درهم بیامیزند و در نهایت بتوانیم از آن‌ها برای انجام کارهای بعدی هم استفاده کنیم.

نگرانی در مورد چگونگی سنتز اجزای پدیده‌های اطلاعات برای رسیدن به دانش بومی

نوری نشاط اظهار کرد: نام تیم ما تیم «مدیرت دانش» بود. در ابتدا که یونسکو پروژه‌‌های خود را به تیم ما محول کرد، اطلاعات انبوهی از سراسر ایران داشتیم اما نمی‌دانستیم که چگونه شروع کنیم.

وی افزود: نهایتا یونسکو ما را نجات داد و اطلاعات منسجمی را که از ایران طی سال‌های متمادی در ۱۳۰ تا ۱۴۰ پروژه جمع کرده بود، در اختیار تیم ما قرار داد و ما توانستیم کارمان را شروع کنیم.

این فعال اجتماعی بیان کرد: بعد از اینکه نصف پروژه‌ها به پایان رسید به فکر مکتوب کردن تمام تجربیات افتادیم و می‌خواستیم نتیجه کارهایی را که از دانش بومی آن مناطق استفاده کردیم با نتیجه کارهایی را که از دانش غیربومی استفاده کردیم مقایسه کنیم. در آخر طبق آمار و بازدهی نهایی متوجه شدیم که پروژه‌هایی را که از دانش بومی استفاده کرده بودیم به مراتب بهتر از باقی پروژه‌ها شده بود.

دانش بومی، سیستمی اجتماعی است

وی در ادامه از نتیجه همکاری خود با یونسکو گفت: در تجربه‌ای که با تیم یونسکو داشتم فهمیدم که دانش بومی چقدر برای آن‌ها اهمیت دارد؛ طوری که پتانسیل خود را طبق آن تنظیم می‌کردند. آنها دانشی را دانش بومی می‌دانند که سینه به سینه و نسل به نسل نقل شده باشد. مثلا آنها قنات ما را یک دانش بومی قدرتمند می‌دانستند که پشت آن سیستمی قوی وجود دارد.

سعید نوری نشاط، تسهیل‌گر فرآیندهای اجتماع‌محور و توانمندسازی در روستاها و محلات شهری در پایان سخنان خود گفت: دانش بومی سیستمی اجتماعی است؛ سلسله روابط تعریف شده‌ای از ارتباط انسان‌ها با اکوسیستم محل زندگی‌شان که در نهایت بهترین بازدهی را همراه خود خواهد داشت.

نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *