۰۴ مهر ۱۳۹۷ ۱۵:۰۷
کد خبر: ۲۵۵۵۷۰
hamayesh-solh-irani-eslami-falahat-pishe-falahat pishe-7
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر این که موضع ایران در سازمان ملل فعال و موضع آمریکا منفعل بود، گفت: مواضع رئیس جمهور در سطح و جایگاه سازمان ملل بود و نشان داد که ما با برنامه جلوی تحریم‌ها ایستاده و در مقابل آمریکایی‌ها در صحنه‌ی بین‌الملل با ضعف مواجه‌اند و حتی در سازمان ملل تنها هستند.

به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس، با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل متحد گفت: مواضع آقای روحانی مواضعی در سطح و جایگاه سازمان ملل بود که در مقابل، رئیس جمهور آمریکا با قرار گرفتن تحت تأثیر فضای دیپلماتیک تلاش کرد مسائل روز آمریکا را مطرح کند.

وی افزود: صحبت‌های آقای روحانی نشان داد که جمهوری اسلامی ایران با روحیه در سازمان ملل حضور داشته و موضع محکمی دارد و همچنان تحت تأثیر سیاست‌ها و تهدیدهای تحریم آمریکا قرار نگرفته است. از آن طرف با برنامه جلوی تحریم‌ها ایستاده است.


وی افزود: از طرف دیگر صحبت‌های رئیس جمهور آمریکا نشان داد آنها در مقابل واکنش‌های دیپلماتیک در دنیا با ضعف مواجه‌اند به‌خصوص شخص ترامپ در سخنرانی‌اش به رغم تمامی ادعاهای مطرح شده صلابت حداقل نمایشی رئیس جمهورهای سابق و اسبق آمریکا را نداشت.


فلاحت‌پیشه اضافه کرد: در داخل بعضی‌ها فکر می‌کنند که ایران تنها هدف و مشکل آمریکا است. حال اینکه سخنرانی ترامپ نشان داد آمریکایی‌ها مشکلات زیادی دارند که به این مشکلات هم اشاره شد. در تمام سخنرانی‌های روسای جمهور آمریکا در سازمان ملل تلاش شده بود راهبردهای آمریکا به دنیا نشان داده شود اما ترامپ تنها تلاش کرد سیاست تخریبی خود را توجیه کند چون می‌داند سیاست تخریبی‌اش چه اثر منفی در سازمان ملل و حتی تجارت جهانی و قدرت‌های روز دنیا یعنی چین و روسیه و جمهوری اسلامی ایران دارد.


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس موضع ایران را در سازمان ملل فعال و موضع آمریکا را منفعل خواند و توضیح داد: موضع فعال ایران از آن لحاظ بود که ایران تنها روی آمریکا آن هم با زبان دیپلماتیک تمرکز کرده بود از آن طرف موضع منفعل آمریکا این‌گونه بود که صحنه‌های زیادی برای خود باز کرد ولی هیچ‌کدام را نتوانست مدیریت کند.


به گفته‌ وی، ترامپ تحت تأثیر فضا قرار گرفته بود و نوع پیام‌های ترامپ به روحانی شبیه شرایط ۹ ماه قبل از مذاکرات آمریکا و کره شمالی بود، با این تفاوت که نوع واکنش ایران نشان داد ما شبیه کره شمالی نیستیم و واکنش نیز در شأن جمهوری اسلامی ایران بود.


فلاحت پیشه با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها به لبه پرتگاه بازگشت تحریم‌ها رسیده‌اند، گفت که آنها می‌دانند در شرایط کنونی ایران و دنیا مقابل آنها موضع می‌گیرند این را می‌توان فارغ از همه سخنرانی‌ها مبتنی بر راهبرد آمریکا تحلیل کرد. آمریکایی‌ها برای ربع اول قرن ۲۱ راهبردی را تعیین کردند که بر اساس آن هر اقدام روسای جمهور آمریکا در دنیا باید توجیهی جهت مدیریت پایدار آن اقدام داشته باشد چه اقدام جنگ و چه تحریم باشد. این جزئی از عمل‌گرایی خاص در سیاست آمریکا است.


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: نسل کنونی حکمرانان آمریکا می‌دانند نمی‌توانند سیاست تحریمی با ایران را مدیریت کنند. لذا پیام‌های مذاکره‌ای که می‌دهند صوری نیست و بخشی از آن ناشی از این موضوع است که سعی می‌کنند موضوع را در قالب دیپلماتیک حل کنند. البته تلاش می‌کنند موضوعاتی را اضافه کرده تا این امکان برای توجیه دیپلماسی‌شان فراهم شود.


وی با بیان اینکه ترامپ و تیم سیاسی‌اش به شدت تحت فشار است، افزود: مدیریت آینده پرونده ایران نشان می‌دهد که آنها توان چنین مدیریتی را ندارند. آنها با خشم و عصبانیت نشست‌های ایران با طرف‌های باقیمانده از برجام  و نوع مناسبات ایران و روسیه را دنبال می‌کنند چون می‌دانند مشی ایران عقلانی است. به طور مثال اگر در گذشته فضای خارج از کشور افراطی بود در داخل هم رفتارهای افراطی زیادی دیده می‌شد اما اکنون بعد از پاره شدن برجام توسط آمریکا در ایران به شدت رفتارها معقول بودند که این برخلاف تاریخ گذشته ایران است.


وی یادآور شد: نوع مناسبات ایران با اتحادیه اروپا، نوع رفتار، برجام، مناسبات و تلاش برای تنش‌زدایی با کشورهای مختلف حتی با عربستان نمونه این رفتارهاست. در موضوع دو تابعیتی‌ها هم که مباحثی مطرح شد اکنون تلاش می‌شود که قانون مربوط به مصادره اموال غیر منقول دو تابعیتی اصلاح شود. چون ما ۸ میلیون ایرانی با دو هزار میلیارد دلار سرمایه داریم.


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره مجدد به سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل گفت: آنچه در سازمان ملل دیدیم حکایت از آن دارد که ایرانی‌ها از سیاست دیپلماتیک خود که مبتنی بر کار کردن با دنیای بدون آمریکا و آمریکای بدون ترامپ است نتیجه می‌گیرند اما در طرف مقابل ترامپ نمی‌تواند سیاست و زور در مقابل ایران را توجیه کند. بر اساس راهبرد عمل‌گرایی ایران باید هر لحظه منتظر عقب نشینی آمریکا از سیاست‌های تحریمی باشیم.


فلاحت‌پیشه درباره‌ی موضوع مذاکره بدون قید و شرط آمریکا با ایران گفت: پیام‌های مذاکره آمریکا را غیر طبیعی نمی‌دانم. تحولات اخیر و مواضع دو طرف نشان داد ایران فعال‌تر از آمریکا در عرصه‌ بین‌المللی ظاهر شده است و آمریکا نگران مدیریت موضوع تحریم ایران است. چون خیلی از کشورها به طور جدی در حال کار کردن با ایران هستند و ایران هم ظرفیت‌های مختلفی برای مقابله با تحریم‌ها به کار گرفته است. از این رو معتقدند پیام‌های مذاکره با آمریکا را نباید صوری دانست چون بخشی از پیام‌ها ناشی از کنار آمدن آمریکایی‌ها با واقعیت است.


وی توضیح داد: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که اگر وارد تقابل جدی تحریم با ایران شوند واقعیت بیشتری برایشان عملیاتی می‌شود. البته در سیاست خارجی عمل‌گرایی آمریکا عقب‌نشینی و چرخش در سیاست‌ها عیب و عار نیست بلکه جزئی از مصادیق قابل دفاع است. لذا معتقدم می‌توان با نوعی وحدت و مدیریت و استفاده از تمامی ظرفیت‌های دیپلماتیک در دنیا شاهد چنین چرخشی باشیم.


وی با اشاره به محکومیت حادثه تروریستی اهواز از سوی شورای امنیت سازمان ملل آن را برای ایران بسیار مهم دانست و گفت: در این محکومیت از کشورهای مختلف خواسته شده که به ایران کمک کرده و تروریست‌ها را تحویل دهد و این نشان می‌دهد ما در سازمان ملل بر خلاف گذشته دیگر تنها نیستیم از آن طرف آمریکایی‌ها به هیچ‌وجه در طول تاریخشان به این اندازه در سازمان ملل تنها نبودند.


به گفته‌ فلاحت‌پیشه موضع ترامپ باعث شد واقعیات ایران بیشتر مورد ارزیابی قرار گیرد به‌خصوص نقش ایران در تحولات ثبات بخش. در حال حاضر تروریست‌ها به راحتی می‌توانند به مرزهای اروپایی برسند. اروپایی‌ها دغدغه‌های امنیتی دارند به همین دلیل می‌خواهند با ایران کار کنند پس هدفشان تنها موضوعات اقتصادی نیست. اروپایی‌ها پای برجام ایستادند ایران هم تلاش می‌کند بهانه‌ای به دست آنها ندهد.


وی در پایان گفت: تنها چیزی که این زنجیره را محکم می‌کند مدیریت توانمند داخلی است. انتظار می‌رود مدیریت بهتری در حوزه اقتصادی داشته باشیم تا به زودی شاهد بازگشت آمریکا پای میز مذاکره باشیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار