۰۴ مهر ۱۳۹۷ ۱۱:۳۴
کد خبر: ۲۵۵۵۴۱
ali akbar ghazi zade (11)

مدرس روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی: هر رسانه‌اي بر اساس منافع و سود خود و اهدافي كه دارد، توليد محتوا مي‌كند كه ممكن است با اصول يك كشور، دولت، حكومت يا سرزمين و گروه مخالف يا موافق باشد.


به گزارش عطنا،‌ دکتر علی اکبر قاضی‌زاده، مدرس روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی در یادداشتی در  اعتماد نوشت:


مدت كوتاهي پس از وقوع حادثه تروريستي در اهواز، تلويزيون ايران اينترنشنال با سخنگوي گروهي تحت عنوان الاحوازيه گفت‌وگو كرد كه اين فرد در اين مصاحبه مسئوليت عمليات تروريستي را برعهده گرفت. فارغ از حواشي ايجاد شده پس از آن برخي اين سوال را مطرح كردند كه آيا اساسا مصاحبه با سخنگوي يك گروه كه عمليات تروريستي انجام داده ناشي از عملكرد درست يك رسانه است؟


آيا رسالت يك رسانه‌ اين است كه براي همه گروه‌ها آزادي بيان را محترم بشمارد و به همه حتي سخنگوي گروهي كه اقدامي تروريستي مرتكب شده تريبون بدهد تا به اين اقدام اعتراف كرده يا دست‌كم از آن حمايت كند؟ يا برعكس اين اقدام از سوي يك رسانه را بايد تقبيح شده شمرد؟ براي پاسخ به اين سوال بايد به چند نكته توجه كرد.


اول اينكه هر رسانه‌اي براي جذب مخاطب ممكن است دست به انجام خيلي كارهاي ديگر هم بزند كما اينكه ما هم در ايران بر اساس معيارهاي اخلاقي و ملي و ارزشي خود با برخي حكومت‌ها و محافل ضد‌انقلاب و حكومت موضع و زاويه و در رسانه‌هايمان نيز اين زاويه مشخص است و آن را صراحتا بيان مي‌كنيم.


دوم اينكه وقتي در مورد رسانه‌ها صحبت مي‌كنيم بايد از نقش رسانه و تأثيرگذاري آن صحبت كنيم. هر رسانه‌اي بر اساس منافع و سود خود و اهدافي كه دارد، توليد محتوا مي‌كند كه ممكن است با اصول يك كشور، دولت، حكومت يا سرزمين و گروه مخالف يا موافق باشد.


حال بايد توجه كنيد كه بر رسانه‌اي همچون ايران اينترنشنال كه مشخصا به دنبال مخالف‌خواني با حاكميت ايران است يا راديو فردا، راديو آمريكا و... حرجي نيست كه خلاف سليقه ما عمل كنند. اينكه از كجا ساپورت مي‌شوند، بودجه آنها از كجا تأمين مي‌شود، چه سياست‌هايي را دنبال مي‌كنند شايد به طور دقيق مشخص نباشد اما از عملكرد آنها مشخص است. اينكه بگوييم چرا با وجودي كه ما به حق اين عمليات را تروريستي و ضد‌ مردم مي‌دانيم و با وجود ميل و خواست ما رسانه‌اي چون ايران اينترنشنال اين عمليات را تروريستي نمي‌داند يا با مسببان حادثه مصاحبه مي‌كند از اختيار ما خارج است.


چون هدف از تأسيس اين تلويزيون كم و بيش مشخص است وگرنه چرا اين اتفاق در تلويزيون كشور مالزي يا ژاپن رخ نمي‌دهد چون اهداف آنها با رسانه‌هايي كه براي براندازي حكومت ايران تأسيس شده‌اند متفاوت است.


هدف رسانه ايران اينترنشنال هم مخالفت با حكومت ايران و براندازي است پس در ابتدا بدانيم كه آنها چه هدفي را دنبال مي‌كنند و همچنين بدانيم كه آنها از هر وسيله‌اي براي رسيدن به اين هدف استفاده مي‌كنند. تنها اقدامي كه ما مي‌توانيم انجام دهيم تقويت رسانه‌هاي داخلي در جهت اقناع مردم و مقابله با چنين تبليغاتي است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار