۰۳ مهر ۱۳۹۷ ۲۰:۰۵
کد خبر: ۲۵۵۴۴۸
مراسم افتتاحیه دهمین همایش بین‌المللی زبان‌شناسی در دانشگاه علامه طباطبائی

دهمین همایش بین‌المللی زبان‌شناسی ایران با حضور استادان و پژوهشگران ایرانی و خارجی در دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی آغاز به کار کرد.


به گزارش خبرنگار عطنا، دهمین همایش بین‌المللی زبان‌شناسی ایران صبح امروز، سه‌شنبه، 3 مهرماه با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر غلامرضا ذکیانی، رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دکتر رضا مراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی و جمعی از پژوهشگران و اندیشمندان حوزه زبان و ادبیات فارسی و سایر مطالاعات میان‌رشته‌ای در سالن شهید عضدی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی افتتاح شد.


در مراسم افتتاحیه این همایش، دکتر حداد عادل عضو شورای تصمیم‌گیری آموزشی کشور، غلامرضا ذکیانی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر مجتبی منشی‌زاده استاد دانشگاه علامه طباطبائی سخنرانی کردند.



دکتر مجتبی منشی زاده، مدیر گروه زبان‌شناسی و دبیر این همایش، ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران، این کنفرانس را نتیجه یک‌سال همکاری و اقدامات گوناگون دانست و گفت: در وهله نخست حدود 320 چکیده از دانشجویان، استادان و پژوهشگران دریافت شد، سپس 181 مقاله کامل و 19 مقاله به صورت پوستر به دست ما رسید که پس از بررسی‌های صورت گرفته حدود 103 مقاله کامل در عرض یک ماه آینده به چاپ خواهد رسید و 19 مقاله دیگر به صورت پوستر ارائه خواهد شد؛ وی افزود: چکیده‌ها نیز چاپ شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.


وی ادامه داد: از مجموع مقالات بررسی شده و به داوری نهایی رسیده حدود 70 مقاله در مجموعه مقالات به چاپ خواهد رسید.


منشی‌زاده عدم رعایت موازین و اصول مقاله نویسی را از سوی نویسندگان از مشکلات اساسی دانست و گفت: این موازین برای تهیه، تدوین، چاپ، و نشر این مقالات از پیش اندیشیده شده بود که متاسفانه بسیاری از نویسندگان این اصول را رعایت نکرده و باعث فوت وقت همکاران ما در درون و بیرون ستاد و همچنین در مرکز نشر دانشگاهی شدند، در نتیجه در اثر همین عدم همکاری نویسندگان ناچار شدیم صورت ناقصی از مقالات را در اختیار داشته باشیم؛ بنابراین نوید چاپ مقالات در یک ماه آینده را می‌دهم.


دغدغه ما تبدیل کردن رشته زبان‌شناسی به یک رشته بومی بوده است



در ادامه مراسم، دکتر غلامرضا ذکیانی، رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: در دهه 60 پس از تاسیس گروه زبان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در این دانشکده رویداد مهمی در دانشگاه ما تحقق یافت و سبب شد تا زبان‌شناسی از رشته منحصر به دانشگاه مادر در کشور، در فضای دانشگاه‌های دیگر ایران نیز رونق بیابد.


وی ادامه داد: از همان سال‌ها یکی از دغدغه‌های همکاران عزیز ما در رشته زبان‌‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی این بوده و هست که با معرفی پژوهش‌های تازه در شاخه‌های مختلف زبان‌شناسی و محک زدن آرای وارداتی به کشور از طریق این رشته، زبان‌شناسی به رشته‌ای بومی در ایران مبدل شود و در خدمت زبان‌های ایران قرار گیرد.


ذکیانی خاطرنشان کرد: تمام حاضران محترم در جلسه به‌خوبی می‌دانند در سرزمین ما جدا از مجموعه وسیعی از زبان‌هایی که به نام‌ زبان‌های ایرانی شناخته شده‌اند، ما با موضعی از زبان‌هایی در کشور مواجهیم که غیرایرانی‌اند و به خانواده زبانی دیگری چون آلتایی، اویغوری و... تعلق دارند.


وی افزود: گروه زبان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی به‌راستی و بدون کوچکترین تعارفی یکی از شاخص‌ترین گروه‌های آموزشی و پژوهشی این دانشگاه است. از سال 1369 تاکنون، این بار دهم است که چنین محفلی در دانشگاه علامه طباطبائی شکل می‌گیرد.


ذکیانی تصریح کرد: به راستی افرادی که با برگزاری این دسته از همایش‌ها سروکار دارند به خوبی می‌دانند که ادامه یک کار به‌ویژه یک همایش برای ده بار با چنین میزان با تلاش و کوشش و زحمت مجموعه‌ای از همکاران همراه است.


رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: افتخار بنده این است که به‌دلیل مسئولیتی که بر دوش دارم این‌‌بار وظیفه عرض خیر مقدم به این دسته از دانشمندان و فرهیختگان کشور برعهده من قرار گرفته است.


وی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان همایش، یادآور شد: بیش از 9 ماه است که شاهد تلاش‌های بی‌وقفه این عزیزان هستم و می‌بینم که چگونه دانشگاه علامه طباطبائی و گروه زبان‌شناسی این دانشگاه را خانه خود دانسته‌اند و از استاد گرفته تا دانشجویان نیم‌سال اول همه در تلاش بوده و هستند تا این همایش به شکل مطلوب خود برگزار شود. مسلماً هر امتیازی در این همایش می‌بینید به لطف زحمات این عزیزان است و هر اشکالی که در برگزاری این همایش می‌بینید، برعهده این حقیر است.


گفتنی است این همایش به‌کوشش دکتر مجتبی منشی‌زاده، دبیر همایش، دکتر گلناز مدرسی قوامی، دبیر علمی همایش، دکتر راحله گندمکار، دبیر اجرایی همایش و آزاده میرزایی، عابده میرزایی، نیره جودی و رضا پیلواران، دانشجویان کارشناسی ارشد رشته زبان‌شناسی برگزار شد.


گزارش کامل در عطنا قرار می‌گیرد.


با گزارش تصویری مراسم افتتاحیه همراه باشید؛


عکس: ایوب قادری-عطنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار