۲۱ دی ۱۳۹۴ ۰۰:۰۲
کد خبر: ۲۵۵۴۳

یک کارشناس مسائل اقتصادی و سیاسی عنوان کرد که بخش خصوصی نیاز به تشکل منسجم تری دارد و برای رسیدن به موفقیت باید به یک سند مشترک ملی برسد.

در سومین نشست از سری نشست های راهبردی اقتصاد ایران که امروز - 20 دی ماه – برگزار شد محمود سریع القلم – استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی،سیاسی در سخنانی درباره مهمترین ضرورت های بخش خصوصی ایران عنوان کرد: بخش خصوصی در ایران باید تشکل بسیار منسجم تری داشته باشد. اگر تاریخ اروپا را بخوانید متوجه می شوید آن چیزی که اروپا را به اروپای امروزی تبدیل کرده است بخش خصوصی آن بوده است.

وی افزود: اگر بخش خصوصی تشکل پیدا کرد باید به یک سند مشترک ملی برسد. بخش خصوصی باید بگوید من برای استراتژی ملی این سند را دارم و با ظرافت و مهارتی که دارد نشان دهد که هدف سیاسی ندارد بلکه هدف اقتصادی و ملی دارد. از این طریق است که بخش خصوصی می تواند اثرگذاری داشته باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بخش خصوصی عمدتا تا کنون خواسته است با دولت تعامل داشته باشد اما اکنون زمان آن رسیده است که بخش خصوصی تعامل با حاکمیت را شروع کند. باید به این نکته توجه کنیم که در میان کشورهای در حال توسعه زمانی توسعه تحقق پیدا کرده است که حاکمیت توسعه را در راستای منافع خودش دیده است و نه بر خلاف منافع اش. اتفاقا بخش خصوصی می تواند بسیار موفق تر از دولت در اقناع حاکمیت ملی در ایران نقش ایفا کند. بخش خصوصی از طریق آمار،ارقام و روندهای اجتماعی می توان این کار را انجام دهد. چقدر خوب است که بخش خصوصی ما با مجلس جدید که تابستان آینده شکل می گیرد وارد تعامل جدی فکری شود.

سریع القلم عنوان کرد: تولید ثروت نیازی به دموکراسی ندارد، چون دموکراسی نتیجه تولید ثروت است اما تولید ثروت نیاز به قائده و قانون دارد. اگر بخش خصوصی بتواند این موضوع را در کشور قائده مند کند اتفاق مهمی است اینکه همه می خواهیم تولید ثروت انجام دهیم اما باید قائده و قانون داشته باشیم. این قوائد را همه باید رعایت کنند اگر قرار باشد بخش خصوصی در داخل خودش صحبت کند و با بخش ها و افرادی در دولت ارتباط داشته باشد اما با ارکان مهم سیاست و تصمیم گیری در ایران ارتباط نداشته باشد نمی تواند اقناع سازی انجام دهد.

وی اضافه کرد: خیلی مفید است اگر بخش خصوصی ضمن اینکه اقتصادی فکر می کند با مشورت گرفتن، سیستمی فکر کردن و با استفاده از دانش بشری نشان دهد که بین امنیت ملی، توسعه اقتصادی و جامعه سالم چه رابطه ای وجود دارد و این موضوع را در بخش های مهم حاکمیت ایران مطرح کند و وارد دیالوگ شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بخش خصوصی علاقه مند به دانش و یادگیری است اما دولت خیلی به دانش علاقه ندارد . بخش خصوصی ما تا جایی که می تواند باید دانش خود را نسبت به مسائل بین المللی افزایش دهد. هر کسی باید در کار،تخصص و بنگاه خاص خودش دانش اش را بالا ببرد. کلید تحول در ایران تولید بخش خصوصی است.

سریع القلم ادامه داد: به ندرت اقتصاد دانی را پیدا می کنید که بگوید ایران بدون سرمایه خارجی می تواند به نرخ رشد اقتصادی پنج درصد برسد. اگر قراراست در برنامه ششم بین 150 تا 180 میلیارد دلار پول باشد تا در کشور سرمایه گذاری شود و بعد می گویم 50 میلیارد آن باید از خارج تامین شود و اینکه می بینیم در سال 2014 یک تریلیون و 120 میلیارد دلار در دنیا سرمایه مستقیم خارجی شده است و اینکه از مجموع این رقم 57 درصد در کشورهای در حال توسعه بوده است و سهم ایران بین 1.5 تا 2 میلیارد دلار بوده است که سهم بسیار ناچیز است آن وقت چگونه امیدوار باشیم که در پنج سال آینده 50 میلیارد دلار وارد ایران برای سرمایه گذاری در صنعت، ای تی و سایر بخش ها بشود.

وی اضافه کرد: این اتفاق نیاز به تحول بزرگ دارد. اینکه دولت و حاکمیت بپذیرند که بخش خصوصی در این تحول کلیدی است و به آن اعتماد کنند و اینکه به خصوصی غیر سیاسی نگاه کنند و نکته دیگر اینکه بپذیرند ما بدون داشتن یک نگاه جدید به جهان و نظام بین الملل نمی توانیم تولید کنیم و از بازار جهانی سهم داشته باشیم.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار