۰۲ مهر ۱۳۹۷ ۱۷:۴۷
کد خبر: ۲۵۵۱۵۹
ghafari

معاون فرهنگی وزارت علوم در نشست با انجمن‌ها، کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه مازندران گفت: وظیفه تشکل‌های دانشجویی در درجه نخست تشکیل و شکل‌گیری است؛ پس از آن اگر بتوانند ضریب نفوذ و تاثیر خود را بیشتر کنند، آن وقت می‌توان گفت که تشکل‌ها، آن موفقیتی را که مورد انتظار است به‌دست آورده‌اند.


به گزارش عطنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دوشنبه 2 مهرماه دیدار با انجمن‌ها، کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی با حضور دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی وزیر علوم، مهندس محمد هادی عسکری مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر سید خلاق میرنیا رئیس دانشگاه مازندران و حجت‌الاسلام محمد رحیمیان رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، در دانشگاه مازندران برگزار شد.


معاون فرهنگی وزیر علوم در ابتدای سخنان خود درباره وظایف دانشجویان گفت: دانشجو علاوه‌ بر اینکه در رشته تخصصی خود مهارت‌های لازم را کسب می‌کند، همچنین باید توانمندی‌ها و قابلیت‌های آموزشی و پژوهشی را نیز به‌دست آورد. مجموعه‌ای از صلاحیت‌های دیگر را نیز باید در دوران دانشجویی خود و در واقع در دانشگاه به‌دست آورد، آن را درونی کند و بخشی از شخصیت و فرهیختگی خود کند.


غفاری ادامه داد: زمانی که صحبت از فرهیختگی می‌کنیم، این فرهیختگی بر توان و تخصص علمی مربوط به رشته تخصصی و توانمندی‌های دیگر ناظر است. این توانمندی‌ها در هنگام وقوع برنامه در معنی رسمی خود حاصل می‌شود که ما هر چه به آن غنای بیشتری ببخشیم و هرچه این بخش را فعال تر کنیم، توانمندی های بیشتری را کسب خواهیم کرد.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خطاب به مسئولان تشکل‌ها و سایر گروه‌های علمی و فرهنگی حاضر در این نشست اظهار کرد: بدون شک شما از سایر دانشجویان حاضر در دانشگاه، فعال‌تر هستید. چون وقت بیشتری گذاشته‌اید، احساس مسئولیت بیشتری می‌کنید و سعی شما هم باید بر این باشد که این فعال بودن را در دوستان و دانشجویان دیگر زنده کنید و این یکی از وظایف تشکل‌های ما است.
غفاری با اشاره به اینکه امسال بیستمین سال تشکیل معاونت فرهنگی و اجتماعی در وزارت علوم است، گفت: سوال این است که رسالت معاونت فرهنگی و اجتماعی چیست و چه امری را عهده دار است؟
دکتر غفاری افزود: اگر من از شما سوال کنم که شما روز خود را چگونه گذرانده‌اید؟ پاسخ شما خواندن و خواندن در راستای واحدهای درسی و پژوهش است؛ اما بخش دیگری را نیز در این زندگی روزمره و در این زیست و تجربه روزمره خود دارید که از آن تحت عنوان فعالیت‌های فوق برنامه یاد می‌شود. این بخش به‌نوعی با حوزه فرهنگی و اجتماعی ارتباط پیدا می‌کند.


وی فلسفه شکل‌گیری معاونت فرهنگی و اجتماعی را ایجاد فرهیختگی فرهنگی و اجتماعی در بین دانشجویان دانست و افزود: اگر جامعه‌پذیری، فرهنگ‌پذیری و شکل‌گیری شخصیت اجتماعی برای ما مهم است که به یقین چنین است، این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه ما این بخش فعالیت فرهنگی و اجتماعی را در معنای وسیع آن داشته باشیم.
دکتر غفاری به مشقت‌ها و همچنین هزینه‌های مربوط به فعالیت اجتماعی و فرهنگی و بسان آن، فعالیت آموزشی و پژوهشی اشاره کرد و گفت: به همین دلیل، کسی که در این عرصه ورود پیدا کرده و شروع به فعالیت می‌کند، قابلیت‌هایی در او وجود دارد که با تکیه بر آن برای این کارها به صورت داوطلبانه پیش قدم شده است که این خود نعمتی است؛ در نتیجه این را فرصت و غنیمت بدانیم و از آن استفاده کنیم.
معاون فرهنگی وزیر علوم در پایان سخنانش گفت: مجموعه دانشگاه در پی این است که در حد مقدوراتی که دارد، فرصت و امکانات لازم را برای شکوفایی توانمندی که در نزد دانشجویان است فراهم کند. این مهم از طریق هم‌افزایی حاصل می‌شود و می‌توانبالندگی و توانمندی را در دانشجویان شاهد باشیم.


وی همچنین افزود: این امر، نشاط و خود‌ اتکایی را در افراد به وجود می‌آورد که خود به‌نوعی هم آموزش و پژوهش را احیا می‌کند و هم توانایی بیشتری را به آن می‌دهد. مهم‌ترین چیز این است که انسان به جایگاهی برسد که این تصور و پنداشت را از خود داشته باشد که موجودی اثرگذار است و می‌تواند کارها را مدیریت کند و دست دیگران را بگیرد.


در ادامه این نشست، مسئولان، مدیران و اعضای علمی حاضر  نظرات خود را بیان و سولات خود را مطرح کردند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار