۰۱ مهر ۱۳۹۷ ۱۰:۲۴
کد خبر: ۲۵۴۵۹۵
n82923920-72355162

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به رشته‌های مصوب دانشگاه آزاد توضیح داد: از مجموع 6 هزار و 919 رشته محل اعلام شده ازسوی دانشگاه آزاد، بیش از 96 درصد رشته‌محل‌ها مورد تایید دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم قرار گرفته است.




به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، در نشست خبری با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید افزود: اختیارات مربوط به آغاز سال تحصیلی جدید بر اساس بخشنامه‌ ابلاغی در دو سال گذشته به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی واگذار شده است.


وی با بیان این که سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها بر اساس شرایط اقلیمی آغاز می‌شود، اظهار کرد:‌ بر این اساس برخی از دانشگاه‌ها از هفته گذشته سال تحصیلی را آغاز کرده‌اند.


شریعتی نیاسر با تاکید بر این که برای سال تحصیلی جدید طرح مهارت‌افزایی و ارتقاء اشتغال‌پذیری را تعریف کردیم، خاطر نشان کرد:‌ این طرح در چهار بند به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که از جمله آن می‌توان به ارائه دروس عملی و کاربردی برای دوره‌های کارشناسی ارشد، تقویت و تعریف دروس اختیاری برای دانشجویان که بر اساس آن تا دو درس اختیاری متناسب با نیاز بازار و نوع رشته به صورت رایگان برای دانشجویان ارائه می‌شود و همچنین ارائه‌ مهارت‌های عمومی دانشجویان در حوزه‌های مهارت‌افزایی اشاره کرد


به گفته‌ وی، تاکنون دانشگاه‌هایی چون صنعتی اصفهان، خوارزمی، علامه طباطبائی، تهران، و صنعتی شریف اقدام به اجرای این طرح کرده‌اند و بر اساس این برنامه با موافقت سازمان برنامه و بودجه، مبلغ 140 میلیارد تومان برای کمک به دانشگاه‌هایی که در مهارت‌افزایی نقش دارند اختصاص می‌یابد.


تعیین تکلیف برای ظرفیت دانشگاه‌ها


شریعتی نیاسر با اشاره به تصمیمات وزارت علوم در خصوص ظرفیت دانشگاه‌ها گفت: بر این اساس برای مقطع دکتری سال 97 تعداد 11 هزار  و 60 نفر، برای دوره کارشناسی ارشد 189 هزار نفر، برای دوره‌ کارشناسی 413 هزار و 844 نفر، دوره کاردانی 60 هزار و 350 نفر و در دوره‌های فنی و حرفه‌ای 35 هزار و 942 هزار نفر ظرفیت در نظر گرفته شده است.


وی همچنین در خصوص مهلت ثبت‌نام برای مراکز غیردولتی گفت: مهلت ثبت‌نام برای مراکز غیردولتی از فردا به مدت یک‌ماه تمدید شده است تا دانشجویان بتوانند به هر دلیلی که موفق به ثبت‌نام نشده‌اند در دانشگاه‌ها ثبت‌نام کنند. زمان ثبت‌نام دانشگاه آزاد از 24 شهریور تمدید شده است.


تایید بیش از 96 درصد رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد از سوی دفتر گسترش


معاون آموزشی وزیر علوم همچنین با اشاره به رشته‌های مصوب دانشگاه آزاد توضیح داد: از مجموع 6 هزار و 919 رشته‌محل که دانشگاه آزاد اعلام کرده است، بیش از 96 درصد رشته‌محل‌ها مورد تایید دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم قرار گرفته است.


وی با بیان این که این رشته‌محل‌ها به سازمان سنجش آموزش کشور نیز ابلاغ شده است گفت: داوطلبان برای انتخاب رشته می‌توانند بر اساس فهرست تایید شده اقدام کنند.


شریعتی نیاسر همچنین اضافه کرد:‌ تفاوت کنکور سراسری امسال با سال‌های گذشته این بوده است که در سال‌های گذشته داوطلبان گروه علوم تجربی مجاز بودند تنها رشته‌های مربوط به گروه آموزشی علوم تجربی را انتخاب کنند ولی امسال برای اولین بار این دسته از داوطلبان می‌توانستند از رشته‌های علوم ریاضی و علوم انسانی نیز رشته‌هایی را انتخاب کنند.


به گفته‌ وی، این امر علاوه بر رفع مشکل عدم توازن در توزیع دانشجویان، شانس قبولی داوطلبان گروه علوم تجربی نیز افزایش می‌داد.


سیاست‌های وزارت علوم برای جذب


معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به شیوه جذب استعدادهای درخشان توضیح داد: بر اساس مصوبه اخیر به دانشگاه‌های سطح یک و دو اجازه داده شده است که تا سقف 40 درصد از ظرفیت‌های خود را به پذیرش دانشجویان استعداد درخشان اختصاص دهند.


وی با بیان این‌که این سقف برای دانشگاه‌های سطح 3 تا 30 درصد است، یادآور شد: سایر سطوح دانشگاه‌ها تا سقف 20 درصد از ظرفیت خود را می‌توانند به جذب دانشجویان استعداد درخشان اختصاص دهند.


شریعتی نیاسر از تصویب مصوبه جدیدی در این زمینه خبر داد و گفت: بر اساس این مصوبه جدید دانشجویان استعداد درخشان می‌توانند به صورت همزمان در دو رشته ادامه تحصیل دهند به این صورت که دانشجویان بعد از قبول شدن در کارشناسی ارشد می‌توانند حداکثر تا دو ترم رشته‌ دوم دوره کارشناسی خود را ادامه دهند.


وی با تاکید بر این که تحصیل هم زمان این دسته از دانشجویان به صورت هم زمان است خاطر نشان کرد: علاوه بر آن دانشجویانی که در رقابت‌های علمی جهانی مدال‌های طلا و نقره و برنز دریافت می‌کنند نیز مشمول این امتیاز خواهند شد.


معاون آموزشی وزیر علوم همچنین خاطر نشان کرد: تحصیل همزمان دانشجویان استعداد برتر برای کلیه زیر‌نظام‌های آموزش عالی در نظر گرفته شده است.


وی ادامه داد: دانشگاه‌ها مشروط بر آنکه فرد دارای ویژگی‌های استعداد درخشان باشند می‌توانند نسبت به جذب این دسته از افراد اقدام کنند.


ارتقاء کیفیت آموزش عالی


معاون آموزشی وزیر علوم با ابراز نگرانی از رشد بیش از حد مراکز آموزش عالی در کشور گفت: برای این امر قوانینی برای نظارت بر رشد کمی دانشگاهها اعمال شده تا دانشگاه‌ها بتوانند بر اساس شاخص‌های کیفی و به صورت قانون‌مدار اقدام به افزایش کیفیت آموزشی کنند. در این زمینه سقف ظرفیت کلاس‌های کارشناسی تا 60 نفر، کارشناسی ارشد 20 نفر و دوره دکتری 5 تا 7 نفر در نظر گرفته شده است.


شریعتی نیاسر با تاکید بر این‌که دانشگاه‌ها اعم از دولتی و غیردولتی اگر این سقف را عمل نکنند بر خلاف قانون عمل کرده‌اند ادامه داد: بر این اساس ما نظارت‌هایی داشته‌ایم به گونه‌ای که از سال 94 تاکنون 30 موسسه غیرانتفاعی لغو مجوز و یا منحل شده‌اند و ظرفیت 16 موسسه به صفر رسیده است.


معاون آموزشی وزیر علوم دلایل این امر را عدم احراز شرایط اعلام شده از سوی شورای گسترش آموزش عالی در این دانشگاه‌ها ذکر کرد و گفت: علاوه بر آن در سال‌های قبل تعدادی از مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی که عملکرد خوبی داشتند از موسسه به دانشگاه ارتقاء یافته‌اند.


توضیح وزارت علوم در خصوص اعتبار مدارک تحصیلی


معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اعتبار مدارک اعطا شده از سوی دانشگاه‌ها به دانش‌آموختگان توضیح داد: بر خلاف آنچه که برخی از دستگاه‌های اجرایی ادعا کرده‌اند مدارک کلیه دانش‌آموختگان دانشگاهی که با مجوز وزارت علوم فعالیت دارند، از اعتبار یکسانی برخوردار است. در این راستا خرداد‌ماه سال جاری بخش‌نامه‌ای به سازمان امور استخدامی کشور نیز ابلاغ کردیم و بر اساس آن به همه دستگاه‌ها نیز ابلاغ شد که مدارک دانشگاه‌های تحت نظر وزارت علوم از اعتبار یکسانی برخوردار است.


وی همچنین خاطر نشان کرد: علاوه بر آن، هیچ دستگاهی که استخدام نیرو دارند مجاز نیستند  که برای افراد مد نظر خود اعلام کنند که مدارک آنها فاقد اعتبار است چرا که مدارک همه دانشگاه‌ها از اعتبار یکسانی برخوردارند.


شریعتی نیاسر همچنین با تاکید بر این که از دو سال گذشته نظام رتبه‌بندی ملی را پیاده‌سازی کردیم گفت: این نظام رتبه‌بندی را با عنوان «یونی رنک » تعریف کردیم که در آن موسسات آموزشی را متناسب با عملکرد آنها، به چند سطح دسته‌بندی کردیم.


وی اضافه کرد:‌ این دسته‌بندی به معنی درجه‌بندی نیست بلکه به‌معنای هم‌قیاس قرار دادن مراکز آموزشی است تا نظارت‌های ما بر این موسسات معنادار شود.


شریعتی نیاسر ادامه داد: بر اساس سیاست‌های جدید وزارت علوم به دانشگاه‌ها اجازه داده شده است که با دانشگاه‌های مهم دنیا دوره مشترک برگزار کنند. این امر امکان تعامل دانشگاه‌های کشور را با دانشگاه‌های معتبر دنیا فراهم خواهد کرد.


وی همچنین با اشاره به سیاست‌های استکباری دولت امریکا و همدستان آن و فشارهایی که به دانشجویان ایرانی مقیم خارج وارد می‌کنند، اشاره کرد و گفت: به دلیل فشارهایی که به این دسته از دانشجویان وارد می‌شود، ما اعلام کردیم که پذیرای همه دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل خارج از کشور هستیم.


شریعتی نیاسر تحصیل این دانشجویان در دانشگاه‌های معتبر دنیا و ثبت‌نام حداقل یک ترم در این دانشگا‌ها را از شروط پذیرش این دانشجویان دانست و افزود: این مصوبه تا پایان سال 97 ، اجرایی خواهد شد. اعلام این سیاست نشان می‌دهد که نظام آموزشی کشور قادر به پذیرش جوانان ایرانی است که در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند.


معاون آموزشی وزیر علوم همچنین به چالش‌های ایجاد شده برای دانشجویان خارج مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های داخل اشاره کرد و گفت: به دلیل بالا رفتن نرخ ارز امکاناتی را فراهم کردیم تا برای دانشجویان خارجی که در ایران شهریه به ارز پرداخت می‌کنند، تسهیلاتی فراهم شود.


به گفته‌ وی، این دسته از دانشجویان می‌توانند با نرخ ارز دولتی معادل ریالی آن را به دانشگاهها پرداخت کنند.


وی همچنین از اجرای پروژه ارتقای دانشگاهها به تراز بین‌المللی خبر داد و گفت: این پروژه در دستور کار قرار دارد و گزارش آن نیز به ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه شده و متناسب با جایگاه دانشگاهها اعتباراتی برای آنها در نظر گرفته شده است.


 شریعتی نیاسر همچنین خاطرنشان کرد: براساس سیاست‌های وزارت علوم، هیات امنای دانشگاهها می‌توانند 3 تا 5 درصد از درآمدهای خود را به پروژه‌ "ارتقاء دانشگاه به تراز بین‌المللی" اختصاص دهند.


طرح ادغام و تجمیع موسسات آموزش عالی غیراستاندارد فردا در کمیسیون آموزش مجلس


معاون آموزشی وزیر علوم، ساماندهی موسسات آموزشی را از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه نام برد و خاطرنشان کرد:‌ طبق مصوبه «طرح آمایش آموزش عالی» که در اسفند سال 94 به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است اقدام ساماندهی موسسات آموزشی اقدام می‌شود و به زودی برنامه‌ ساماندهی این موسسات اعلام خواهد شد.


وی در این زمینه توضیح داد: بر اساس این برنامه موسسات آموزش عالی دولتی و یا غیردولتی که از استانداردها فاصله دارند، یا دانشگاه‌های برتر ادغام می‌شوند و یا با یکدیگر تجمیع شده و به یک دانشگاه بزرگتر تبدیل می‌شوند و یا تحت حمایت یک دانشگاه معین به فعالیت خود ادامه خواهند داد.


شریعتی نیاسر خاطر نشان کرد:‌ این مصوبه یک‌شنبه اول مهرماه در کمیسیون آموزش مجلس مطرح خواهد شد.


وی همچنین از ساماندهی دوره‌های تحصیلات تکمیلی در وزارت علوم خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در سال تحصیلی آینده دوره‌های جدید با معیارهای جدید در دانشگاه‌ها راه‌اندازی شوند و دوره‌های تحصیلات تکمیلی‌ای در مراکز آموزش عالی ارائه شوند که بر اساس شاخص‌های مصوب باشند.


حذف کنکور


معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر این که حذف کامل کنکور به زودی اجرایی نخواهد شد، گفت: درصدد هستیم که به صورت مرحله‌ای اقدام به حذف کنکور کنیم تا بار روحی و روانی تحمیل شده به خانواده‌ها کاهش یابد.


شریعتی نیاسر در این باره توضیح داد: اگرچه اکنون نیز برخی از داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی می‌توانند در رشته‌ محل‌های بدون آزمون شرکت کنند، اما اگر مسیر حذف کنکور مراحل قانونی خود را طی کند، از سال آینده فاز اول این طرح اجرایی می‌شود.


وی با اشاره به فاز اول این طرح گفت: حضور و یا عدم حضور بیش از 85 درصد داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها در آزمون سراسری تاثیری ندارد و این داوطلبان می‌توانند با سوابق تحصیلی نیز از دانشگاه‌ها پذیرش بگیرند ولی از آنجایی که به آینده خود امیدوار نیستند می‌خواهند شانس خود را در رشته‌های پرمتقاضی امتحان کنند.


معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: در فاز اول این طرح، آن دسته از داوطلبانی که مایلند در دانشگاه‌ها پذیرش شوند بدون نیاز به شرکت در آزمون سراسری جذب دانشگاه‌ها خواهند شد.


تعیین تکلیف پذیرش دانشجو در موسسات وابسته به دستگاه‌های اجرایی


معاون آموزشی وزیر علوم دراین‌باره گفت: طبق مصوبات موسسات وابسته به دستگاه‌های اجرایی از سال آینده از پذیرش مستقل دانشجویان منع شده‌اند.


وی در عین حال از مستثنی شدن برخی از این دستگاه‌ها خبر داد و گفت: برخی از مراکز مانند علوم نظامی، مراکز غیر دولتی، حوزه‌ی علمیه و نهادهای عمومی از این مصوبه مستثنی شده‌اند ولی سایر موسسات تا پایان آذرماه سال جاری مهلت دارند تا تکلیف خود را با این مصوبه روشن کنند.


شریعتی نیاسر با تاکید بر اینکه برای تعیین تکلیف این مصوبه ، موسسات به وزارت علوم مراجعه نکنند گفت: این موسسات باید با مراجعه به شورای عالی اداری تکلیف خود را روشن کنند.


وی با تاکید بر ضرورت همراه شدن نهادهای مختلف  کشور با یکدیگر یادآور شد: در حال حاضر ما علاوه بر همکاری مناسبی که با مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم همکاری‌های خوبی با سازمان برنامه و بودجه برقرار کردیم.


معاون آموزشی وزیر علوم همچنین خطاب به اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با بیان اینکه در شرایط سخت پیش رو باید از ناامید کردن نسل جوان کشور پرهیز شود بر ضرورت اجرای قبرنامه‌های شاد و پر نشاط در دانشگاه تاکید کرد.


اخذ شهریه در دانشگاه‌های غیرانتفاعی


این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مراکز آموزش عالی غیردولتی باید رویکرد درآمدزایی از شهریه دانشجویان را تغییر دهند افزود: زمانی که تکیه این مراکز بر شهریه باشد اقدام به جذب بیشتر دانشجویان می‌شود که این امر ادامه حیات این مراکز را با چالش‌هایی مواجه می‌کند.


وی اضافه کرد: از این رو  این موسسات باید درآمدهای خود را بر اساس فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی تغییر دهند.


تغییر و تحول در رشته‌‌محل‌های دانشگاه آزاد


معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به تحولات ایجاد شده در رشته‌ محل‌های دانشگاه آزاد اظهار کرد: این مساله تنها مربوط به دانشگاههای دانشگاه آزاد نمی‌شود بلکه سایر دوره‌ها نیز مشمول این امر خواهند شد.


وی در عین حال اضافه کرد: اما آنچه که نباید اقدام شود قانون‌مند نبودن در فعالیت‌ها است. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نظام آموزش بر سنجش و پذیرش است به این معنا که تمام زیرنظام‌های باید از کانون سازمان سنجش عبور کند. در زمانی که نهادی قبل از اعلام سازمان سنجش اقدام به اعلام نتایج می‌کند مشکلاتی ایجاد خواهد شد.


شریعتی نیاسر با اشاره به بررسی 6 هزار و 919 رشته محل دانشگاه آزاد ادامه داد: در این بررسی‌ها طبیعی است که برخی از رشته‌ها که فاقد مجوز هستند لغو خواهند شد.


وی همچنین به روند اعلام نتایج آزمون در دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد در 24 شهریورماه در ساعت 8 صبح در حالی سی‌دی اعلام نتایج را به ما داد که این نتایج قبلا رسانه‌ای شده بود.


معاون آموزشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: هر رشته‌محلی که از دانشگاه آزاد مجوز داشتند مورد تایید قرار گرفت و رشته‌محل‌هایی که رد شدند یا به دلیل این بود که در پردیس‌هایی که فاقد مجوز بودند ارائه شد، یا رشته محل فاقد این مجوز بوده و یا بدون هماهنگی قبلی گرایشی تعریف شده بود.


انتهای پیام



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار