۳۱ شهريور ۱۳۹۷ ۱۳:۲۹
کد خبر: ۲۵۴۵۷۵
video-poster-2

همه ما گاهی اوقات کارها را به زمان دیگری موکول می‌کنیم و با این پدیده آشنا هستیم. زمانی که کارها را به تعویق می‌اندازیم، درواقع زمان آزاد را هدر می‌دهیم و کارهای مهمی را که به عهده داریم، به آخرین لحظات موکول می‌کنیم. در چنین لحظه‌هایی به‌شدت دچار اضطراب می‌شویم و افسوس می‌خوریم که ای‌کاش کارمان را زودتر شروع کرده بودیم.


کسانی که دائماً کارهای خود را به زمان دیگری موکول می‌کنند، احتمالاً چندین سال از زندگی خود را در این چرخه سپری کرده‌اند. تعلل کردن، کارها را به عقب انداختن، پنهان شدن از کار، روبه‌رو شدن با آن در آخرین لحظه و سپس تکرار دوباره این چرخه. به تعویق انداختن کارها حقیقتاً یک عادت نادرست است که از دستیابی به اهداف بزرگ‌تر در زندگی جلوگیری می‌کند. اجازه ندهید که این عادت اشتباه تمام زندگی شما را هدر دهد.


در ادامه با چند راهکار عملی آشنا می‌شوید که برای غلبه بر به تعویق انداختن کارها به شما کمک می‌‌کند:


کارتان را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید: یکی از دلایلی که باعث می‌شود کارها را به زمان دیگری موکول کنیم این است که به‌صورت ناخودآگاه تصور می‌کنیم که کار برای‌ ما بیش‌ازاندازه حجیم است. پیشنهاد می‌کنیم کار اصلی را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و به‌صورت مجزا روی هر مرحله تمرکز کنید. اگر مشکل برطرف نشد، باید این کار را ادامه دهید و بخش‌ها را کوچک‌تر کنید. به‌زودی متوجه می‌شوید وظیفه‌ای که به عهده دارید، ساده‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید و ترجیح می‌دهید که بلافاصله کار را تمام کنید.


برای مثال نویسندگی را در نظر بگیرید. نوشتن کتاب درمجموع یک پروژه بزرگ است که می‌تواند بسیار سنگین و حجیم باشد؛ اما اگر آن را به مراحل مختلف مثل ۱) تحقیق ۲) تصمیم‌گیری برای موضوع ۳) ایجاد طرح کلی ۴) طراحی محتوا ۵) نوشتن فصل‌های ۱ تا ده ۶) اصلاح و غیره تقسیم کنید، متوجه می‌شوید که همه‌چیز قابل‌کنترل است. سپس می‌توانید روی مراحل ضروری تمرکز کنید و بدون فکر کردن به مراحل دیگر، آن را به بهترین شکل انجام دهید. پس از پایان هر مرحله می‌توانید به سراغ مرحله بعدی بروید.


محیط پیرامون خود را تغییر دهید: محیط‌های مختلف تأثیرات متفاوتی بر میزان بهره‌وری ما دارند. به میز کار و اتاق خود نگاه کنید. این محیط شما را به کار کردن ترغیب می‌کند یا اینکه باعث خواب‌آلودگی می‌شود؟ اگر حالت دوم درست باشد، پس بهتر است محیط کار خود را تغییر دهید. فراموش نکنید محیطی که قبلاً در شما ایجاد انگیزه می‌کرد،‌ احتمالاً پس از چند مدت چنین تأثیری نخواهد داشت. در این صورت، زمان آن رسیده که محیط اطراف خود را کمی تغییر دهید.


یک جدول زمانی جزئی با ضرب‌الاجل‌های مشخص طراحی کنید: اگر فقط یک ضرب‌الاجل برای تحویل کار داشته باشید، به‌راحتی دچار عادت اشتباه به تعویق انداختن کارها می‌شوید. در این حالت احساس می‌کنیم که وقت کافی داریم و کار را به زمان دیگری موکول می‌کنیم. همان‌طور که در بالا اشاره شد، پروژه‌ای که در دست دارید را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید؛ سپس یک جدول زمانی کلی طراحی کنید که مهلت پایانی هرکدام از مراحل با جزئیات در آن مشخص‌شده باشد.


به‌این‌ترتیب می‌دانید که برای هرکدام از وظایف، یک مهلت مشخص دارید که باید در همان تاریخ انجام شود. این جدول زمانی باید تااندازه‌ای برنامه‌ریزی‌شده باشد که اگر یکی از کارها را به‌موقع انجام ندهید، تمامی مراحل دیگر را تحت تأثیر قرار بدهد. با این روش، حالت ضروری برای انجام کار نیز ایجاد می‌شود.


تعلل‌های کوتاه و بلندمدت را کنار بگذارید: اگر بیش‌ازاندازه دچار این عادت اشتباه هستید، احتمالاً به این دلیل است که به تعویق انداختن کارها را برای خودتان آسان کرده‌اید. به‌بیان‌دیگر،‌ زمان ارزشمند را با کارهای دیگر هدر می‌دهید. سیستم هشدار یا نوتیفیکیشن اتوماتیک در ایمیل را غیرفعال کنید.


از تمام حواس‌پرتی‌های محیط اطراف خلاص شوید. برخی افراد حتی ترجیح می‌دهند حساب کاربری خود را در شبکه‌های اجتماعی، حذف یا غیرفعال کنند. بهتر است برای غلبه بر این عادت اشتباه، رفتارهایمان را آگاهانه و از روی اختیار انتخاب کنیم تا اینکه با روش‌های خودمختار، این عادت را بی‌اثر و متوقف کنیم. درهرصورت اگر احساس می‌کنید کارهایی مثل حذف کردن حساب کاربری ضروری است، این کار را انجام دهید.


با افرادی معاشرت کنید که انگیزه لازم را در شما ایجاد می‌کنند: از میان دوستان، ‌خانواده، همکارها و غیره، با افرادی معاشرت کنید که انگیزه و نیروی محرکه لازم را ایجاد می‌کنند؛ این افراد معمولاً سخت‌کوشی بیشتری دارند. به‌زودی متوجه می‌شوید که روحیه و انرژی آن‌ها به شما نیز منتقل شده است.


با دیگران درباره اهدافتان گفت‌وگو کنید: با دوستان، همکارها،‌ خانواده و آشنایان درباره پروژه‌هایتان حرف بزنید. بدین ترتیب هر زمان که با آن‌ها ملاقات می‌‌کنید، کنجکاو می‌شوند که درباره وضعیت پروژه پرس‌وجو کنند. برای مثال اگر پروژه‌هایی که در دست دارید را در وبلاگ شخصی به اشتراک بگذارید، دوستانتان جویای روند پیشرفت آن‌ها می‌شوند. به‌این‌ترتیب، در مقابل برنامه‌های خود مسئول و پاسخگو خواهید بود.


به دنبال کسانی باشید که قبلاً به چیزی که می‌خواهید، دست پیدا کرده‌اند: می‌خواهید به چه چیزی دست پیدا کنید؟ چه کسانی قبلاً به چیزی که شما در حال حاضر می‌خواهید، دست یافته‌اند؟ به دنبال این افراد باشید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. برقراری ارتباط با این افراد به شما نشان می‌دهد اهدافی که انتخاب کرده‌اید، دست‌یافتنی هستند؛ تنها کافیست عمل کنید. این روش یکی از بهترین محرک‌ها برای اقدام و عمل است.


اهداف خود را بازبینی کنید: اگر مدت‌هاست که کارتان را به تعویق می‌اندازید، احتمالاً بازتاب‌دهنده این است که یک ناهماهنگی میان کاری که انجام می‌دهید و چیزی که می‌خواهید وجود دارد. گاهی اوقات با کشف و آگاهی بیشتر درباره خودمان،‌ اهدافمان را بزرگ می‌کنیم؛ اما با تغییر ندادن اهداف، ‌مانع از بازتاب صحیح رشد آن‌ها می‌شویم. از کار فاصله بگیرید (مثل یک مسافرت کوتاه یا تعطیلات آخر هفته) و خودتان را دوباره سازمان‌دهی کنید. دقیقاً می‌خواهید به چه چیزی دست پیدا کنید؟ برای رسیدن به آن دقیقاً باید چه کارهایی انجام دهید؟ باید چه گام‌هایی بردارید؟ آیا کار فعلی شما با مقصد نهایی هم‌جهت است؟ در غیر این صورت باید چه کار کنید؟


کارها را بیش‌ازحد پیچیده نکنید: آیا منتظر بهترین زمان برای انجام کار هستید؟ احتمالاً فکر می‌کنید که به دلایل مختلف نمی‌توانید کارتان را در همین لحظه انجام دهید. چنین افکاری را از ذهن خارج کنید؛ چراکه بهترین و بی‌نقص‌ترین زمان هرگز وجود نخواهد داشت. اگر دائماً منتظر چنین زمانی باشید، هرگز نمی‌توانید هیچ کاری را به اتمام برسانید. کمال‌گرایی یکی از اصلی‌ترین دلایل به تعویق انداختن کارها است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار