۳۱ شهريور ۱۳۹۷ ۱۳:۳۴
کد خبر: ۲۵۴۵۶۰
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها بر ضرورت تقویت مرجعیت نهاد علم در تصمیم‌سازی و مشارکت موثر برای حل ابرچالش‌ها و مشکلات کشور تاکید کرد.


به گزارش عطنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، متن کامل پیام دکتر غلامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۸-۱۳۹۷ بدین شرح است:
فرا رسیدن سال تحصیلی جدید که فروغ از شور و شعور حسینی یافته‌است را به تمامی دانشگاهیان محترم، اعضای هیئت علمی، کارکنان ودانشجویان فرهیخته و تلاشگر، به ویژه نو دانشجویان تبریک و تهنیت می‌گویم.
غلامی در این پیام آورده است: در این روزها که دانشگاه و مراکز آموزش عالی برگ جدیدی از دفتر معرفت را ورق زده و آغازگر فصلی نو از زیست آتی سرمایه‌های انسانی کشور را رقم می‌زنند؛ تلاش خواهیم کرد تا با مسئولیت‌پذیری، توسعه مشارکت و رقابت قانونمند دانشگاهیان را از طریق حمایت از خلاقیت و اندیشه‌ورزی پاس بداریم و از آسیب‌پذیری نخبگان علمی، فکری و فرهنگی جلوگیری نموده و ساختار اداری خدمتگزار و پاسخگو را نهادینه سازیم. چرا که دانشگاهیان این مرز و بوم با فهم و استنباط مشترک از راهبردها و اولویت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران تحقق بخشیدن به برنامه‌های دولت را برای خود وظیفه دانسته و تلاش مستمری برای اجرای آن مبذول داشته‌اند.
وزیر علوم در این پیام تاکید کرده است: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همگام با دانشگاهیان فرهیخته و متعهد، تثبیت و نهادینه کردن دانشگاه ایرانی و اسلامی از طریق رشد قانون‌گرایی و تکیه بر اعتدال و خردورزی و دفاع از حقوق دانشگاهیان را وجه همت خود داشته است. گسترش و تعمیق بنیان‌های علمی و فنی، فرهنگ و فضائل دینی و اخلاقی، رشد و گسترش فرهنگ گفت‌وگو، نقد، مباحثه علمی و اجتماعی و ایجاد فضای امن برای ارتقای فرهنگ، اندیشه، دانش و بینش در دانشگاه و جامعه از برنامه‌های محوری اینجانب می‌باشد. بی‌تردید دانشگاه به اتکای سرمایه معنی‌دار خود در میان نهادهای اجتماعی، از موثرترین و کارآمدترین ظرفیت برای دستیابی به توفیقات چشمگیر برخوردار است. چنان که حیات دانشگاه در ایران گواه این امر است. دانشگاه همواره کانون اصلی تربیت شهروندانی آگاه، متعهد و مسئولیت‌پذیر بوده‌ است. مهم‌ترین اصلی که امروزه باید با توجه به شرایط خاص کشور در دستور کار عناصر دانشگاهی قرار گیرد، اهتمام به ارتقای سرمایه علمی، فرهنگی و اجتماعی نهاد دانشگاه و تقویت مرجعیت نهاد علم در تصمیم‌سازی و مشارکت موثر برای حل ابرچالش‌ها و مشکلات کشور، اهتمام به ارتقای سطح کیفی آموزش و پژوهش، تقویت انگیزه‌های تحصیلی با هدف کنشگری خلاق و پویای دانشگاه است.
منصور غلامی ضمن تاکید بر ارتقای سرمایه علمی و تقویت نهاد علم، گفت: به گواهی تاریخ، دانشجویان و دانش آموختگان جوان هر کشور همواره قدرت سازنده و موتور محرک عظیم‌ترین تحولات بشری بوده‌اند. پیشرفت ایران اسلامی نیز به وجود دانشجویانی است که علاوه بر فرهیختگی در دانش تخصصی و حرفه‌ای رشته علمی خود واجد توانمندی‌های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی باشند. و این مهم بدون سعی و اهتمام اعضای محترم هیئت علمی در عرصه‌های علمی، فنی، فرهنگی و اجتماعی که همواره روشنگر و رونق‌بخش فضای دانشگاه بوده‌اند، حاصل نخواهد شد. انتظار می‌رود برای دستیابی به مرزهای دانش و داشتن جامعه‌ای پیشرفته، بالنده، پرنشاط و امیدوار تمامی آحاد نظام آموزش عالی کشور بویژه دانشجویان فرصت‌های در اختیار را مغتنم دانسته و تمام توان خود را برای کسب توانمندی و قابلیت‌های هرچه بیشتر به کار گیرند، چرا که پیشرفت و آبادانی کشور به فکر، اندیشه و عمل جوانان این سرزمین گره خورده‌است. استعدادی که به پشتوانه ایمان حرکت کند، سیر شتابان و درخشانی را تجربه خواهد کرد، آنچنان که ما در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و هنری کشور آن را نظاره می‌کنیم.
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان این پیام بر تخصص‌گرایی تاکید کرد و گفت: امروز نظام آموزش عالی در حد قابل قبولی در تربیت دانش‌آموخته مجهز به دانش، موفق عملی کرده‌است. در عین حال با توجه به تخصص‌های متنوع و مورد نیاز، بر مأموریت‌گرایی، یکپارچه‌سازی و آمایش آموزش عالی اهتمام داریم.
در پایان با گرامی‌داشت یاد و خاطره سالار شهیدان و یاران باوفایش، امیدوارم در سایه الطاف الهی و بهره‌گیری از رهنمودهای حضرت امام (ره) و منویات مقام معظم رهبری و برنامه‌های دولت تدبیر و امید و حمایت جامعه فرهیخته دانشگاهی بتوانیم در مسیر پیشرفت و اعتلای ایران عزیز گام برداریم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار