۳۱ شهريور ۱۳۹۷ ۱۱:۴۷
کد خبر: ۲۵۴۵۴۷
تیشه یار

مدیر مرکز همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی، توسعه دیپلماسی فرهنگی منطقه‌ای به‌ویژه بین ایران و پاکستان را زمینه‌ساز گسترش همکاری سیاسی، امنیتی و اقتصادی عنوان کرد.


به گزارش عطنا به نقل از  ایرنا، ماندانا تیشه‌یار، مدیر مرکز همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی و عضو هیئت‌علمی این دانشگاه، در همایش بین‌المللی «صلح جهانی در میان جنگ و تنش و کشمکش» در شهر اسلام‌آباد، بر لزوم گذار از مرزهای سیاسی و حرکت به سمت رویکرد فرهنگی در مسیر تحقق همگرایی منطقه‌ای و گسترش روابط تأکید کرد.


استاد دانشکده مطالعات منطقه‌ای اکو با تبیین اهمیت رونق فرهنگ در جوامع اسلامی و منطقه‌ای گفت: پیروی از دیپلماسی فرهنگی در آسیا می‌تواند، دولت‌ها را در تحکیم روابط اقتصادی و همکارهای امنیتی یاری کند.


تیشه یار یادآور شد: طی چند دهه اخیر، اگرچه ساختارهای سیاسی جهان، موضوع جهانی‌شدن را پذیرفته‌اند، آن را در جهت منافع خود و در چارچوب منطقه‌ای موردنظر بازگو می‌کردند اما در جهان امروز «منطقه‌گرایی جدید» زمینه تشکیل لایه‌های مختلف برای همکاری‌های منطقه‌ای را فراهم می‌کند.


قائم‌مقام موسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس) گفت: برخی مواقع علت روابط محدود همسایگان، به تجربه تلخ و تاریخ ناگوار گذشته بین آن‌ها بازمی‌گردد.


وی ادامه داد: در چنین وضعیتی، باوجود تمدن و فرهنگ مشترک، تلاش برای تسلط هویت‌های نامشخص و غفلت از فرهنگ مشترک و نادیده گرفتن ارزش‌ها و هنجارهای تمدنی، روابط دو یا چندجانبه در منطقه را با پیچیدگی روبه‌رو می‌کند.


این تحلیل‌گر مطرح منطقه اوراسیا و جنوب شرق آسیا توضیح داد: اتحادیه اروپا و اتحادیه ملت‌های جنوب شرق آسیا (آسه آن) مثال واضح کشورهایی هستند که با شناسایی ارزش‌ها، هویت‌ها و حتی ایدئولوژی مشترک توانستند به اهداف مشترک دست یابند.


این استاد ایرانی دانشگاه تصریح کرد: در مقوله همکاری‌های منطقه‌ای و منطقه‌گرایی، سازمان‌ها و نهادهای منطقه‌ای می‌توانند برای تحقق منافع مشترک روابط خود را کشور دیگر گسترش دهند.


تیشه یار یادآور شد: یکی از رویکردهای همکارهای منطقه‌ای جدید، گسترش همکاری‌های امنیتی بر اساس هویت‌های فرهنگی مشترک است.
مدیر مرکز همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبایی همچنین تصریح کرد: می‌توان گفت که ارزش‌های فرهنگی اساس شناخت کشورهای منطقه‌ای است، لذا موضوع امنیت مرزها، از چارچوب خطوط ترسیم شده در مرزهای جغرافیایی بین کشورها عبور خواهد کرد و به منطقه در چارچوب جدید هویت نو خواهد بخشید.


وی گفت: بر این اساس، کشورها می‌توانند با استفاده از این ظرفیت‌ها، روابط خود را در حوزه‌های اقتصاد، سیاست و تجارت گسترش دهند.


استاد دانشکده مطالعات منطقه‌ای اکو یادآور شد: شباهت فرهنگی که در آخر به ظهور اشتراکات فرهنگی بین مردم کشورها در یک منطقه وسیع جغرافیایی می‌انجامد زمینه را برای تشکیل هویت واحد منطقه فراهم می‌کند.


قائم‌مقام موسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس) گفت: بررسی وضعیت اجتماعی و سیاسی کشورها نشان می‌دهد که هر یک از حکومت‌ها با کشیدن خطوط مرزهای سیاسی در دور تا دور خود سعی می‌کنند هویتی جداگانه از دیگر کشورها برای خود تعریف کنند و این باعث شده تا کشمکش و جنگ و ستیز بین قومیت‌ها و کشورها به اوج خود برسد، درحالی‌که می‌توانیم این مشکلات را از طریق هویت مشترک حل‌وفصل کنیم.


نگرانی از وخامت وضعیت امنیتی و ثبات در منطقه


همچنین ژنرال زبیر محمود حیات، رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان در این همایش بین‌المللی گفت: رکود ثبات منطقه‌ای سبب شده تا امنیت اقتصاد جهانی با خطر روبه‌رو شود.


وی ادامه داد: زمانی به صلح می‌رسیم که همه انسان‌ها در یک سطح جهانی قرار گیرند و هیچ‌کس خود را برتر از دیگر ملت‌ها نداند.


این ژنرال پاکستانی بر تقویت همکاری‌ها به‌جای رقابت‌های بی‌حاصل تأکید کرد و افزود که باید ارزش‌های مشترک را دریافته و در جهت همگرایی منطقه‌ای گام برداریم.


زبیر حیات تصریح کرد: تنش و ناامنی در منطقه در پی سرخوردگی برخی کشورها و ملت‌ها (در مسیر احقاق حقوق خود) و زیاده‌طلبی لجام‌گسیخته برخی قدرت‌ها به وجود آمده است.


رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان تصریح کرد: طبیعی است که از بطن وضعیت نابسامان و غیر مشخص موجود، گروه‌های افراطی و تروریسم سر درمی‌آورد.
وی خواستار بررسی دوباره علت ناامنی و بی‌ثباتی در جامعه جهانی شد و گفت: به‌طور یقین جنگ راه‌حل مشکلات نیست و تنها گفت‌وگوهای سیاسی است که می‌تواند چاره‌ساز وضعیت پیچیده منطقه باشد.


گفتنی است این کنفرانس دوروزه با حضور محققان و پژوهشگرانی از ایران، چین، هندوستان، ایالات‌متحده، ترکیه، آذربایجان و روسیه از سوی موسسه مطالعاتی صلح در شهر اسلام‌آباد برگزار شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار