۳۱ شهريور ۱۳۹۷ ۰۹:۳۳
کد خبر: ۲۵۴۵۱۶
Ehya Oloum Ensani - Modiriat (72)

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: وقتی بانک‎ها ادغام شوند و بانک‎های بزرگ‌تری پدید آیند، سودآوری آن‌ها بیشتر خواهد شد و سود واقعی بیشتری نیز به سپرده‎گذاران پرداخت خواهند کرد؛ به همین دلیل معتقدم ادغام بانک‎ها به اجرای بهتر بانکداری بدون ربا هم کمک می‌کند.


به گزارش عطنا به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد رجایی‌باغسیایی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی، با بیان دیدگاه‌های خود درباره ادغام بانک‌ها، اظهار کرد: واقعیت امر این است که ما دارای بانک‌های متعدد و کوچک هستیم و این در حالی‌ است که مؤسسات مالی، به هر میزانی که بزرگ‌تر باشند طبیعتاً کاراتر عمل کرده و از منابعی که در اختیار آن‌ها قرار دارد به شکل بهینه‌تری استفاده می‌کنند.


ادغام بانک‎ها قدرت تسهیلات‌دهی آن‌ها را افزایش می‌دهد


وی ادامه داد: اگر بانک مرکزی الزام کند یا خود بانک‎های کشور به این نتیجه برسند که آن‌ها که ازنظر مالکیت، مدیریت یا هر دوی این موارد، نزدیک‌تر به هم هستند، در یکدیگر ادغام شوند، هم به نفع خودشان است و هم اینکه به اقتصاد کشور کمک خواهند کرد.


رجایی‌باغسیایی اظهار کرد: با این اوصاف معتقدم ادغام بانک‎ها اقدام بسیار مثبتی است. در سایر کشورهای دنیا و مخصوصاً کشورهای پیشرفته صنعتی، بانک‎ها عمدتاً در اندازه بزرگ هستند و طبیعتاً قدرت اعطای تسهیلات آن‌ها بالاتر است؛ بنابراین ما هم باید به همین سمت حرکت کنیم.


شبهات در مورد پرداخت سودهای کلان توسط بانک‎ها


این نماینده سابق مجلس گفت: اگر بنای ما بر این است که قانون عملیات بانکداری بدون ربا را به شکل مناسب عمل کنیم باید در نظر داشته باشیم که وقتی بانک‎ها بزرگ‌تر می‎شوند کارایی آن‌ها هم بالاتر می‌رود و هنگامی‌که کارایی بالاتری داشته باشند، سودی که به دست می‌آورند هم افزایش پیدا می‌کند و درنتیجه سودی که به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند هم افزایش پیدا خواهد کرد.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی یادآور شد: امروز که برخی از مؤسسات مالی و اعتباری و بانک‎های کوچک، سود بالایی پرداخت می‌کنند، شک و شبهه بسیاری در مورد اقدام آن‌ها وجود دارد و جای سؤال است که آیا این سود واقعی است یا خیر؛ چراکه برخی معتقدند این اقدام آن‌ها به خاطر جذب سپرده مردم است و بعدازاین اقدام، برخی از آن‌ها در آینده با مشکل مواجه خواهند شد.


ادغام بانک‎ها کمک به بانکداری بدون ربا است


وی تصریح کرد: وقتی بانک‎ها سود کلانی را به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند، درحالی‌که سود بیشتری را کسب نکرده‌اند، طبیعتاً منابع آن‌ها تحلیل می‌رود و دچار مشکل می‌شوند بنابراین به نفع بانک‌هاست که ادغام شوند.


رجایی باغسیایی در پایان تأکید کرد: وقتی بانک‎ها ادغام شوند و بانک‎های بزرگ‌تری پدید آیند، سودآوری آن‌ها بیشتر خواهد شد و سود واقعی بیشتری نیز به سپرده‎گذاران پرداخت خواهند کرد؛ به همین دلیل بنده معتقدم ادغام بانک‎ها به اجرای بهتر بانکداری بدون ربا هم کمک می‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار