۲۷ شهريور ۱۳۹۷ ۱۸:۱۳
کد خبر: ۲۵۴۳۵۶
shakeri

اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: از سال ۱۳۸۰ به بعد رشد پول و افزایش نقدینگی عمدتاً در دست مردم قرار نمی‌گیرد که به بازار خوراکی و لوازم و کالا مراجعه کنند.


به گزارش عطنا به نقل از ایلنا، «عباس شاکری» با انتقاد از سیاست دولت در زمینه کنترل نقدینگی که همواره توپ را به زمین مردم می‌اندازد و آنها را متهم می‌کند که باعث افزایش نقدینگی و ایجاد «بمب تورم» شده‌اند، تاکید کرد: از سال ۱۳۸۰ به بعد رشد پول و افزایش نقدینگی عمدتاً در دست مردم  قرار نمی‌گیرد که به بازار خوراکی و لوازم و کالا مراجعه کنند.


وی در ادامه با اشاره به رواج سوداگری در بازارهای مالی تاکید کرد: عمده سپرده‌های موجود مربوط به عده‌ای محدود است. خود این گواه بر سوداگرانه بودن این شبه پول‌هاست. مثلاً در سال ۱۳۹۷ حقوق کارمند و کارگر حدود ۱۰ درصد افزایش یافته (حتی کمتر) لذا چگونه پول‌های انباشته در اقتصاد در دستان خیل عظیم تقاضاکنندگان قرار می‌گیرد؟ این‌ها که دسترسی بیشتر به پول و تحصیلات ندارند.


این استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی سپس ادامه داد: بله؛ نقدینگی انباشت شده از این جهت بمب است که در دست سوداگران و غارتگران قرار دارد و با شوک درمانی همه هستی مردم را به یغما می‌برد. لذا شما نمی‌توانید تورم سال ۹۷ را به نقدینگی نسبت دهید در حالی که رشد نقدینگی در دولت‌های قبلی بیشتر بوده است.


شاکری در ادامه نقدینگی را مسئول ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی معرفی کرد: بله این نقدینگی بمب است که سی سال است اخلاق را از رفتار اقتصادی حذف کرده بسیاری را به دلالی و شرخری و فعالیت‌های نامولد سوق داده صندوق‌های بازنشستگی را به ورشکستگی کشانده و ظلم فاحش به بازنشستگان روا داشته و می‌دارد.


شاکری همچنین با اشاره به افزایش بدهی‌های دولت، ادامه داد: بمب نقدینگی نابرابری‌های درآمدی را به جاهای خطرناک رسانده و کشور را سال‌ها از مسیر توسعه دور کرده است؛ درحالیکه قرار بود ما با شوک‌های نرخ ارز به سوی توسعه گام برداریم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
نظرات بینندگان
mahmoud saneipour
-
31/03/1399 - 17:20
0
0
با سلام مطلب درستی است ، حجم ورشد نقدینگی ، بزرگترین بلای ایران محسوب شده وتاب مردم را در اثار تورمی وگرانی ناشی از خود بریده است وبر این مطلب ، فاصله درآمدی از ثری تا ثریا ، مزید علت است ، خیلی از این نقدینگی در مابه ازای تولید ویا جهش تولید ورشو وتوسعه اقتصادی کشور نیست ، وبا کاهش آن بخش از نقدینگی ، لطمه به اقتصاد کشور نخورده وقیمت ها هم متعادل وقدرت خرید مردم کم درامد بیشتر میشود به مقالات من مراجعه شود www.elmemofid.com
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار