۲۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۶:۱۸
کد خبر: ۲۵۴۲۶۱
khoshhali

همه ما در جایی از مسیر شغلی‌مان مجبور می‌شویم مطلب ناخوشایند یا حساسی به دیگران بگوییم. درست است که صادق بودن مهم است، اما باید به اینکه چطور می‌خواهیم حرفمان را بگوییم هم فکر کنیم.


به گزارش عطنا به نقل از آرمان امروز، با ملاحظه بودن و رعایت حال دیگران به ما کمک می‌کند که در عین رک بودن، به احساسات طرف مقابلمان هم احترام بگذاریم. زمانی که با ملاحظه با دیگران رفتار می‌کنیم، می‌توانیم روابطمان را‍ حفظ کنیم، اعتبار خود را بالا ببریم و نشان بدهیم که برای بقیه ارزش و اهمیت قائلیم. در این مقاله، از با ملاحظه رفتار کردن می‌گوییم و نشان خواهیم داد که چگونه می‌توان این ویژگی مهم را در خود پرورش داد.


با ملاحظه رفتار کردن چیست؟


با ملاحظه رفتار کردن یعنی توانایی گفتن حقیقت، همراه با در نظر گرفتن احساسات و واکنش‌های دیگران. برای اینکه بتوانید بازخورد‌های منفی و نظرات حساس خود را به دیگران بگویید، بهتر است رفتار با ملاحظه‌ای داشته باشید. وقتی با ملاحظه رفتار کنید می‌توانید حرفِ درست را درست بزنید و به‌این‌ترتیب از روابطتان محافظت کنید. رفتار با ملاحظه شامل مجموعه‌ای از عوامل دیگر می‌شود؛ هوش هیجانی، احترام، احتیاط، خودآگاهی، بافکر بودن، شفقت، صداقت و نزاکت در این نوع رفتار نقش دارند.


چرا با ملاحظه بودن اهمیت دارد؟


قبل از هر چیز باید گفت که هر وقت مجبور بودید خبر بدی را به گوش کسی برسانید یا بازخورد منفی به کسی بدهید، باملاحظه بودن اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. جدا از این‌، با ملاحظه صحبت کردن باعث می‌شود اعتبارتان پیش دیگران بالا رود. شما می‌توانید با ملاحظه حال افراد، هم روابط فعلی‌تان را حفظ کنید و هم دوستی‌های تازه‌ای شکل بدهید.


یک برخورد درایت‌مندانه و باملاحظه، شما را شخصی اخلاق‌مدار نشان می‌دهد. همچنین با این رفتار به دیگران نشان می‌دهید که اخلاق و ارزش‌هایتان برایتان مهم است و همیشه به آن‌ها پایبند مانده‌اید. با ملاحظه بودن ادب شما را هم نشان می‌دهد. وقتی با درایت حرف می‌زنید و ملاحظه افراد را می‌کنید، از دیگران متمایز می‌شوید و توجه دیگران به شما جلب می‌شود.


همه این‌ها می‌تواند به فرصت‌های شغلی هیجان‌انگیزی بینجامد. سرانجام اینکه با ملاحظه بودن باعث می‌شود با سوءِتفاهم‌ها مواجه نشوید. می‌توانید راه‌حل‌هایی بیابید که برای هر دو طرف مناسب باشد؛ بنابراین وقتی پای مذاکره‌ها و حل کردن سوءِتفاهم‌ها در میان باشد، باملاحظه بودن می‌تواند امتیاز مهمی محسوب شود.


نکته


رعایت کردن حال دیگران خیلی خوب است؛ اما بالاخره باید حرفتان را هم بزنید و کاری کنید که حق خودتان هم زایل نشود؛ بنابراین هرگاه خواستید با ملاحظه رفتار کنید، حواستان باشد که منفعل نباشید، بلکه قاطعانه رفتار کنید.


باملاحظه‌تر شدن


با استفاده از تکنیک‌های زیر می‌توانید با مراعات حال دیگران با آن‌ها ارتباط بهتری برقرار کنید.


فضای مناسبی ایجاد کنید و قبل از حرف زدن کمی بیندیشید: چند بار شده که زود شروع کرده‌اید به حرف زدن و بعد از گفته‌هایتان پشیمان شده‌اید؟ در قدم اول، تمرین کنید که وقتی دیگران حرف می‌زنند، فعالانه گوش کنید. قدم بعدی این است که همدلی نشان بدهید و هوش هیجانی داشته باشید. این دو مهارت به شما کمک می‌کنند تا با دیگران ارتباط بگیرید و بتوانید از زاویه دید آن‌ها به موضوعات نگاه کنید. سرانجام اینکه در دیگران اعتمادی به خودتان به وجود بیاورید تا بدانند که قصد سوئی ندارید، صادقید و شفقت نشان می‌دهید.


زمان مناسب را تشخیص بدهید: فرض کنید همکارتان باخبر شده که آخر این سال قرار است از کار بیکارش کنند. هم‌زمان با این قضیه، رئیستان هم به شما خبر داده که ترفیع گرفته‌اید. آیا الآن برای حرف زدن در مورد این خبر خوب وقت مناسبی است؟ معلوم است که نه! باملاحظه بودن یعنی گفتن حرف مناسب در زمان مناسب. قبل از اینکه شروع کنید به حرف زدن، به موقعیت توجه کرده و احتیاط کنید. ببینید با چه کسی هستید و کجا هستید و متناسب با آن موقعیت حرف بزنید.


کلماتتان را به‌دقت انتخاب کنید: انتخاب واژگان شما بر درک دیگران از مقصودتان تأثیر دارد. جملاتتان را زیادی مستقیم و رک نگویید. اگر مثلاً بگویید «واقعاً باید دفعه بعد بهتر از این کار کنی»، ممکن است طرف مقابل حالت دفاعی به خود بگیرد. به‌جای آن می‌توانید از جملات ملایم‌تر و غیرمستقیم‌تر استفاده کنید. مثلاً بگویید: «من فکر می‌کنم اگر دفعه بعد بیشتر برای تحقیق کردن وقت بزاری، ارائه‌ات قوی‌تر بشه.»


به‌خصوص در جر و بحث‌ها و زمان‌هایی که قصد انتقاد سازنده دارید، استفاده از جملات اول شخص خیلی اهمیت دارند. با این کار به‌جای سرزنش کردن دیگران، مالکیت احساسات خودتان را به عهده می‌گیرید. برای مثال می‌توانید بگویید: «من مسئله رو جور دیگه‌ای می‌بینم.» یا «من نیاز داشتم چند بار این قسمت از مطلبت رو بخونم تا مفهوم حرفتو بگیرم.»


زمان‌هایی که می‌خواهید مخالفتتان را نشان دهید، می‌توانید از عبارت‌های دیگری استفاده کنید. عبارت‌هایی مانند «متوجهم چی میگی»، «نظرت برام محترمه» و «می‌فهمم حرفتو» از این جمله‌اند. مثلاً می‌شود جمله‌ای مانند «اشتباه می‌کنی، تیم ما ماه قبل عملکردش خوب بوده.» را به این جمله تبدیل کرد: «عقیده‌ات برام محترمه؛ اما فکر می‌کنم که تیم ما ماه قبل عملکردش خوب بوده.»


سرانجام اینکه هر وقت دیدید مکالمه در حال پرتنش شدن است، سعی کنید مختصر و مفید حرفتان را بزنید. وقتی آدم احساس ناراحتی می‌کند دوست دارد همین‌طور به صحبت کردن ادامه بدهد؛ اما این‌طوری احتمالش بیشتر است که زیادی حرف بزنید و چیزی بگویید که بعداً از گفتنش پشیمان شوید. صادق باشید و قاطعانه برخورد کنید و فقط حرف‌های ضروری را بگویید.


احساسی برخورد نکنید: وقتی آدم عصبانی و ناراحت باشد، سخت می‌شود باملاحظه رفتار کرد. قبل از اینکه جلو بپرید و جواب طرف مقابل را بدهید، برای آرام شدن به خودتان زمان بدهید. یاد بگیرید تا در محیط کار هیجاناتتان را تحت کنترل نگه‌دارید.


وقتی موقعیت استرس‌آوری برایتان پیش می‌آید، از آن مکان بیرون بیایید. پیاده‌روی بروید، از تکنیک‌های تنفس عمیق استفاده کنید و خلاصه هر کار لازم است بکنید تا آرامشتان را بازیافته و به خودتان مسلط شوید. علاوه بر این، بهتر است هر چیزی را که باعث بی‌ملاحظه رفتار کردنتان می‌شود، شناسایی بکنید.


این عوامل می‌تواند هر چیزی باشد؛ کلمات بخصوص، مسئله‌ها و موقعیت‌های خاص و یا افراد مختلف می‌توانند باعث بی‌ملاحظگی شما شوند. آخرین باری که از عصبانیت کنترلتان را از دست دادید کی بود؟ آیا چیزی گفتید که بعداً از گفتنش پشیمان شده باشید؟ چرا چنین واکنشی نشان دادید؟ دقیقه چه چیزی باعث شد کنترل خودتان را از دست بدهید؟

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار