۲۶ شهريور ۱۳۹۷ ۱۴:۰۲
کد خبر: ۲۵۴۲۲۹
fazeli.mahmmod

100 روز از به روی كار آمدن دولت اسپانیا می‌گذرد و احزاب مخالف دولت اسپانیا ازجمله «حزب مردمی» و «شهروندان» از عملكرد دولت سانچز در یک‌صد روز گذشته انتقاد كرده و دولت را در اجرای تعهدات خود ناكام می‌دانند.


به گزارش عطنا،  محمود فاضلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در یادداشتی در روزنامه اعتماد به جنجال به وجود آمده درباره مدرک تحصیلی وزیر بهداشت اسپانیا  در رسانه‌های این كشور و تبعات پس از آن پرداخته‌است که در ادامه آن را با هم می‌خوانیم:


سوءاستفاده از مدرک تحصیلی زمان و مكان نمی‌شناسد و این بار به كابینه اسپانیا كشیده است. خانم كارمن مونتون وزیر بهداشت اسپانیا در پی جنجال در رسانه‌های این كشور درباره مدرک كارشناسی ارشدش، استعفای خود را تسلیم «پدرو سانچز» رئیس دولت اسپانیا كرد. وی بدون حضور در كلاس یا حتی ارتباط از راه دور با اساتید، موفق به گذراندن دوره فوق‌لیسانس و دریافت مدرك شده است. در بررسی پایان‌نامه تحصیلی وزیر بهداشت سابق، مشخص شد وی بدون ذكر منابع، از محتوای دیگران استفاده كرده و بخش‌هایی از پروژه وی نیز كپی‌برداری از پایگاه اینترنتی «ویکی‌پدیا» بوده است.


او كه اصرار دارد تحصیلاتش «شفاف و صادقانه» بوده است، ضمن رد اتهامات وارده درباره دست‌کاری نمرات خود و سرقت ادبی در پایان‌نامه خود اعتقاد دارد: «وقتی من پایان‌نامه را دریافت كردم به معنای آن بود كه همه‌چیز را گذراندم. فردی كه كاری غیرمعمول انجام نداده باشد نباید تحت تأثیر قرار گیرد. برای اینكه عملكرد دولت متأثر این موضوع نشود، من از سمت خودم كناره‌گیری می‌كنم».


استعفای مونتون پس از حمایت قاطعانه «پدرو سانچز» از وی در مجلس سنا صورت گرفت. جنجال رسانه‌ها بر سر مدرك تحصیلی وزیر بهداشت و درنهایت كناره‌گیری وی از سمتش موجب نگرانی «حزب مردمی» اسپانیا نیز شده است زیرا دادگاه عالی در حال بررسی مدرک تحصیلی كارشناسی ارشد «پدرو كاسادو» رهبر این حزب است.


اینكه این حزب رقیب اصلی دولت است در خصوص مدرک تحصیلی وزیر بهداشت، اظهارنظری نكرده است. این حزب نگران است كه دولت برای تضعیف جایگاه پدرو كاسادو، وزیر بهداشت را قربانی كرده تا در صورت اعلام نتیجه تحقیقات دادگاه عالی، بتواند به كاسادو فشار وارد كند. این حزب مدعی است اولین بار است كه در تاریخ دموكراسی كشور، در صد روز نخست یك دولت، دو وزیر از سمت خود كناره‌گیری می‌كنند. در شرایطی كه جدایی‌طلبان (كاتالونیا) ما را محاصره كرده و حاكمیت قانون را تهدید می‌كنند، به‌جای یك دولت ضعیف ما به یك دولت قاطع نیاز داریم كه بتواند با مشكلات كشور دست‌وپنجه نرم كند.


در این میان حزب سوسیالیست از پدرو كاسادو، رهبر حزب مردمی خواسته است تا از سمت خود كناره‌گیری كند. حزب چپ‌گرای پودموس نیز كه در به قدرت رسیدن دولت سانچز نقش مهمی داشت و خواهان كناره‌گیری وزیر بهداشت شده، درخواست كرده بود وی در مجلس نمایندگان حضور پیدا كند. وی دومین وزیر كابینه اسپانیا است كه پس از شروع به كار دولت در ماه ژوئن از سمت خود استعفا می‌دهد. پیش از وی «ماكسیم هوئرتا» وزیر فرهنگ یك هفته پس از شروع به كار به دلیل تخلف مالیاتی كه 10 سال قبل انجام داده بود مجبور به كناره‌گیری از سمت خود شد.


این در حالی است كه 100 روز از به روی كار آمدن دولت اسپانیا می‌گذرد و احزاب مخالف دولت اسپانیا ازجمله «حزب مردمی» و «شهروندان» از عملكرد دولت سانچز در یک‌صد روز گذشته انتقاد كرده و دولت را در اجرای تعهدات خود ناكام می‌دانند.


نظرسنجی‌های جدید نیز نشان می‌دهد محبوبیت حزب سوسیالیست از ماه ژوئن تاكنون دو درصد کاهش‌یافته و به 27 درصد رسیده است. طبق این نظرسنجی حزب مردمی 25.9 درصد محبوبیت دارد، اما در صورت برگزاری انتخابات احتمالاً موفق به كسب 106 كرسی در مجلس خواهد شد.


69 درصد از مردم خواستار برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام و 23.7 مخالف انتخابات هستند؛ اما رئیس دولت اسپانیا مدعی است گروهی فكر می‌كنند كه دولت ما تصادفی و اتفاقی روی كار آمده، اما من خطاب به آن‌ها می‌گویم كه افق ما سال 2030 است. دولت برنامه‌های مختلفی برای مبارزه با بیكاری و اشتغال‌زایی در دستور كار دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار