معاون آموزشی وزارت علوم گفت: دانشگاهها باید مؤلفههای پیوست شغلی، مأموریتی و نیازهای منطقهای را در برنامههای خود موردتوجه قرار دهند تا بتوان از سرمایههای علمی استفاده بهینه کرد.
به گزارش عطنا به نقل از خبرگزاری برنا، دکتر مجتبی شریعتینیاسر در جمع اعضای شورای دانشگاه کاشان، مأموریت گرایی دانشگاهها را ازجمله سیاستهای وزارت علوم عنوان کرد و افزود: انتظار این است که دانشگاهها در راستای شرایط اقلیمی و منطقهای، فعالیتها و اولویتهای خود را بازتعریف کنند.
وی ساماندهی آموزش عالی را یکی از مهمترین برنامههای وزارت علوم بیان کرد و افزود: ساماندهی تشکیلاتی و سامانیافتگی دانشگاهها مصوبه شورای انقلاب فرهنگی است که باید اجرایی شود.
دکتر شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: سیاست تجمیع و ادغام از موارد ضروری طرح آمایش آموزش عالی است که دانشگاههای کوچک باید با یکدیگر ادغام و یک دانشگاه بزرگ و توانمند را تشکیل دهند.
وی صرفهجویی در دانشگاهها را مورد تأکید قرار داد و افزود: بایستی رشتههایی که نیاز به امکانات و تجهیزات زیادی دارند و کارایی لازم را ندارند جمع شوند.
معاون آموزشی وزیر علوم به ساماندهی دورههای تحصیلی اشاره کرد و گفت: این ساماندهی از دوره دکترا شروع شده است.
وی به چهار میلیون جمعیت دانشجویی کشور اشاره کرد و افزود: نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجوی دکترا در کشور داریم که باید به اشتغال این تعداد دانشجو توجه شود که آیا دانشگاهها توان بهکارگیری این تعداد دانشجو را بهعنوان عضو هیئتعلمی در آینده دارند یا نه؟
معاون آموزشی وزیر علوم، ظرفیت هیئتعلمی در دانشگاهها را در سال حدود ۴ هزار نفر عنوان کرد و گفت: این در حالی است که ۲۴ هزار نفر ظرفیت پذیرش دانشجوی دکترا در سال است و سالانه نیز حدود ۲۰ هزار دانشجوی دکترا فارغالتحصیل میشود.
معاون آموزشی وزیر علوم از دانشگاهها خواست تا فرصتهای مطالعاتی را جدیتر و هدفمندتر تعریف کنند تا بتوان بهرهوری بهینه از سرمایهگذاری داشته باشیم و فرصتهای تحقیقاتی داخل را توسعه دهیم.
وی مهارت افزایی را از دیگر شاخصهای مهم در دانشگاهها عنوان کرد و اظهار داشت: استقرار نظام یکپارچه مهارت افزایی بحث جدیدی است و باید بتوانیم در دانشگاهها همراه آموزش، دروس مهارتهای فنی را به دانشجویان برای جذب بازار کار آموزش دهیم.
دکتر شریعتی خاطرنشان کرد: دانشگاهها دورههای کاربردی را باید بیشتر موردتوجه قرار دهند و اجرا کنند.
وی رصد وضعیت شغلی دانشآموختگان در دانشگاهها را مورد تأکید قرار داد و گفت: در طرح بازنگری نظام سطحبندی یکی از مؤلفهها این است که رصد شود دانشجوی فارغالتحصیل شده در کجا بکار گرفتهشده است.
دکتر شریعتی نیاسر تقویت دیپلماسی علمی را همچنین لازمه موفقیت دانشگاه عنوان کرد و افزود: باید بتوان با برنامهریزی درست و جذب دانشجویان خارجی با جوامع مختلف جهان اسلام ارتباط برقرار کرد.
معاون آموزشی کشور گفت: راه غلبه بر مشکلات ازجمله مشکلات اقتصادی استفاده از توان علمی کشور است و در این راستا دانشگاهها باید با همفکری یکدیگر راهکارهای لازم را به مسئولان ارائه کنند.
وی تأکید کرد: طرح ساماندهی آموزش عالی میتواند به استفاده بهتر کشور از ظرفیتهای دانشگاهها کمک کند و به همین علت در اولویت وزارت علوم است.
وی با اشاره به اینکه پتانسیل جامعه علمی بسیار بالایی در دانشگاهها وجود دارد که به دلیل پراکندگی بهدرستی نمیتوان از این ظرفیتها استفاده کرد افزود: بهگونهای باید برنامهریزی شود تا بتوان از تمام ظرفیتها بهدرستی و حتی برای رقابت در سطح بینالمللی استفاده شود.
معاون آموزشی وزیر علوم در پایان اظهار امیدواری کرد: با توجه به پتانسیلهای بسیار قوی و استعدادها و نیروهای خلاقی که در کشور وجود دارد بتوان بر تمام مشکلات فائق آمد.