۱۹ دی ۱۳۹۴ ۱۲:۵۸
کد خبر: ۲۵۴۰۳



 اجرای طرح صدور کارتهای اعتباری و ثبت درخواست برای آن رسما از امروز -19 دی ماه- برای سه گروه زوج‌های جوان، کارکنان رسمی و پیمانی و همچنین بازنشستگان آغاز شد.

به گزارش عطنا به نقل از انتخاب، سرانجام بعد از حدود دو ماه از اعلام طرح صدور کارتهای اعتباری برای خرید کالای ایرانی که در قالب سیاست اعتباری بانک مرکزی برای تسریع رونق اقتصادی وعده داده شده بود، این طرح بعد از نوساناتی که در این مدت در سیاست اجرایی داشت از امروز رسما اجرا شده و سه گروه می توانند برای اعلام درخواست دریافت کارتها اقدام کنند. دوره بازپرداخت این تسهیلات 12 ماه و با سود 12 درصد خواهد بود.

باید توجه داشت که نحوه اعلام درخواست برای کارکنان و بازنشستگان با فرایند ثبت درخواست زوج‌های جوان متفاوت است. در عین حال که بانک‌ها هیچ ارتباط مستقیمی با درخواست کنندگان ندارند و نباید متقاضی برای ثبت درخواست خود به بانکها مراجعه کند.

آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده است، کارکنان رسمی و پیمانی دستگاه‌ها، سازمان‌ها، موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی که حداکثر حقوق و مزایای تعهد نشده ماهانه آنها معادل 1.5 میلیون تومان است می توانند کارتهای اعتباری دریافت کنند. سقف اعتباری که برای دریافت کنندگان کارتها تعیین می شود حدود چهار برابر حقوق و مزایای تعهد شده ماهانه کارکنان خواهد بود. یعنی فردی که حدود 1.5 میلیون تومان حقوق بدون تعهد در ماه دارد می تواند تا شش میلیون تومان کارت اعتباری دریافت کند.

کارتهای اعتباری بازنشستگان و یک گلایه

گروه دوم مشمول دریافت کارت اعتباری نیز بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری که حداکثر مستمری تعهد نشده آنها ماهانه معادل 1.5 میلیون تومان است.

البته در این بین باید به گلایه برخی بازنشستگان در این رابطه نیز اشاره کرد که عنوان می کنند شرایط پرداخت تسهیلات و میزان بازپرداخت آن به گونه ای است که تمامی بازنشستگان قدرت دریافت آن را ندارند، چرا که بسیاری از آنها حقوقی کمتر از 1.5 میلیون تومان تعیین شده داشته و گواهی کسر از حقوق برای دریافت این کارتهای اعتباری برای آنها صادر نخواهد شد.

این در حالی است که برخی کارشناسان نیز معتقدند گر چه کارتهای اعتباری می تواند به رونق تولید و فروش کالای تولیدی نیز کمک کند، اما شرایط بازپرداخت این تسهیلات به طوری است که بیشتر اقشار متوسط و حتی درآمد بالاتر را دربر گرفته و نمی تواند برای اقشار ضعیف مناسب باشد چرا که توان بازپرداخت این تسهیلات با اقساط سنگین را نخواهند داشت.

درخواست بازنشستگان و کارکنان از سوی سازمانهای مربوطه دریافت می‌شود

باید توجه داشت که درخواست کارکنان و بازنشستگان سازمان‌ها توسط واحدهای منابع انسانی آنها گردآوری و در قالب فهرست رایانه‌ای به همراه نامه گواهی کسر از حقوق گروهی که به تایید ذیحساب سازمان مربوطه رسید است به بانک‌هایی که حقوق و مستمری کارکنان آن سازمان را پرداخت می‌کنند، ارسال می‌شود.

بانک‌های عامل مکلفند بلافاصله پس از دریافت فهرست رایانه‌ای نسبت به اعتبارسنجی و صدور کارت اعتباری برای کارکنان و مستمری بگیران معرفی شده اقدام کرده و پس از صدور کارت، مراتب را به صورت پیامکی به متقاضیان اطلاع‌رسانی کنند.

متقاضیان پس از دریافت پیامک با مراجعه به شعبه یا واحد بانکی معرفی شده، ضمن امضای قرارداد و سایر مدارک، کارت اعتباری خود را دریافت می‌کنند. این کارت‌ها از زمان تحویل، در تمام مراکز معرفی شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خرید کالاهای فهرست شده توسط وزارتخانه مزبور، قابل استفاده هستند.

کارت اعتباری به معنای حذف وام ازدواج نیست

اما گروه سوم مشمول دریافت کارتهای اعتباری تمامی زوج‌هایی که مشمول تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بوده و در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج ثبت‌نام کرده اما تا کنون موفق به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج نشده‌اند، خواهند بود که می‌توانند علاوه بر تسهیلات ازدواج کارت اعتباری خرید کالای ایرانی نیز درخواست کنند.

بر این اساس، در صورت درخواست متقاضیان، برای هر یک از زوجین تا سقف پنج میلیون تومان، کارت اعتباری خرید کالای ایرانی صادر می‌شود. ضوابط و مدارک لازم برای دریافت کارت اعتباری همانند تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بوده و این کارت‌ها در بانکی که توسط زوجین معین شده است، صادر و تحویل می‌شوند.

درخواست کارت‌ اعتباری خرید کالای ایرانی از طریق تارنمای سامانه قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزی و با در دست داشتن کد رهگیری مربوط به درخواست تسهیلات ازدواج از تاریخ 19 دی ماه امکان‌پذیر است.

باید یادآور شد که درخواست و دریافت کارت اعتباری خرید کالای ایرانی به هیچ عنوان موجب تاخیر یا محرومیت از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج نبوده و این تسهیلات مطابق با روال گذشته و با تامین منابع توسط بانک عامل تخصیص خواهد یافت. این در حالی است که زوجین در حال حاضر می توانند به دو طریق وام ازدواج دریافت کنند. اول وام نقدی سه میلیون تومانی به ازای هر نفر و یا دریافت تسهیلات 10 میلیون تومانی کالایی برای هر یک از زوجین که این دو ارتباطی به تسهیلات کارتهای اعتباری ندارد.




منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار