۲۴ شهريور ۱۳۹۷ ۰۹:۲۵
کد خبر: ۲۵۳۸۹۷
mahmud-harirchi

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی معتقد است چون مرد می‌داند که حق خانواده را نمی‌تواند تأمین کند، برای سرپوش گذاشتن روی آن به سمت خشونت و مواد مخدر می‌رود. این را بدانید کسی به سمت مواد مخدر می‌رود که ازنظر عاطفی و محبت و همچنین وضعیت معیشتی دچار بحران است.


به گزارش عطنا به نقل از برنا، محمود حریرچی، جامعه‌شناس و همچنین عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به تأثیر فشار اقتصادی بر نهاد خانواده، گفت: مسائل مالی و اقتصادی کلی کشور، همواره وضعیت معیشتی مردم را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و رشد یافتگی خانواده‌ها را در مرور زمان کند می‌کند.  خانواده‌ها نیاز به شاد بودن دارند و اگر غیر از این باشد خانواده آسیب‌پذیر خواهد بود.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: این آسیب‌پذیری در خانواده‌ها روز به روز در حال افزایش است و می‌بینیم که خانواده‌ها معضلات جدید را به چشم می‌بینند و حالا در این خصوص تنها خانواده‌های سطوح پایین آسیب نمی‌بینند و شاهد آن هستیم که خانواده‌های سطوح متوسط رو به بالا هم دچار بحران می‌شوند. این خانواده‌ها به دلیل شیوه زندگی خود خواسته‌هایی دارند که به دلیل شرایط اقتصادی محقق نمی‌شود.


وی با تأکید بر اینکه احساسات در خانواده در گرو مشکلات اقتصادی است، اضافه کرد: عواطف و اخلاقیات در گرو مادیات و  مشکلات معیشتی، این موارد را به خطر می‌اندازد. اگر معیشت مردم تأمین نشود در خانواده انتظار اینکه بخواهیم اخلاقیات شکل بگیرد را نباید داشته باشیم. بنا بر عرف جامعه همواره در تعریف یک خانواده گفته‌ایم که زنان مسئولیت تربیت و نگهداری از فرزندان را دارند و باید آن‌ها را تحویل اجتماع بدهند ولی هیچ‌وقت نخواستیم به‌صورت ریشه‌ای از خانواده‌ها حمایت کنیم و تنها به دادن یک سبد کالا بسنده کردیم و تأثیر منفی این نادیده‌گیری را اکنون می‌بینیم. با این شرایط هنوز هم نمی‌خواهند وضعیت خانواده‌ها را به‌عنوان بحران بپذیرند.


حریرچی با پرداختن به وضعیت زنان در سایه شرایط اقتصادی گفت: زنان، قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند. البته در جامعه، 3 گروه زنان، کودکان و سالمندان همواره جز آسیب‌پذیران بوده‌اند ولی این زنان هستند که درواقع همه فشارهای عاطفی، اقتصادی و ... خانواده را باید بر عهده داشته باشند. با این وضعیت اقتصادی چه انتظاری باید از آن‌ها داشته باشیم؟  واژه‎‌هایی مانند زنان سرپرست خانوار را هنوز نتوانسته‌ایم به‌خوبی تعریف کنیم. در ایران بسیاری از مسئولیت‌ها در خانواده بر عهده زنان است و برای اینکه بتوانند با این شرایط معیشتی از خانواده حمایت کنند باعث گسست در بین افراد خانواده می‌شود. اصل این موضوع به حقوق شهروندی بازمی‌گردد.


وی اضافه کرد: آنچه مشخص است در  وضعیت اقتصادی فعلی و پیش رو، ما اگر برنامه‌ای برای جلوگیری از اوج گرفتن آسیب‌های اجتماعی ناشی از وضعیت معیشتی نداشته باشیم با آمارهای نگران‌کننده‌ای مواجه خواهیم شد. به‌عنوان‌مثال پیش‌ازاین می‌گفتند که در کشور حدود 4 میلیون کودک کار فعالیت می‌کنند ولی با این شرایط و عدم توانایی خانواده در نگهداری کودکان و نوجوانان این تعداد افزایش پیدا خواهد کرد. اگر نگاهی به تعداد ثبت‌نام کودکان و نوجوانان در مدارس بیندازیم می‌بینیم که هرسال تعداد ثبت‌نامی‌های نوجوانان و کودکان کاهش پیدا می‌کند که این موضوع نگران‌کننده است.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی با گفتن از اینکه حق  یک شهروند است وقتی شب می‌خوابد آرامش را داشته باشد و نگران معیشت روز بعد خود نباشد ادامه داد: در وضعیت فعلی باید نگران کانون خانواده‌ها بود و حفظ این کانون و اخلاقیات آن وابستگی به شرایط اقتصادی دارد. افزایش دختران فراری و کودکان کار وقتی شکل نمی‌گیرد که برنامه‌ریزی مناسب با شرایط از سوی مسئولان وجود داشته باشد که اگر این برنامه‌ریزی ارائه نشود شاهد افزایش آمار فرار دختران از خانه و پرتعداد دیده شدن کودکان کار  و ... در خیابان‌ها خواهیم بود.


استاد دانشگاه علامه طباطبائی در پایان با اشاره به ارتباط مستقیم بین خشونت در خانواده و وضعیت معیشتی خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه داشته باشید که در خانواده‌هایی ‌که ازنظر معیشت دارای  مشکل هستند، مرد ناخودآگاه  کودک‌آزار و زن آزار می‌شود و خشونت در آن خانواده افزایش پیدا می‌کند؛ چون مرد می‌داند که حق خانواده را نمی‌تواند تأمین کند و برای سرپوش گذاشتن روی آن به سمت خشونت و مواد مخدر می‌رود. این را بدانید کسی به سمت مواد مخدر می‌رود که ازنظر عاطفی و محبت و همچنین وضعیت معیشتی دچار بحران است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار