۲۰ شهريور ۱۳۹۷ ۰۹:۵۳
کد خبر: ۲۵۳۴۷۴
salimi neshast sarasari daneshgahhajpg (3)

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در نشست روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور  با بیان اینکه گاهی در روزمرگی‌ها و فشارهای موجود نقش دانشگاه‌ها را فراموش می‌کنیم، گفت: باید با شکل‌گیری ارتباط ارگانیک میان دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت و پتانسیل دانشگاه‌ها استفاده شود. 


به گزارش  عطنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه از ایسنا، نشست روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک های علم و فناوری سراسر کشور صبح دوشنبه، ۱۹ شهریور، با میزبانی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.


 در این نشست دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در سخنانی با تشریح و تبیین فضای کلی دانشگاه‌ها به بیان مطالبی پرداخت. او توجه به فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای آزاداندیشی را یادآور شد و بیان داشت: یک‌بار برای همیشه تصمیم گرفتیم نیروی انتظامی وارد دانشگاه‌ها نشود که البته نتایج  مطلوب آن را دیدیم ولی باید یک‌بار برای همیشه هم تصمیم بگیریم که نهادهای قضایی و امنیتی وارد دانشگاه نشوند و در این موضوع از ساختار دانشگاهی استفاده کنیم. این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها از آن‌هایی که مانع از آزاداندیشی در دانشگاه‌ها شده‌اند انتقاد کردند پس باید فضا را برای این مسیر باز کرد.


رئیس دانشگاه با تأکید بر این‌که دانشگاه‌ها به‌اندازه‌ای در مشکلات بودجه‌ای و فشارهای سیاسی قرارگرفته‌اند که مأموریت اصلی خود را فراموش کرده‌اند، گفت: امروز بیش از هرزمانی به ارتباط ارگانیک دانشگاه‌ها با دولت و سایر دستگاه‌های اجرایی نیاز داریم؛ چراکه نیمی از نیروی انسانی و نیاز فکری در دانشگاه‌ها وجود دارد و باید با شکل‌گیری یک ارتباط ارگانیک این ظرفیت و پتانسیل در اختیار دولت قرار گیرد. این در حالی است که به لحاظ ساختار بودجه‌ای یا سیاست‌گذاری از پتانسیل این مراکز در دولت استفاده نمی‌شود.


مأموریت اصلی این مراکز را فراموش کرده‌ایم


او در ادامه اضافه کرد: وقتی الگوهای جهانی در حوزه آموزش عالی را می‌بینیم، انتظار داریم دانشگاه کارآفرین باشد و رسالت دانشگاه‌ها را در این موضوع خلاصه می‌کنیم. اما به اعتقادمان دانشگاه فقط محیطی برای کارآفرینی نیست و به‌اندازه‌ای در مشکلات بودجه‌ای و فشارهای سیاسی قرارگرفته‌ایم که مأموریت اصلی این مراکز را فراموش کرده‌ایم.


دانشگاه‌ها تولید ساختارهای معرفتی و آموزش را مأموریت‌های اصلی خود قرار دهند



او در ادامه معرفت آفرینی را مأموریت اصلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی عنوان کرد و گفت: باید دانشگاه‌ها تولید ساختارهای معرفتی و آموزش آن را به‌عنوان مأموریت‌های اصلی خود قرار بدهند و این‌گونه نباشد که تحت تأثیر نسخ اندیشه‌های غربی باشیم و باید امید و اندیشه‌های جدید را یکی از رسالت‌های اصلی خود قرار دهیم. این در حالی است که متأسفانه این رسالت مورد فراموشی قرارگرفته است.


رئیس دانشگاه با تاکید بر رسالت اصلی دانشگاه در تولید دانش و آموزش خاطرنشان کرد: متأسفانه مأموریت اصلی دانشگاه‌ها یعنی تولید و آموزش‌ ساختارهای معرفتی در تخصیص بودجه‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها نیز مورد فراموشی قرارگرفته و در حال حاضر وضعیت به‌گونه‌ای است که حتی در تدریس متون تاریخی از نسخ کشورهای آمریکایی و اروپایی استفاده می‌کنیم و باید نوع نگاه ابزاری به دانشگاه‌ها تغییر نماید. دکتر سلیمی خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر دانش ابزاری، انتقادی و ارتباطی سه دانشی است که باید در دانشگاه‌ها موردتوجه قرار بگیرد، اما در کشور ما فقط به دانش ابزاری، آن‌هم از نوع خاص توجه می‌شود.


او در ادامه گفت: یکی از مسئولین سازمان برنامه ‌و بودجه کشور در جمع روسای دانشگاه‌ها، عنوان کرد دانشگاه‌ها به حفره‌های بزرگ هزینه‌ای در کشور تبدیل‌شده‌اند! درواقع بودجه ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومانی این مراکز در سال جاری برای نگهداری از برترین استعدادهای کشور آیا به معنی حفره بزرگ تلقی می‌شود؟! بنابراین باید نوع نگاه‌ها در زمینه سیاست‌گذاری مراکز آموزش عالی تغییر نماید.


دکتر سلیمی خاطرنشان کرد: متأسفانه در حال حاضر دستگاه‌های اجرایی به‌صورت مستقل برای خود مراکز آموزشی و پژوهشی تأسیس کرده‌اند و سالیانه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه دولت به پژوهشگاه‌ها و آموزشگاه‌های خارج از وزارت علوم تخصیص داده می‌شود و سؤال این است که چرا از پتانسیل مراکز وزارت علوم در جهت تأمین نیازهای مهارتی و انسانی دستگاه‌های دولتی استفاده نمی‌شود و باید هزینه‌ای مستقل برای آن‌ها در ایجاد این مراکز صرف شود؟


رئیس دانشگاه با اشاره به اقدامات دانشگاه علامه طباطبائی برای کاربردی نمودن تخصص و مهارت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه اضافه کرد:‌ هر دانشجوی ورودی جدید در دانشگاه علامه طباطبائی باید یک دوره ویژه مهارت افزایی بگذارند و در پایان تحصیلش یک مدرک در کنار مدارک خود داشته باشد که با این کاردانش آموخته بامهارت وارد بازار کار خواهد شد. درحالی‌که متأسفانه دستگاه‌های دولتی مقاومت زیادی در پذیرش دانش‌آموختگانی که مهارت بالایی از خود دارند، نشان می‌دهد.


با وضعیت بودجه‌های فعلی ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها به زمین می‌خورد 



رئیس دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت توسعه ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تأکید کرد و گفت: با وضعیت بودجه‌های فعلی، ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها به زمین می‌خورد و باید توجه خاصی برای شکل‌گیری این روابط در دانشگاه‌ها از سوی مسئولان حاصل شود. دکتر سلیمی خاطر نشان کرد: امروزه دانشگاه‌ها دغدغه‌های زیادی دارند که این دغدغه‌ها از لباس دانشجو گرفته تا غذا، دیوار خوابگاه، صحبت‌های استاد در کلاس، رشد علمی کشور و غیره را شامل می‌شود، درحالی‌که هیچ رئیس دانشگاهی در دنیا این نوع دغدغه‌ها را ندارد و ما باید پاسخگوی همه مسائل پیش ‌پاافتاده در دانشگاه باشیم و بدتر از همه در عرصه‌ سیاست نیز اگر بتوانیم رشد علمی را به سقف برسانیم، اما اگر دو شخصیت سیاسی در آن سخنرانی نداشته باشند، سقف آسمان بر سرمان خراب می‌شود. نشست روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک های علم و فناوری سراسر کشور صبح امروز، دوشنبه ۱۹ شهریور، با میزبانی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار