۲۰ شهريور ۱۳۹۷ ۰۹:۲۲
کد خبر: ۲۵۳۲۵۹
ejlas daneshgahha

در نشست روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور که صبح امروز با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه علم و صنعت برگزارشده است در ابتدا روسای سه دانشگاه برتر کشور شامل علم و صنعت، تهران و علامه طباطبائی دغدغه‌های خود را مطرح کردند­.


به گزارش عطنا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ارتباط خوبی میان این دانشگاه با دولت، بالأخص دکتر جهانگیری وجود دارد، گفت: در بسیاری از مواقع برای کمک به سراغ آقای جهانگیری می‌رویم تا راهکار مناسب برای حل دغدغه‌ها ارائه شود.


محمود نیلی احمدآبادی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها در شرایط امروز باید از روزمرگی خارج شوند، افزود: باید الگوی مناسبی برای اداره دانشگاه‌ها پیدا کنیم و بزرگ‌ترین دغدغه‌های روسای دانشگاه‌ها، وجود خوابگاه،­ تغذیه دانشجویان و افزایش نرخ ارز در بازار است.


وی گفت: ما در حکمرانی آموزش عالی دچار تفکیک وظایف هستیم درصورتی‌که در بسیاری کشور‌ها در سطح جهان شاهد بروز چنین مسئله‌ای نیستیم و بیشترین مبحث آموزش عالی در ایران در حوزه آموزش متمرکزشده است درحالی‌که دانشگاه‌ها وظیفه خود می‌دانند که در خدمت کشور باشند و باید الگویی روشن‌تر در این راستا برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود.


رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه باید امسال بودجه دانشگاه‌ها طوری طراحی شود که ارتباط دانشگاه و صنعت از گفتمان خارج­ و بالفعل تبدیل شود، افزود: باید به مسئله ارتباط میان دانشگاه و صنعت توجه بیشتری شود و این ارتباط‌ها که تاکنون شکل‌گرفته است باید از حالت گفتمان خارج شود.


وی اشتغال را یکی دیگر از دغدغه‌های دانشگاه دانست­ و گفت:­ اشتغال پایدار و مفید بدون حضور دانشگاه‌ها رخ نمی‌دهد و مسیر اشتغال از مسیر دانشگاه می‌گذرد و اگر این مشکل برطرف شود دانشگاه‌ها آمادگی دارند به لحاظ فکری و روحی در امور مختلف کشور حضور پیدا کنند.


نیلی احمدآبادی در ادامه به تشکیل کمیته میان ۱۳ دانشگاه برتر کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به تشکیل کمیته‌ای میان ۱۳ دانشگاه برتر کشور هم‌اکنون شاهد پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌های مختلف علمی، سرمایه و حتی اقتصاد هستیم و ما از دکتر جهانگیری درخواست می‌کنیم که در این شرایط به ما کمک کند.


رئیس دانشگاه علم و صنعت نیز در این نشست با اشاره به انتظارات این دانشگاه گفت: در قرارداد‌های بین‌المللی باید الگوی مناسبی را مدنظر قرار دهیم؛ الگویی که برای انتقال فناوری مناسب باشد.


جبارعلی ذاکری بابیان اینکه واگذاری اداره دانشگاه‌ها به خودشان و از طریق هیئت‌امنا فعالیتی شایسته است، افزود: این امر موجب می‌شود تا شاهد تسهیل فرآیند‌های علمی در دانشگاه‌ها باشیم.


رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: دانشجویان داخل و دانشجویان در سطح بین‌الملل ­­از طریق دانشگاه‌های برتر (پنج دانشگاه برتر کشور) باید حمایت شوند تا بتوانند به توسعه علم و فناوری در سطح کشور و در سطح بین‌الملل کمک کنند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این نشست به دغدغه‌های این دانشگاه اشاره کرد و گفت: ماموریت اصلی دانشگاه‌ها معرفت آفرینی است درحالی‌که امروزه اکثر دانشگاه‌ها رسالت اصلی خود را کارآفرینی می‌دانند و روسای دانشگاه‌ها در پی بودجه هستند، ما باید به معرفت آفرینی توجه بیشتری داشته باشیم و نوع نگاه ابزاری را تغییر دهیم، زیرا با این نگاه دانشگاه‌ها محدود به علوم ابزاری برای فعالیت‌های خاص می‌شوند.


حسین سلیمی افزود: نگاه برای سیاست‌گذاری باید تغییر کند و ما در دانشگاه‌ها نیازمند یک ارتباط ارگانیک و اندام‌وار ازلحاظ تأمین نیاز انسانی و بودجه هستیم.


وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون دستگاه‌های دولتی ما هیچ نیازی به دانشگاه‌ها ندارند، گفت: باید این نگاه تغییر کند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه ما در کشورمان هیچ رئیس دانشگاهی را نداریم که دغدغه سیاسی نداشته باشد، افزود: ما اگر در هرکدام از دانشگاه‌ها رشد علمی را به سقف برسانیم، اما دو شخصیت سیاسی در آن دانشگاه صحبت نکنند آسمان روی سر ما خراب می‌شود.


وی گفت: دانشگاه‌ها باید فعالیت علمی خود را گسترش دهند و ماموریت اصلی خود را معرفت آفرینی بدانند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار