۱۳ شهريور ۱۳۹۷ ۱۱:۴۶
کد خبر: ۲۵۲۶۳۴
yarshater

احسان یارشاطر، استاد مطالعات ایرانی در دانشگاه کلمبیای نیویورک و بنیان‌گذار دانشنامه انگلیسی‌زبان ایرانیکا در سن 98 سالگی در کالیفرنیا درگذشت.


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، یارشاطر متولد سال 1299 در همدان بود و روز شنبه دهم شهریور 1397 درگذشت.


وی در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران و دوره دکترای زبان‌های ایرانی در مدرسه مطالعات مشرق شناسی و آفریقا در دانشگاه لندن تحصیل‌کرده بود.
فعالیت‌های یارشاطر بر مطالعات ایران‌شناسی متمرکز بود و قسمت زیادی از پژوهش‌های وی در خصوص ایران پیش از اسلام، و زبان‌ها و گویش‌های ایرانی است.


دانشنامه ایرانیکا (Encyclopædia Iranica) یک دایره المعارف تحقیقی برای تاریخ و فرهنگ ایران است که به زبان انگلیسی و با سر ویراستاری یارشاطر منتشر می‌شود. تاکنون 16 جلد از این اثر منتشرشده است.


دکتر یارشاطر همچنین ویراستاری سه جلد از 'تاریخ ایران کمبریج' را انجام داد که در موسسه انتشارات امیرکبیر ترجمه و به چاپ رسیده است. وی شانزده جلد کتاب تاریخ ادبیات ایران را نیز به رشته تحریر درآورد.


از دیگر کتاب‌های وی می‌توان به «داستان‌های ادبیات ایران باستان» و «داستان‌های شاهنامه» اشاره کرد. وی همچنین تلاش فراوانی برای ترجمه آثار معتبر ادبی جهان به زبان فارسی و یا ترجمه آثار ادبی فارسی به زبان‌های دیگر انجام داد. مجموعه مقالاتش نیز زیر عنوان 'حکمت تمدنی' در بازار کتاب موجود است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار