۱۳ شهريور ۱۳۹۷ ۱۱:۲۰
کد خبر: ۲۵۲۶۲۹
محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده ارتباطات

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی وفای به عهد و شفافیت را لازمه کار و فعالیت نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و گفت: تغییر مواضع هر نماینده از تعهدات و وعده‌های داده‌شده به مردم در هنگام اخذ رأی، درواقع جفای به رأی موکلان است.


به گزارش عطنا، محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، در گفت‌وگو با ایرنا، موضوع شفاف‌سازی و حرکت در مسیر حقیقت و درواقع بیان واقعیات را از اصول اولیه موفقیت در هر فعالیتی دانست و گفت: افکار و تعلقات سیاسی افراد حقیقی و حقوقی قبل از قبول هرگونه مسئولیتی باید روشن و شفاف بوده و در طول دوره مسئولیت هم باید همواره استوار باشد.


این استاد ارتباطات ادامه داد: افرادی که با تابلوی یک تفکر و ایده مشخص برای به دست آوردن آرای مردم، نامزد انتخابات می‌شوند، بعد از انتخاب به‌عنوان نمایندگان ملت، باید علاوه بر پیروی و پایبندی به تفکرات و وعده‌ها، همواره بر مواضع قبلی خود نیز ثابت‌قدم بوده و هرگز و تحت هیچ شرایطی عقب‌نشینی نکرده و یا تغییر موضع ندهند..


این مدرس دانشگاه ادامه داد: مردم به‌عنوان موکلان، حق پرسش از نماینده خود در مورد عملکرد و اتخاذ مواضعش را دارند و او نیز در مقابل باید پاسخگوی سؤالات در خصوص هرگونه تغییر خط‌مشی و یا موضع فکری و سیاسی در مقاطع خاص باشد.


فرقانی درعین‌حال تصریح کرد: نماینده یا مسئولی که در شرایط متفاوت تغییر موضع فکری و سیاسی می‌دهد درواقع صداقت و امانت‌داری را رعایت نکرده است ازاین‌رو مطالبه حقیقت و شفافیت، حق مسلم موکلان از نمایندگان در این‌گونه مواقع است.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی همچنین هرگونه تخطی و عبور از مواضع اعلامی و متعهد شده توسط نمایندگان و مسئولان را به هنگام رأی اعتماد ملت، جفای به موکلان و رأی‌دهندگان دانست.


فرقانی گفت: این‌گونه عملکردها درواقع مروج بی‌صداقتی و عدم پایبندی به امانت که همان رأی مردم است تلقی خواهد شد.


وی با اشاره به موضوع طرح شفافیت رأی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، تصویب آن را گامی مثبت برای احترام به مردم و شفاف‌سازی امور قانون‌گذاری برای موکلان دانست.


لازم به ذکر است طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس، از طرح‌های پُر سروصدای هفته گذشته بود، طرحی که گفته می‌شود معیاری مناسب برای ارزیابی مردم از نظرات نمایندگان و همچنین گامی مهم در راستای شفاف‌سازی آرای وکلای ملت در مخالفت و موافقت با طرح‌ها و لوایحی است که در مجلس به رأی گذاشته می‌شود.


به اعتقاد کارشناسان و صاحب‌نظران مسائل سیاسی و بسیاری از رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی، تصویب این طرح موجب ارتقای کیفیت رأی و کارآمدی نمایندگان و اقدامی مؤثر برای شکل‌گیری مطالبات مردم از نمایندگان و شفافیت قوانین و مصوبات مجلس می‌شود.


مجلس شورای اسلامی به‌عنوان یکی از قوای سه‌گانه نظام جمهوری اسلامی ایران و به تعبیر امام خمینی (ره) در مقام رأس امور در تلاش است تا از قافله شفاف‌سازی در کشور جا نماند. به همین منظور 30 مرداد امسال در راستای بهبود شیوه‌های قانون‌گذاری، طرحی یک‌فوریتی با عنوان شفافیت آرا نمایندگان با 29 امضا تقدیم هیئت‌رئیسه شد تا پس از بررسی‌های اولیه در کمیسیون‌های تخصصی و تصویب در صحن علنی به‌عنوان قانون در ادامه کار قوه مقننه موردتوجه قرار گیرد.


طراحان، این طرح را معیار ارزیابی نمایندگان توسط مردم و راهی برای احقاق حقوق آنان عنوان می‌کنند. در صورت تصویب نهایی این طرح، هیئت‌رئیسه مجلس باید اسامی نمایندگان مخالف، موافق و ممتنع و مجلسی‌هایی که در رأی‌گیری شرکت نمی‌کنند و نوع رأی‌گیری که در صحن علنی انجام می‌شود را به استثنا موارد ذکرشده در ماده 122 آیین‌نامه داخلی به همراه مشروح مذاکرات در روزنامه رسمی کشور بلافاصله منتشر کند.


هیئت‌رئیسه این طرح را به معاونت قوانین مجلس ارجاع داد تا این معاونت نیز آن را پس از طی روند قانونی به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ارجاع دهد. پس از بررسی در این کمیسیون برای تصویب نهایی در صحن مجلس مطرح می‌شود. این طرح گرچه برای تصویب نیازمند آرای بیشتر نمایندگان است اما شیوه اجرا و پشتوانه چنین طرحی، سازوکارهای نظارتی موردنیاز و تبعات و مزایای آن باید به‌دقت و با روشنی موردبررسی قرار گیرد تا تصویب آن نه در ظاهر که در کنه و باطن بتواند سنگی از مسیر شفافیت زایی در کشور بردارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار