۱۶ دی ۱۳۹۴ ۱۴:۰۷
کد خبر: ۲۵۱۱۵
n00006889-bدبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت حفظ استقلال دانشگاه‌ها در برنامه ششم توسعه تاکید کرد.

به گزارش عطنا و به نقل از ایسنا، ارائه طرح تطبیق مواد مندرج در طرح ارائه شده وزارت علوم پیرامون آموزش عالی با نقشه جامع علمی کشور در جلسه ۷۲ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، مطرح شد که معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی باتوجه به برخی از مباحث مطرح شده در جایگاه علم و فناوری در برنامه ششم توسعه کشور گفت: جایگاه علم و فناوری در برنامه ششم یک جایگاه قابل توجه و مهم است.

وی افزود: آنچه که برخی از رسانه ها به اشتباه مطرح کردند، عدم توجه به تفکیک بین لایحه ارائه شده به مجلس برای اجرای برنامه ششم توسعه و متن برنامه ششم است.

دکتر مخبر دزفولی نیز در این زمینه با اشاره به بند ب ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه گفت: از مسئولان خواستاریم تا حکم راهگشا و مفید مندرج در بند ب ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه، که در قوانین قبلی هم وجود داشت، را به منظور حفظ استقلال دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در برنامه ششم توسعه نیز بگنجانند.

وی افزود : کلیه احکام، اعداد و آمار مندرج در نقشه جامع علمی کشور، مبتنی بر واقع نگری و توجه به حال و آینده علم و فناوری در سطح بین المللی است.

پس از سخنان دکتر مخبر دزفولی اعضا با توجه به لزوم جامعه محور بودن آمایش آموزش عالی، تدوین اطلس ملی اشتغال را به منظور رصد و پایش روند ارتباط آموزش عالی با بازار کار را خواستار شدند.

در ادامه جلسه، موضوع آمایش آموزش عالی در دستور کار قرار گرفت و معاون آموزشی وزیر علوم ادامه طرح تهیه شده در این زمینه را ارائه کرد.

پس از سخنان دکتر شریعتی نیاسر اعضا ضمن تاکید بر محوریت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آموزش عالی کشور استفاده از الگوی منطقه بندی جغرافیایی به جای تقسیم بندی استانی را نیز مورد تاکید قرار دادند.

اعضای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ضمن لازم دانستن حضور بخش غیر دولتی در آموزش عالی بر ارتقاء کیفیت این بخش نیز تاکید کردند.

اعضا با اشاره به برگزاری مراسم اعطای جایزه علمی پیامبر اعظم (ص) خواستار توجه و اهتمام بیشتر مسئولان به این جایزه مهم و بین المللی شدند و با توجه به برخی محدودیت های ایجاد شده برای بعضی از مراکز آموزشی و پژوهشی، حمایت بیشتر از این موسسات را ضروری دانستند.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضا همچنین در این جلسه بر عزم ملی برای مهار فشار اجتماعی معطوف به مدرک گرایی، اصلاح قوانین استخدامی به منظور جلوگیری از اتکاء صرف به مدرک دانشگاهی در ارتقاء شغلی، توجه به علوم انسانی، حفظ ارتباط بین موضوع آمایش آموزش عالی و مبانی فرهنگی اجتماعی، بازنگری و به روز رسانی دوره ای سند آمایش آموزش عالی، در نظر گرفتن تفکیک بین احکام راهبردی و راهکارهای اجرایی و تعریف یکسان از متغیرهای آماری به منظور هماهنگی در برنامه ریزی، تاکید کردند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار