۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ۱۴:۳۱
کد خبر: ۲۵۰۸۲۸
farhad rahbar

خبر غیرمنتظره عزل فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه آزاد برای خیلی‌ها تعجب‌برانگیز بود. بسیاری پرسیدند که چطور می‌شود فرهاد رهبر که روزی برای مسئولان دانشگاه آزاد «خیرالموجودین» بود به‌یک‌باره از مدیریت این دانشگاه برکنار شود.


به گزارش عطنا به نقل از ایران، هرچند که عزل فرهاد رهبر ناگهانی بود، اما پیش‌ازاین هم اخباری از وجود اختلاف میان او و علی‌اکبر ولایتی به گوش می‌رسید. این اختلافات از زمستان سال گذشته اوج گرفت. در آن زمان که گفته می‌شد فرهاد رهبر قهر کرده و در محل کار خود حاضر نمی‌شود. حتی عنوان شد که او استعفا کرده است؛ اما همه این خبرها از سوی علی‌اکبر ولایتی تکذیب شد.


 دیروز از دانشگاه آزاد خبر آمد که دکتر طهرانچی سرپرست جدید دانشگاه آزاد شد. خبری که بلافاصله روی خروجی خبرگزاری دانشگاه آزاد هم قرار گرفت و در آن تأکید شده بود که هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با حضور علی‌اکبر ولایتی جلسه فوری تشکیل دادند تا فقط موضوع عزل رئیس این دانشگاه را موردبررسی قرار دهند و درنهایت با تصمیم هیئت‌امنا این دانشگاه دکتر طهرانچی به‌عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شد.


طهرانچی که پیش‌ازاین 4 سالی رئیس دانشگاه شهید بهشتی و یک سالی هم رئیس دانشگاه‌ آزاد استان تهران بوده است حالا فعلاً سکان هدایت دانشگاه آزاد را برعهده‌گرفته است.


بااین‌حال در خبری که دانشگاه آزاد روی خروجی‌اش قرار داده بود اشاره‌ای به علت این تغییرات نکرد. تا جایی که سخنگوی دانشگاه آزاد هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» اعلام کرد: خبر عزل فرهاد رهبر را از رسانه‌ها شنیده‌ام  و در جریان علت برکناری نیستم.


محمدصادق ضیایی درباره علت برگزاری این جلسه اضطراری گفت: هیئت‌امنا در جلسه فوری تصمیم به برکناری دکتر رهبر داشتند. خبری از اتفاقات داخل جلسه ندارم و هنوز به بنده هم اعلام نکردند که به رسانه‌ها درباره علت عزل چه بگویم. احتمالاً آقایان این‌چنین صلاح دانسته‌اند. شما باید از اعضای هیئت‌امنا درباره عزل فرهاد رهبر بپرسید.


  یک منبع آگاه در دانشگاه آزاد به «ایران» گفت: پشت پرده‌ای برای عزل فرهاد رهبر وجود ندارد فقط اختلاف‌سلیقه بین او با برخی از اعضای هیئت‌امنا بالاگرفته بود.


وی با اشاره به اختلافات مدیریتی فرهاد رهبر با علی‌اکبر ولایتی تأکید کرد: همین اختلاف‌سلیقه موجب شد تا اعضا نسبت به عزل آقای رهبر اقدام کنند.


همچنین چندی پیش حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرهنگی رئیس هیئت‌ مؤسس و هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با روزنامه فرهیختگان به عدم‌ رضایت دکتر ولایتی از وضع موجود و انتظار تحول اساسی از دانشگاه آزاد اسلامی خبر داده بود.


مقدم‌فر دلایل ناکارآمدی رئیس سابق دانشگاه آزاد را کندی روند به‌کارگیری افراد مؤمن و انقلابی در بدنه دانشگاه آزاد اعلام کرد و گفت: در موضوع برخورد با اقلیتی که به لحاظ اعتقادی، سیاسی و فرهنگی حاشیه‌سازی می‌کنند یک نوع کندی و محافظه‌کاری وجود دارد یا درخصوص به‌کارگیری ظرفیت عظیم در دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، صنعتی و کشاورزی در حل مشکلات کشور غفلت می‌شود، این در حالی است که دانشگاه آزاد اسلامی توان این را دارد تا باری از دوش انقلاب اسلامی بردارد، درواقع سیاست حفظ وضع موجود مغایر با نگاه اکثریت هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی است.


اقدامات مهم فرهاد رهبر در دانشگاه آزاد چه بود؟


یک سالی از مدیریت فرهاد رهبر در دانشگاه آزاد می‌گذرد و مدیریت یک‌ساله‌اش هم البته به دور از حاشیه‌ها نبوده است، از اخراج استادان برجسته دانشگاه دولتی گرفته تا تغییر رؤسای دانشگاه‌های آزاد و یا اخراج جمعی از روزنامه‌نگاران و مدیران ارشد در رسانه‌های منصوب به دانشگاه آزاد. موج تغییرات در دانشگاهی که به «میراث هاشمی» مشهور است از همان روزهای بعد از فوت آیت‌الله هاشمی به راه افتاد.


بعد از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و انتخاب علی‌اکبر ولایتی به‌عنوان رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد، برخی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت ازآنچه «هاشمی زدایی» در دانشگاه آزاد می‌خواندند، گلایه می‌کردند.


فرهاد رهبر هم با تأکید بر این‌که این دانشگاه تحت‌فشار هیچ گروه و جریانی قرار ندارد، اعلام کرد: این موضوع را بارها گفته‌ایم و بازهم تأکید می‌کنیم که دانشگاه آزاد یک دانشگاه مستقل است و به هیچ گروه، دسته، جناح یا طایفه‌ای تعلق ندارد. اما نگاه فرهاد رهبر این‌گونه نبود.


او بهمن‌ماه سال گذشته، تصمیم گرفت که برخی از استادان را از دانشگاه آزاد حذف کند و بر این اساس، تعداد زیادی از اساتید نیمه‌وقت دانشگاه آزاد لغو قرارداد شدند که از میان این استادان  می‌توان به اساتیدی چون صادق زیباکلام، افتخار جهرمی، دکتر صفایی، دکتر آشوری اشاره کرد.


فرهاد رهبر درباره لغو قرارداد استادان گفته بود: اگر استادی می‌خواهد تعبیر اخراج را به کار ببرد، ایرادی ندارد. خودش می‌گوید اخراج شده، پس اخراج شده. حتماً کاری کرده که اخراج شده است، حتماً به خود شک دارد. آن‌وقت من بیایم به او بگویم که به خودت شک نداشته باش.


البته افتخار جهرمی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما این اخراج‌ها با چه هدفی انجام می‌شود، اظهار داشت: آقای  فرهاد رهبر مصاحبه‌ای کرده بودند که در آن هدف اخراج اساتید را اعلام کرده‌اند. ایشان گفته بودند بورسیه‌هایی جنجالی که از طرف وزارت علوم در سال‌های قبل انجام‌شده است در سال‌های اخیر در دانشگاه‌های دولتی استخدام نشده‌اند، ما هدفمان این است که این بورسیه‌ها را استخدام کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار