چهارشنبه، 23 آبان 1397 21:48:32
آخرین اخبار
عباس اسدی:

موفقیت عملکرد شبکه‌های برون‌مرزی در رساندن صدای مظلومان به دنیا

استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی با اعتقاد به اینکه امپریالیسم ارتباطی هنوز از بین نرفته است،  یکی از اهداف شبکه‌های تلویزیونی خارجی را انتشار اخباری مغرضانه در راستای «ایران هراسی» و «اسلام هراسی» عنوان کرد.

به گزارش عطنا به نقل از جوان آنلاین، دکتر عباس اسدی استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی، در خصوص ضرورت  راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی برون‌مرزی و تأثیر آن در شناسایی فرهنگ ایرانی-اسلامی ضمن بیان اینکه راه‌اندازی چنین شبکه‌هایی از اهداف  مهم هر کشوری است تا فرهنگ خود را به مخاطبانش عرضه کند، اظهار کرد: راه‌اندازی شبکه‌‌های برون‌مرزی ایران از اهداف و سیاست‌های مهمی است که علاوه بر عرضه فرهنگ اصیل ایرانی به مخاطبان خارج از کشور، خنثی‌کننده نگرش‌های منفی نسبت به کشورمان است که در این زمینه کاربرد راه‌کارهایی چون تقویت تجهیزات و استفاده از فناوری‌ها، در جذب بیشتر مخاطبان شبکه‌های برون‌مرزی ایرانی، حتماً مؤثرتر خواهد بود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: سیاست‌های صداوسیما نیز از این امر مبرا نیست  و با افزایش تعداد شبکه‌های تلویزیونی و استفاده از ظرفیت و فرصتی که ایجاد می‌شود می‌تواند فرهنگ اصیل ایرانی را به جهانیان عرضه کند.

وی با این گفته که در شرایط کنونی که  رسانه‌های خارجی اخباری منفی از چهره ایران نشان می‌دهند، وجود شبکه‌های برون‌مرزی می‌تواند تصویری واقعی از کشور را به نمایش بگذارد ادامه داد: دراین‌بین آنچه مهم است، افزایش کیفیت برنامه‌های تولیدی و چگونگی شناسایی مخاطبان است. این شبکه‌ها باید علاوه بر تولید برنامه‌هایی برای عامه مردم در داخل و خارج از کشور، برای برخی صنوف همچون تجار و بازرگانان و همچنین سفرا نیز تولید محتوا کنند. این در حالی است که برنامه‌های پخش‌شده باید جوابگوی سلایق و علایق اقشار مختلف باشد تا در جذب آن‌ها موفق شود.

این استاد دانشگاه در خصوص  موفقیت شبکه‌هایی چون آی فیلم و پرس تی‌وی و … درعین‌حال که می‌گوید پخش برنامه‌های این شبکه‌ها به زبان‌های مختلف نشان‌دهنده اقبال مخاطبان به این شبکه‌هاست، گفت:  پرس تی وی و العالم ازجمله شبکه‌های شاخص برون‌مرزی صداوسیماست که در کنار آن شبکه‌ای چون آی فیلم نمایش‌دهنده فرهنگ ایرانی و اسلامی و سبک زندگی خانواده‌های ایرانی است.

وی که معتقد به موفق عمل کردن شبکه‌های برون‌مرزی در نمایش ایران و سیاست‌های پیش روی است، افزود: لازم است از شبکه‌های مذکور برای کیفی کردن شبکه‌های تلویزیونی داخلی الگوبرداری شود. معاونت برون‌مرزی صداوسیما در این حیطه خوب عمل کرده و با هوشمندی اهدافش را پیش برده است و روز به روز در حال قوی‌تر شدن است.

استاد اسدی که دکترای خود را از فرانسه اخذ کرده و اکنون استاد دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه است، یکی از اهداف شبکه‌های تلویزیونی خارجی را اجرای سیاست ایران هراسی و اسلام هراسی ذکر کرد و در این رابطه گفت: در ایران قبل از انقلاب  در طول سال ۵ الی ۶ دقیقه اخبار ایران در رسانه‌های خارجی پخش می‌شد و ایران در مسائل بین‌المللی مطرح نبود اما امروزه شاهدیم به‌طور شبانه‌روزی اخبار متعددی درباره کشورمان منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: انقلاب ایران و تحولات روی‌داده در آن تأثیر معنوی خود را در جهان بر جای گذاشته است و این باعث توجه به کشور از آن‌سوی مرزها شده است و دراین‌بین عده‌ای که منافعشان را از سوی ایران درخطر می‌بینند درصدد خنثی کردن تأثیرگذاری ایران هستند و با در پیش گرفتن سیاست ایران هراسی و اجیر کردن رسانه‌های وابسته در پی  باب کردن ایران هراسی و اسلام هراسی در جهان هستند.

این استاد روزنامه‌نگاری در ادامه تأکید کرد: ایران هراسی خود نشان‌دهنده وجود امپریالیسم ارتباطی و فرهنگی است که هنوز از بین نرفته است و همچنان با تقویت ریشه‌های خود پابرجاست. متأسفانه هنوز در داخل کشور عده‌ای وجود دارند که وقتی درباره امپریالیسم ارتباطی صحبت می‌کنیم باوری به آن ندارند.

اسدی بابیان اینکه رسانه‌های غربی از شنیده شدن صدای مظلومان و صدای  انقلاب واهمه دارند عنوان کرد: رسانه‌های غربی به‌شدت نگران شنیده شدن صدای اصیل انقلاب و فرهنگ ایران هستند که این اتفاق با ایجاد شبکه‌های برون‌مرزی توسط صداوسیما پیگیری می‌شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان جهان نیز گفت: رسانه‌های سایر کشورها از انتشار این نامه ترسیدند و آن را بایکوت خبری کردند تا مبادا جوانان سایر کشور‌ها الگوبرداری کنند، این در حالی است که باید بگوییم تأثیرگذاری انقلاب باعث تشدید تلاش‌ها در جهت ایران هراسی شده است که این امر با ترویج فرهنگ ایرانی توسط شبکه‌های برون‌مرزی خنثی می‌شود.

اسدی ایران هراسی را مسئله‌ای مربوط به حال حاضر ندانست و تأکید کرد: این موضوع در آینده نیز مطرح خواهد شد که خود نشان‌دهنده عظمت ایران و درخطر افتادن منافع کشورهای غربی و آمریکایی است لذا در شبکه‌های خبری چون بی‌بی‌سی نه‌تنها ایران هراسی را می‌بینیم بلکه این موضوع در محتوای فیلم‌های سینمایی تولیدی این کشورها نیز نمایان است.

وی افزود: امپریالیسم و استعمارگران نگران‌اند که صدای ایران از طریق رسانه‌های کشورمان به گوش مردمانشان برسد و آن‌ها علیه استعمار قیام کنند. امروزه شاهد غفلت خبری مردمان کشورهایی که دولتشان به سایر کشورها حمله می‌کنند، هستیم. این امر از طریق رسانه‌ها صورت می‌گیرد و اطلاعات کافی در اختیارشان قرار نمی‌دهند.

این استاد دانشگاه به نقش پرس تی وی، العالم و … در نشان دادن حقایق جهان پیرامون و موضوعاتی همچون بحرین، یمن، میانمار و  غیره و وارونه جلوه داده شدن وضعیت این کشورها و بایکوت خبری آن‌ها توسط رسانه‌های خارجی نیز اشاره و بیان کرد: پرس تی وی و العالم جزو رسانه‌های آلترناتیو جهان خبری به شمار می‌روند؛ از سویی دیگر رسانه‌های جریان اصلی اجازه نمی‌دهند صدای مظلومان و بی‌صدایان به گوش جهان برسد، حال این رسانه‌های آلترناتیو همچون پرس تی وی، العالم و … صدای مظلومان را به سراسر جهان مخابره کرده و از این حیث جایگاه مثبتی دارند.

وی با اشاره به تأثیرگذاری پرس تی وی برای رساندن پیام مردمان یمن و … به گوش جهانیان  اظهار کرد: متأسفانه جهان امروز جهانی پر از ظلم است که یک درصدی‌ها در آن تصمیم می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند صدای مظلومان شنیده شود که در این میان شبکه‌هایی چون پرس تی وی و العالم و المنار و … واسطه مظلومان با دنیای اطراف خود شده‌اند.

اسدی که پرس تی وی را از دستاوردهای بزرگ صداوسیما می‌داند که می‌توان به آن افتخار کرد گفت: موفقیت چنین شبکه‌ای ازآنجا آشکار است که توسط آمریکا با از بین بردن امواج، بایکوت و سانسور می‌شود.

استاد دانشگاه علامه در ادامه صحبت‌های خود مقایسه شبکه‌هایی چون بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان با شبکه‌های برون‌مرزی ایران همچون پرس تی وی، هیسپان، آی فیلم و غیره را درست ندانست و در این رابطه توضیح داد: پرس تی وی، آی فیلم و … شبکه هستند اما بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان سازمان هستند. این‌ها به بیش از ۴۰ زبان دنیا در حال پخش برنامه هستند و ابزاری قوی برای تبلیغ دارند تا موضوعات را آن‌گونه که می‌خواهند تفسیر و منتشر کنند اما همان‌گونه که عنوان شد پرس تی وی و العالم و رسانه‌های آلترناتیو رساندن صدای بی‌صدایان‌اند که واقعیت‌ها را نشان می‌دهند.

وی همچنین برای جذب بیشتر مخاطب توسط شبکه‌های برون‌مرزی ایران ۵ راهکار ارائه کرد و گفت: رسانه‌ باید از بعد تجهیزاتی و فناوری‌های روز تقویت شود تا بتواند صدای خود را به دورترین نقاط دنیا برساند؛ که برخی شبکه‌ها این کار را کرده‌اند اما کافی نیست. همچنین  باید تا می‌توانیم محتوا تولید کنیم. بدین معنا که پرداختن به سوژه‌های روز دنیا و تفسیر واقعی آن در دستور کار قرار گیرد. بسیاری از مسائل کشور با دیدی منفی توسط رسانه‌های بیگانه منتشر می‌شود و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد که پرداختن به آن‌ها با تولید محتوایی مناسب و جذاب می‌تواند توطئه را خنثی و مخاطب جذب کند.

اسدی تقویت ارتباطات میان فرهنگی بین ایران و سایر کشورها را از دیگر راه‌کارهای جذب مخاطب بیشتر توسط شبکه‌های برون‌مرزی عنوان کرد و گفت: به‌عنوان‌مثال اگر هیسپان تی وی کشورهای آمریکای لاتین را تحت پوشش قرار داده است باید از طریق این شبکه دیالوگی فرهنگی برقرار کنیم و به دنبال تقویت فرهنگ بین‌الملل باشیم.

وی راهکار چهارم را ایجاد تکثر فکری با استفاده از کارشناسان کشورهای مختلف به‌منظور جذب مخاطبان خارج از کشور عنوان کرد و افزود: بدین ترتیب با تغذیه سلایق مختلف مخاطب، آن‌ها سراغ دیگر شبکه‌ها نمی‌روند.

استاد دانشگاه علامه آخرین راهکار را وادار کردن گویندگان و تهیه‌کنندگان برای استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی در برنامه‌های تلویزیونی اعلام و اظهار کرد: تهیه‌کنندگان و گویندگان را وادار کنیم تا بتوانند از شبکه‌های اجتماعی استفاده و با مخاطبان خود ارتباط داشته باشند تا اگر سؤال و بحثی دارند صدایشان شنیده و پاسخ دریافت کنند لذا شبکه‌های برون‌مرزی باید به شبکه‌ای تعاملی تبدیل شوند.

نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *