۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۰۹
کد خبر: ۲۵۰۶۳۵
ekhtetamie azfa sahraei almasi (37)

معاون آموزشی مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان دانشگاه علامه طباطبائی(آزفا) اظهار کرد: در شرایطی که تبلیغات منفی مخصوصاً در رسانه‌های غربی علیه کشورمان وجود دارد انجام اینگونه فعالیت‌ها از جانب مراکز معتبر مثل دانشگاه علامه طباطبائی فرصتی به وجود می‌آورد که در یک فضای آکادمیک فارسی‌آموزان بتوانند با واقعیت‌های کشور ما آشنا شوند و سفیران فرهنگی خوبی از کشور ما به کشور خود باشند.


به گزارش عطنا، بعد از موفقیت‌های دانشگاه علامه طباطبائی در برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبان کشورهای مختلف که معمولا در تابستان برگزار می‌شود، این دانشگاه تصمیم گرفت از این پس این دوره‌ها را با عنوان «مدرسه تابستانه آموزش زبان فارسی» برگزار کند.


از این رو، نخستین دوره آموزش زبان با این عنوان زیر نظر مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه علامه طباطبائی با نام اختصاری «آزفا» صبح شنبه، ۱۳ مردادماه آغاز شد و تا 10 شهریورماه ادامه دارد.


حجت‌الله الماسی، معاون آموزشی مرکز آزفا، درباره مدرسه تابستانه زبان فارسی دانشگاه علامه طباطبائی به خبرنگار عطنا گفت: این برنامه برای اولین‌بار در دانشگاه علامه طباطبائی با اهداف توسعه زبان فارسی در دنیا، آشنایی دانشجویان دنیا با فرهنگ و تمدن و وضعیت فعلی کشورمان و همچنین معرفی و شناساندن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دانشگاه علامه طباطبائی به دنیا برگزار می‌شود.


وی افزود: هر کدام از فارسی‌آموزان می‌توانند سفرهای دانشگاه علامه طباطبائی و کشورمان باشند و در دوره‌های بعد مثل گذشته، شاهد حضور تعداد بیشتر این افراد باشیم.


الماسی با بیان اینکه در این دوره زبان‌آموزانی از کشورهای مختلف شرکت کرده‌اند و استقبال خوبی از این مدرسه صورت گرفته است، اظهار کرد: در این مدرسه با 35 نفر از 12 کشور لهستان، اسپانیا، بلژیک، کره جنوبی، قراقستان، چین، ارمنستان، افغانستان، آلمان، عراق، فرانسه و روسیه حضور دارند.


وی با اشاره به اینکه این دوره آموزشی- فرهنگی به مدت سی روز از 9 مردادماه الی 10 شهریور ماه  برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در این یک ماه  حدود 30 جلسه آموزشی به مدت 60 ساعت در برنامه در نظر گرفته شده است. مدرسان این دوره از فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه علامه طباطبائی هستند و برای تدریس هم عمدتاً از کتاب‌های استادان دانشگاه علامه طباطبائی مثل مینا و چهارچوب و... استفاده می‌شود.


معاون آموزشی مرکز آزفا درباره برنامه‌های فرهنگی- تفریحی این دوره هم اظهار کرد: برنامه‌ها در دو بخش آموزشی و فرهنگی- تفریحی در نظر گرفته شده است که صبح‌ها آموزش‌های رسمی و درسی است و بعد از ظهرها به صورت دو روز یکبار بازدید از مکان‌های گردشگری و فرهنگی است. ضمن اینکه روزهایی که برنامه‌های فرهنگی- تفریحی وجود ندارد، دانشجویان در خوابگاه در کارگاه‌های مثل خوشنویسی، کوزه‌گری و... شرکت می‌کنند.


وی اضافه کرد: آن طور که مقرر شده است این مهمانان از 15 تا 17 منطقه جذاب گردشگری تهران از جمله مکان‌های تاریخی، موزه‌ها و مکان‌های طبیعی و تفریحی بازدید می‌کنند و در ادامه یک سفر چهار روزه در مسیر جاده ابریشم به کاشان و اصفهان دارند.



تاکنون 17 دوره فارسی‌آموزی در ایران برگزار شده است


الماسی در پاسخ به این سوال که دانشگاه علامه طباطبائی با نهادی در این زمینه همکاری می‌کند یا خیر، گفت: ما به هر حال از امکانات میراث فرهنگی و شهرداری استفاده می‌کنیم، ولی قرارداد رسمی با هیچ نهاد خاصی نداریم.


وی درباره مرکز آزفای دانشگاه علامه طباطبائی نیز تصریح کرد: این دوره مختص دانشگاه علامه طباطبائی در قالب مدرسه تابستانه است که فقط تابستان‌ها برگزار می‌شود. مرکز آزفا به صورت مستمر دوره‌های فارسی‌آموزی دارد و از آذرماه سال پیش تاکنون حدود 17 دوره آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان برگزار شده است.


معاون آموزشی مرکز آزفا اظهار کرد: دوره‌ها برای دانشجویان کشورهای مختلفی از جمله روسیه، چین، کره جنوبی، ترکیه، عراق، کرواسی، دانمارک و... برگزار شده است، همچنین با مراکزی که در تهران هستند مثل اتاق بازرگانی ایران و آلمان همکاری می‌‌کنیم و با بعضی از سفارت‌ها همکاری داریم و برای آنها فارسی‌آموز آموزش می‌دهیم.


وی درباره تفاوت این دوره با دوره‌های پیشین این مرکز آموزشی گفت: این دوره در قالب مدرسه تابستانه دانشگاه علامه طباطبائی با دانشگاه‌های که در سطح دنیا قرارداد همکاری وجود دارد برگزار می‌شود؛ از این دانشگاه‌ها دانشجو برای دوره‌های یک ماهه می‌پذیریم که هم حالت آموزشی و هم حالت فرهنگی داشته باشد.


حجت‌الله الماسی یکی از انگیزه‌های اصلی برگزاری چنین دوره‌هایی برای دانشجویان خارجی شکستن انحصار رسانه‌ای علیه ایران خواند و اظهار کرد: در شرایطی که تبلیغات منفی مخصوصاً در رسانه‌های غربی علیه کشورمان وجود دارد انجام اینگونه فعالیت‌ها از جانب مراکز معتبر مثل دانشگاه علامه طباطبائی فرصتی به وجود می‌آورد که در یک فضای آکادمیک فارسی‌آموزان بتوانند با واقعیت‌های کشور ما آشنا شوند و سفیران فرهنگی خوبی از کشور ما به کشور خود باشند.


وی اضافه کرد: همچنین زمانی که این افراد با زبان فارسی آشنا می‌شوند می‌توانند با خیلی از واقعیت‌های تاریخی و تمدنی که در رسانه‌ها و کتاب‌های درسی وارونه جلوه داده می‌شود، مواجه شوند و به اصل و حقیقت موضوع پی ببرند. بنابراین این برنامه‌ها می‌تواند راهبردی‌ترین برنامه‌های ما در محیط‌های دانشگاهی و دستگاه دیپلماسی باشد که بتواند آن انحصار رسانه‌ای را بشکند و واقعیت‌های ملت ایران را به  مردم جهان بشناساند.


معاون آموزشی مرکز آزفا تصریح کرد: این برنامه‌ها می‌تواند در دادن تصویر درست از نشاط فرهنگی مردم ایران و نظام اسلامی و ویژگی‌های خاصی که رسانه‌ها عمداً نشان نمی‌دهند مثل مهمان‌نوازی، خلق و خوی ایرانیان و نحوه برخورد مردم ایران با دیگران کمک کند و چهره فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی را به جهانیان نشان دهد.


الماسی در پایان گفت: برای مثال خانواده پا به سن گذاشته‌ای در پارک نیاوران به احترام این دانشجویان خارجی ایستاد و با تک تک این فارسی‌آموزان دست داد که عمدتاً با توجه به تجارب من با این دانشجویان فارسی‌آموز مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام خروج از ایران می‌گویند خون‌گرمی و مهمان‌نوازی و خوشرویی ایرانیان در برخورد با خارجی‌ها است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار