۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۳۷
کد خبر: ۲۵۰۶۰۳
نشست رونمایی از پوستر همایش «امام موسی صدر»

نشست رونمایی از پوستر و فراخوان مقاله دهمین همایش از سلسله همایش‌های «آنان که می‌اندیشند» با موضوع بازخوانی و بررسی آرا و اندیشه‌های امام موسی صدر در کانون اندیشه جوان برگزار شد.


به گزارش عطنا، در ابتدای این نشست که 24 مردادماه برگزار شد، «سیده حورا صدر»، مدیر موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر با بیان اینکه یکی از اهداف موسسه فرهنگی – پژوهشی امام موسی صدر، معرفی منظومه فکری و عملی امام موسی صدر بوده است، اظهارکرد: در این زمینه فعالیت‌هایی تاکنون انجام شده از جمله اینکه در اواخر تیر امسال، پنجاهمین جلسه خود را در این خصوص برگزار کردیم. برای بهتر شدن فعالیت هایمان نیاز داریم با نهادهایی که دغدغه مشترک با ما دارند، همکاری هایی داشته باشیم که یکی از آنها کانون اندیشه جوان است. همچنین یکی از دغدغه های امام موسی صدر مسئله جوان است و اگرچه انحصار در این خصوص نبوده است، ولی یکی از فعالیت های ایشان تشکیل جنبش محرومان و جنبش عمل در این خصوص بوده که بیشتر جوانان در آن فعالیت داشته اند.


وی با قدردانی از کانون اندیشه جوان برای برپایی این همایش گفت: امام موسی صدر علاوه بر شخصیت ایرانی که دارد برای اینکه در حوزه علمیه قم و دانشگاه تهران تحصیلاتی داشتند و همچنین در حوزه علمیه نجف هم تحصیلاتشان را ادامه داده اند. ایشان تا ۳۰ سالگی در ایران بودند ولی از آن به بعد به لبنان رفتند و در آنجا فعالیت کردند ولی هرگز ایران را فراموش نکرده و همواره با اندیشمندان جهان عرب و غرب در ارتباط بودند.


حورا صدر با اشاره به چند موضوع که باید در خصوص امام موسی صدر مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: با توجه به اینکه امام موسی صدر ۱۸ سال در لبنان فعالیت داشتند و بعد از آن به لیبی رفتند و در آنجا ربوده شدند، در این دوره کارها و فعالیت‌های زیادی انجام دادند ولی مجال نظریه‌پردازی نداشتند و ما ناچاریم از مصاحبه ها و سایر مطالبی که از ایشان در دست داریم این نظریه ها را استخراج و نکاتی را که برای جامعه امروز ما به خصوص جوانان مفید است را مورد بهره برداری قرار دهیم.


وی گفت: امروز امام موسی صدر همواره اندیشه‌اش در کنار عمل بوده است و سخنرانی‌های او هم جزئی از رفتارش محسوب می‌شود. لذا در کنار منظومه فکری، سخنرانی و مصاحبه های او لازم است به تاریخ شفاهی ایشان هم رجوع شود. برای بررسی اندیشه او مجموعه کتاب های «گام به گام با امام موسی صدر» در بردارنده تمام فعالیت‌های ایشان است از لحظه ای که وارد لبنان شدند تا لحظه ربوده شدنشان. این سخنرانی ها در مکان‌های متعددی از جمله مسجد، کلیسا، دانشگاه های اروپایی و آمریکایی، مرز اسرائیل و… انجام شده و در جمع سنی، شیعه، مسیحی و غیره بوده است ولی چیزی که در این میان از اهمیت برخوردار است، انسجام بین همه این سخنرانی ها بوده است. به هر حال ایشان در عرصه‌های مختلفی وارد شدند و جا دارد از ابعاد مختلف، اندیشه ایشان مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.


صدر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امام موسی صدر اعتقاد به عمل و روش و رفتار داشتند، ادامه داد: شاید همین اعتقاد است که باعث شد تا نظریات خود را تدوین نکنند ولی همیشه احترام به دیگر مذاهب و اعتقادات، در رفتار و روش ایشان مشاهده می‌شده است.


فرزند امام موسی صدر  در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه امسال عملاً ۴ دهه است که از حضور امام موسی صدر محروم هستیم، تصریح کرد: اگر ادعا می‌کنیم می‌خواهیم پیرو ایشان باشیم اولین راه تلاش برای آزادی ایشان است و همچنان کاری از ما برنیامده و استمرار این اسارت و غیبت هیچ توجیهی ندارد. در اینجا باید بگویم در این امتحان نتوانسته ایم سربلند بیرون بیاییم که امیدوارم به یاری خداوند زمینه آزادی ایشان و دوهمراهشان هر چه زودتر فراهم شود.



امام موسی صدر، شجاعانه در مسیر کار و عمل گرایی حرکت کرد



در ادامه این نشست، محمدرضا یقینی، مدیرعامل کانون اندیشه جوان هم در سخنانی با اشاره به سلسله همایش های آنان که می اندیشند، گفت: این همایش ها چند سالی است که در کانون اندیشه جوان برگزار می شود و این همایش ها معرفی و بازخوانی اندیشه های افرادی است که به شکلی تفکر و اندیشه های معاصر را به نقد کشیده و بعضا تلاش داشته اند که مدل فکری جایگزینی را هم معرفی کنند. در  سالهای گذشته این همایش ها برای متفکران غربی و شرقی بسیاری همچون هایدگر و فوکو و شخصیت های جهان اسلام همچون مرحوم فردید، سید قطب، شهید آوینی و مرحوم دکتر شریعتی نام ببریم. آخرین همایش «آنان که می اندیشند» هم در بهمن سال ۹۶ با موضوع بررسی آرا و دیدگاههای مرحوم دکتر شریعتی برگزار شد. «هانری کربن» هم  از جمله افرادی است که به شکلی به مطالعه تطبیقی و گفتگو میان شرق و غرب پرداخته و یکی از همایش های ما به بازخوانی اندیشه های او اختصاص داشت.


وی در ادامه سخنان خود گفت: امسال با توجه به اینکه چهلمین سال ربوده شدن امام موسی صدر است و امام موسی صدر به شکلی نماینده آرمان های هر انسان صاحب فکری هستند و ایشان به نوعی اهل امل و اهل عمل بوده اند. یعنی در عین اینکه عمل گرا و واقع گرا بودند آرمان گرا هم بودند و دنبال محقق کردن آرمانهایشان بودند و آن را صرفا فریاد نمی زدند بلکه به دنبال زمینی کردن آن آرمان با تلاش و کوشش مجاهدانه بودند. ایشان یک نمونه از انسان متعالی هستند که اسلام به ما معرفی می کند. از این جهت کانون اندیشه جوان  امسال یکی از سلسه همایش های «آنان که می اندیشند» را به بازخوانی اندیشه های امام موسی صدر اختصاص داد.


مدیرعامل کانون اندیشه جوان تصریح کرد: امام موسی صدر قطعا یک مدل فکری منسجمی داشتند ولی شاید فرصت مدون کردن آن را پیدا نکردند به خاطر حجم فعالیت مجاهدانه ای که داشتند در روزگاری که روزگار برهوت عمل و کار بود و اساسا اندیشه سازنده‌ای وجود نداشت و یا اگر هم وجود داشت کسی نبود آن اندیشه را در روی زمین محقق و جاری کند ولی امام موسی صدر، شجاعانه در این مسیر حرکت کرد. قطعا نمی شود کسی دهه ها بعد از غیبت و ربوده شدنش در جهان اسلام اثرگذار باشد ولی یک نظریه و مدل انسجام یافته‌ای برای زندگی شخصی  و اجتماعی نداشته باشد قطعا اندیشه ای در این خصوص وجود داشته و کار ما اصطیاد و استنباط این اندیشه از میان آثاری است که از او در سخنرانی ها، خاطرات و منابع دیگر و …برای ما باقی مانده است.



محورهای همایش بازخوانی و بررسی آرا و اندیشه های امام موسی صدر



وی در ادامه به محورهای اصلی این همایش اشاره کرد که شامل ۵ مورد است و عبارت اند از : ۱. بررسی شیوه نهادسازی و مدیریت تشکیلاتی امام موسی صدر ۲. صدر و زیست مومنانه در جهان امروز ۳. از ملی گرایی تا جهان وطنی ۴. جنبش محرومان و مطالبه عدالت اجتماعی ۵. بررسی دیدگاه امام صدر درمورد مساله گفتگو.


محمدرضا یقینی افزود: در ذیل این ۵ عنوان عناوین فرعی دیگر برای این همایش وجود دارد که می‌تواند مورد توجه اندیشمندان، محققان و اساتید قرار گیرد که شامل این موارد می شود:




  1. اندیشه های اقتصادی امام موسی صدر؛

  2. زن در اندیشه امام صدر؛

  3. سیره تعلیم و تربیتی امام صدر؛

  4. امام موسی صدر و تقریب مذاهب و ادیان؛

  5. جهان چهارم: امکانات و اقتضائات حضور در آن؛

  6. امام موسی صدر و اسلام و مواجهه با تجدد؛

  7. امام صدر و انقلاب اسلامی؛

  8. مقاومت در اندیشه امام موسی صدر؛

  9. آزادی از نگاه امام موسی صدر.


در ادامه این نشست، مهلت ارسال مقاله به این همایش تا ۲۰دی ماه امسال اعلام شد.


با گزارش تصویری این نشست همراه باشید؛


عکس: شکیبا شیرازی تهرانی-عطنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار