۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ۱۹:۳۳
کد خبر: ۲۵۰۵۸۶
hamandishi roasa daneshgah bartar ba jahangiri (4)

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در نشست هم‌اندیشی روسای 13 دانشگاه برتر کشور و برخی از استادان دانشگاه با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، بر آمادگی دانشگاه علامه طباطبائی در کمک به دولت در حل مشکلات به ویژه در زمینه­های تولید و اشتغال، ساماندهی به بازارهای پولی و مالی، ارائه تحلیل و اطلاع‌رسانی به افکار عمومی در خصوص مسائل حقوقی کلان جامعه و تقویت فضای اعتماد عمومی تاکید کرد.


به گزارش عطنا، در این نشست که  عصر سه‌شنبه، 23 مردادماه در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در سخنانی ضمن تشریح وضعیت کنونی کشور به توقعات و مطالبات دولت از جامعه دانشگاهی و نخبگان در راستای ایفای نقش واقعی در کمک به حل مسائل و مشکلات اشاره کرد و جذب و تأمین منابع مالی برای رفع نیازهای دانشگاه‌ها و نوسازی و تجهیز بخش‌های مختلف علمی و اقتصادی در مسیر توسعه کشور را از اولویت‌های دولت دانست.


در ادامه دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی نیز در سخنانی بر آمادگی دانشگاه علامه طباطبائی در کمک به دولت و دستگاه‌های اجرائی تاکید کرد.


وی در خصوص انجام پژوهش‌های کاربردی در دانشگاه علامه اظهار کرد: این دانشگاه در طول 5 سال گذشته سلسله نشست­هایی را با موضوع کمک به حل مسائل و مشکلات کشور برنامه‌ریزی و اجرا کرده است. در این نشست‌ها که با محوریت استادان و گروه‌های آموزشی و پژوهشی برگزار می‌شود؛ مسائل و معضلات دستگاه‌های اجرائی که در حیطه صلاحیت علمی و زمینه تخصصی گروه‌های مربوطه قرار دارد، شناسایی شده و ضمن دعوت از مسئولان دولتی و مدیران دستگاه‌های اجرائی در جلساتی آن موضوعات به بحث کارشناسی گذاشته می‌شود. خروجی این نشست‌ها در قالب رهنامه‌های سیاستی تنظیم شده و به دستگاه‌های اجرایی ارائه می‌شود.


وی افزود: تاکنون تعداد قابل توجهی از این نشست‌ها برگزار شده و بخشی از آنها در قابل یک مجلد نیز توسط معاونت پژوهشی دانشگاه منتشر شده است.



گزارش نشست‌های کمک به حل مشکلات کشور را به مسئولان داده‌ایم


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه به توجه خاص دانشگاه به موضوع تولید و اشتغال به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل امروز کشور اشاره کرد و گفت: در سال گذشته، دانشگاه علامه طباطبائی به نمایندگی و با همکاری دانشگاه‌های برتر کشور، همایشی را با موضوع تولید و اشتغال در پرتو اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی و اجرا کرد.


وی ادامه داد: در این پروژه موضوع تولید و اشتغال در زیرشاخه‌های اقتصاد، حقوق و علوم سیاسی، مدیریت و علوم اجتماعی در درون دانشکده‌های مرتبط و در قالب همایش‌های جداگانه‌ای با حضور استادان برجسته و متخصص در هر حوزه برگزار شد و بنا بود جمع‌بندی تمامی این مباحث در یک نشست علمی با حضور مسئولان دولتی و کارگزاران دستگاه‌های اجرائی برگزار شود تا دست‌اندرکاران مستقیماً در جریان نتایج این بررسی علمی قرار بگیرند و بتوانند در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها از دستاوردهای آن استفاده کنند.


سلیمی البته یادآور شد: اما متاسفانه به هر دلیلی علی‌رغم پیگیری‌های فراوان هنوز موفق نشده‌ایم رضایت دولتمردان را برای حضور در چنین جلسه‌ای به دست آوریم.



دانشگاه علامه برای «طراحی سامانه رصد یکپارچه و مداوم نظام پولی کشور» آماده است


سلیمی در ادامه به مواردی اشاره کرد که دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری و هماهنگی دیگر دانشگاه‌های برتر می‌تواند مشخصاً در آنها به کمک دولت و دستگاه‌های اجرایی بیاید و در این زمینه اظهار کرد: کشور ما در این روزها با مسائل و مشکلاتی روبه‌رو است که دانشگاه علامه می‌تواند با تکیه بر ظرفیت‌های خود در رفع آنها به دولت محترم کمک کند؛ از جمله اینکه در راستای فرمایش مقام معظم رهبری و نیاز امروز کشور، این دانشگاه می‌تواند بانی راه‌اندازی کمیته رصد ساختارهای پولی و مالی کشور باشد.


وی تاکید کرد: استادان اقتصاد و مدیریت مالی دانشگاه علامه آمادگی دارند با همکاری سایر استادان دانشگاه‌های برتر سامانه‌ای برای رصد یکپارچه و مداوم نظام پولی و مالی کشور راه‌اندازی کنند و با ارائه تحلیل‌های لحظه‌ای از وضع موجود در راستای برنامه‌ریزی و اقدام، پیشنهادهای کاربردی ارائه کنند و این نه فقط در شرایط خاص و مقطعی بلکه وظیفه‌ای دائمی باشد.


سلیمی درباره این طرح اضافه کرد: در چنین شرایطی دولت می‌تواند از ظرفیت فعال دانشگاه‌ها در مدیریت پولی و مالی کشور استفاده کند و از آسیب‌های ایجاد انحصار فکری در سیاست‌گذاری‌ها بکاهد.



آمادگی دانشگاه برای همکاری با دولت در ترمیم اعتماد عمومی


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: زمینه دیگری که دانشگاه علامه می‌تواند پیشگام آن باشد، کمک به دولت در ترمیم و تقویت اعتماد عمومی است که متاسفانه در این شرایط بسیار آسیب دیده و تحقق سیاست‌های دولت را با دشواری بسیار روبه‌رو کرده است.


وی ادامه داد: استادان دانشگاه علامه طباطبائی که در حوزه‌های تخصصی خود از بهترین‌های کشور هستند می‌توانند بانی شوک‌های مثبت رسانه‌ای باشند آن هم در فضایی که رسانه‌ها و فضای مجازی خواسته یا ناخواسته در جهت تخریب اعتماد عمومی عمل می‌کنند.


سلیمی تصریح کرد: استادان دانشگاه علامه در حوزه‌های تخصصی علوم ارتباطات، علوم اجتماعی و روان‌شناسی این آمادگی را دارند که توان علمی خود را در راستای ترمیم اعتماد عمومی به کار بگیرند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر ضرورت ایفای نقش دانشگاه‌ها در حوزه عمومی اضافه کرد: همچنین مسائل و موضوعاتی در حوزه عمومی کشور مطرح است که فهم و تحلیل آن نیازمند نگاه کارشناسی و تخصصی است و مادامی که چنین نگاهی توسط نهادها و افراد ذی‌صلاح به جامعه ارائه نشود، فهم عمومی از این مسائل ممکن است به دلیل ناآگاهی و یا سوء تعابیری که آگاهانه و مغرضانه ایجاد می‌شوند به انحراف کشیده شود.


وی افزود: نه فقط فهم عمومی که گاهی فهم نخبگان سیاسی و مسئولان نیز نیازمند روشنگری توسط اهل فن و دانشگاهیان است. به عنوان مثال در زمینه‌های سیاسی و حقوقی نظیر پیوستن یا نپیوستن به FATF، کنوانسیون حقوقی دریای خزر، برجام، و یا طرح‌های مختلفی که در زمینه‌های مختلف حقوقی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود، استادان دانشگاه علامه می‌توانند بررسی‌های تخصصی انجام داده و با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای در این خصوص به افکار عمومی و نیز نخبگان اطلاع رسانی کنند.


سلیمی با ذکر مثالی ادامه داد: تصور کنید وزیر، نماینده مجلس و یا مدیری دولتی در فضایی باز و آزاد با استادان دانشگاه در حوزه‌های مرتبط و حول موضوعاتی مشخص به بحث و نقد بنشیند و چنین تعاملی از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی شود؛ در این صورت افکار عمومی به دیدگاه‌های متعارض در یک موضوع آشنا شده و شبهات مطرح شده و پاسخ داده می‌شوند؛ در چنین فضایی امکان سوء استفاده  مغرضانه رسانه­ای که متکی بر ناآگاهی افکار عمومی است کاهش خواهد یافت.


حسین سلیمی در پایان اظهار کرد: این تنها بخشی از ظرفیتی است که قابل فعال شدن به نفع دولت و سیاست‌های آن است، اما این موارد بسیار در دسترس هستند و به محض اعلام اراده دولت محترم، ظرف مدت یک هفته قابل اجرایی شدن خواهند بود.


گفتنی است در این نشست روسای دانشگاه‌های برتر و سطح یک کشور به ارائه نقطه نظرات خود در زمینه‌های مختلف و مسائل مبتلا به جامعه و دانشگاه پرداختند.


تصاویر بیشتر:



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار