۲۶ آذر ۱۳۹۴ ۱۷:۰۲
کد خبر: ۲۳۷۸۴
03 (18)

آیین گشایش رسمی دانشکده علوم ارتباطات و بزرگداشت دومین سالروز درگذشت دکتر کاظم معتمدنژاد، پدر علوم ارتباطات ایران، در محل سالن همایش‌های این دانشکده برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این مراسم که با عنوان «معتمدنژاد و تحقق یک رویا؛ تاسیس دانشکده علوم ارتباطات» و از ساعت ۱۴ تا ۱۷ برگزار می‌شود، چهره‌ها و شخصیت‌های دانشگاهی و رسانه‌ای، دانشجویان، پژوهشگران و فعالان حوزه ارتباطات، رسانه و روابط عمومی حضورداشتند.


روز سه‌شنبه نیز دکتر محمدفرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از مسئولان این وزارتخانه ضمن بازدید از دانشکده علوم ارتباطات، از لوح گشایش این دانشکده پرده برداری کرد.



فرقانی: رؤیای دکتر معتمد نژاد با افتتاح دانشکده ارتباطات محقق شد



رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: رؤیای مرحوم دکتر معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات ایران با افتتاح این دانشکده محقق شد.


03 (5)


دکتر محمد مهدی فرقانی در این مراسم، اظهار داشت: سال گذشته رئیس دانشگاه آقای دکتر سلیمی گفتند که دانشکده ارتباطات را راه اندازی کنید و ما اساتید ارتباطات خود بانی این کار شدیم.


وی با اشاره به راه اندازی دانشکده جدید و مشکلات آن، افزود: از همه مسئولان دانشگاه و اساتید محترم و کسانی که ما را برای تحقق راه اندازی دانشکده ارتباطات یاری کردند، تشکر و قدردانی می کنم.


فرقانی تصریح کرد: در دانشکده ارتباطات اتاقی برای مرحوم دکتر معتمد نژاد پدر علم ارتباطات ایران در نظر گرفته شده است و از دختر وی خانم دکتر رویا معتمد نژاد که وسایل استاد را در اختیار ما قرار دادند، تشکر می کنم.


وی با بیان اینکه این دانشکده خانه اساتید و دست اندرکاران ارتباطات است، گفت: اساتید همه اینجا هستند و فقط خانه عوض شده است.


رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، بیان داشت: تمام امکانات مورد نیاز در دانشکده ارتباطات برای آسایش اساتید و دانشجویان مستقر شده است.


وی با اشاره به اینکه برای تربیت روزنامه نگار و روابط عمومی باید با دستگاههای اجرایی و نهادهای بیرون از دانشگاه ارتباط داشته باشیم، گفت: از همه دستگاههای اجرایی دعوت می کنیم که با دانشکده ارتباطات همکاری داشته باشند.


فرقانی به رونمایی از سایت عطنا و دفتر تحریریه آن در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد و اذعان داشت: دانشجویان دانشکده می توانند درس های کارآموزی خود را به صورت عملی در این سایت و تحریریه انجام دهند.


فرقانی در ادامه به برگزاری دوره روزنامه نگاری برای روزنامه نگاران افغانستانی در دی ماه امسال در دانشکده ارتباطات اشاره کرد و گفت: یونسکو از این کار حمایت کرده است.



سلیمی: ارتباطات مهمترین شاخصه جهانی شدن است



رئیس دانشگاه علامه طباطبائی مهمترین شاخصه جهانی شدن در دنیای امروز را ارتباطات و توجه به این حوزه در بخشهای مختلف دانست.


04 (28)


دکتر حسین سلیمی نیز در این مراسم، گفت: از دکتر فرقانی و سایر اساتید گروه ارتباطات برای راه اندازی این دانشکده تشکر می کنم.


وی در ادامه با اشاره به اینکه دلیل اصلی ما برای راه اندازی این دانشکده صرفاً فقط آروزی مرحوم دکتر معتمد نژاد نبود، افزود: ما در عرصه جهانی شدن قرار داریم که ماهیت علوم هر لحظه در حال دگرگونی است.


سلیمی اظهار داشت: از جمله زمینه های همکاری با یونسکو در حوزه هایی مثل ارتباطات و تربیت بدنی (ورزش) است.


وی با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل راه اندازی دانشکده ارتباطات، اهمیت فارغ التحصیلان رشته های ارتباطات در برساختن واقعیت ها است، افزود: امروزه اصحاب ارتباطات هستند که واقعیتها را در ذهن جامعه برمی سازند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی یادآور شد: در بطن اندیشه دینی و اسلامی ضرورت دانش ارتباطات نیز ذکر شده است.


سلیمی با اشاره به اینکه در جامعه امروزی شناخت چند سویه فقط از طریق ارتباطات ممکن است، گفت: افتتاح دانشکده ارتباطات اتفاق مهمی است که اساتید و دانشجویان ارتباطات باید آن را به فال نیک بگیرند.



خانیکی: معتمد نژاد متعلق به همه ایران است



مدیرگروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، اذعان داشت: مرحوم دکتر معتمد نژاد متعلق به همه ایران است و باید تلاش کنیم ادامه دهنده راه وی در ابعاد مختلف باشیم.


04 (31)


دکتر هادی خانیکی در این مراسم نیز گفت: امروز به یاد پدر ارتباطات ایران دور هم جمع شده ایم برای بزرگداشت تلاش همه کسانی که کوشیدند تا امروز دانشکده ارتباطات به صورت رسمی افتتاح شود.


وی افزود: ادب حکم می کند که یک نفر به نمایندگی از دانشکده ارتباطات از همه بزرگانی که دعوت ریاست دانشکده و دانشگاه را پذیرفتند تشکر کند.


خانیکی خاطرنشان کرد: در این مراسم از سه استاد، مرحومان دکتر مجید تهرانیان، دکتر حمید نطقی و استاد علی اسدی نیز یاد کرده و از تلاشهای آن نیز قدردانی کنیم.


وی با اشاره به نقش شهید سید فرید کریمی که به نوعی بانی ارتباط دانشجویان این دانشکده در سالهای گذشته با دستگاهها و نهادهای خارج از دانشگاه بود، گفت: از استاد نعیم بدیعی که امروز در میان ما نیستند ولی از آثار او بهره مند هستیم و در این جلسه آنها را می بینیم هم یاد کنیم.


این استاد ارتباطات با تشکر از دانشجویانی که زیباترین صحنه های جلسات امروز را آنها خلق کردند، افزود: استاد معتمد نژاد را به دو واژه پدر و معلم بسیار یاد می کردیم ولی خود او کلمه معلم را بسیار دوست می داشت.


وی در ادامه بیان داشت: مرحوم معتمد نژاد هم فرزانه بودند و هم فروتن، که امروزه جمع کردن این دو خصلت در یک فرد بسیار دشوار است.


خانیکی با اشاره به اینکه دکتر معتمد نژاد تنها به روزنامه نگاری، ارتباطات و حقوق تعلق ندارد، گفت: او یک سرمایه برای همه کشور بود.


وی افزود: اگر چه دکتر معتمد نژاد در میان ما نیست ولی فرزندان او باید ادامه دهنده راه وی باشند و برای توسعه و گسترش رشته ارتباطات در کشور تلاش کنند.


مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی یادآور شد: برای توسعه ارتباطات در بخشهای مختلف کشور به یک فهم مشترک نیاز داریم و باید به این فکر کنیم که اگر معتمدنژاد امروز در میان ما بود چه کاری می کرد؟



منتظرقائم : با آمارسازی نمی توان امنیت ملی را حفظ کرد



دکتر مهدی منتظرقائم، با اشاره به ویژگی های دانشگاه از نگاه "یاسپر"، علم را راهی برای تعالی انسان دانشگاهی دانست و گفت: باید به هویت علمی نهاد دانشگاه احترام گذاشت و علم و پژوهش علمی ذیل هیچ نهاد دیگری نرود. ما در د انشگاه با حقیقت سر و کار داریم و هیچ نهادی نمی‌تواند مانع آن شود.


04 (14)


وی در ادامه با قدردانی از سخنان دکتر سلیمی، گفت: من غبطه می‌خورم که دانشگاه علامه طباطبایی چنین رئیسی دارد.


استاد دانشگاه تهران با اشاره به نقش علوم انسانی در جامعه امروز، بیان داشت: علوم ارتباطی آغاز، بستر و مقصد تمام علوم انسانی و دیگر علوم ها است.


وی با نقد برخی سیاستها خواستار توجه هرچه بیشتر به رشته‌های انسانی و به ویژه ارتباطات شد.


منتظرقائم با بیان اینکه ما در کشور نیازمند بازبینی جدی رشته‌های علوم ارتباطات و افزایش این حوزه به 30 رشته مستقل زیر مجموعه علوم ارتباطات اجتماعی هستیم و همین جا اعلام می کنم اینجانب آماده هر گونه همکاری در زمینه بازتعریف حوزه‌ها، سرفصلها و مبانی و روشهای تحقیق با دیگر اساتید دانشگاه‌های هستم.


وی در پایان افزود: ما از مقامات در قدرت خواهش می‌کنیم علوم ارتباطات را در ذیل رشته هایی که مسیر توسعه‌شان بسته شده است قرار ندهند که اگر این مسیر باز نشود برای صلابت و امنیت ملی خودمان خطرناک است. چرا که با آمارسازی تعداد مخاطبان نمی تواند بر مردم حکومت کرد.



عقیلی : پربار کردن علوم ارتباطات با همکاری و همدلی



دکتر سید وحید عقیلی، رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد نیز با تبریک افتتاح دانشکده علوم ارتباطات  دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: ما در دانشگاه آزاد افتخار می‌کنیم که از اساتید دانشگاه علامه و تهران کمک می‌گیریم.


04 (16)


وی در ادامه با تأکید بر لزوم بررسی رشته‌های ارتباطات با همکاری و همدلی، گفت: در عصر دیپلماسی عمومی نباید از دیپلماسی رسانه‌ای غفلت کرد. همه باید به رشته‌های مثل روزنامه‌نگاری و به ویژه روزنامه‌نگاری بین‌الملل توجه کنیم.


در پایان دکتر بروجردی عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناروی و مجری برنامه با تأیید سخنان دکتر عقیلی پیشنهاد  تشکیل یک انجمن صنفی اساتید ارتباطات برای همکاری‌های بین دانشگاهی اساتید را مطرح کرد.



کاظم دینانی:‌ لزوم همگرایی و اتحاد در نهادهای علمی و صنفی



دکتر کاظم دینانی، رئیس انجمن روابط عمومی با ابرازی خوشحالی از حضور در چنین جمع گرم و دوستانه‌ای، گفت: اگر همدلی و همگرایی بین ما وجود نداشته باشد نمی‌توانیم نسبت به اتفاقاتی که برای هر کدام از ما می‌افتد به صورت تأثیرگذار واکنش نشان دهیم.


وی با مثال زدن از تقلیل نقش روابط عمومی‌ها به منشی و تلفیق با مدیر دفترها گلایه کرد که روابط عمومی‌ها را به بهانه کمبود بودجه محدود می‌کنند تا رابطه بین مردم و مسئولان کمتر شده و مسئولین از پاسخگویی‌ها فرار کنند. در حالی که روابط‌عمومی نه تنها هزینه نیست بلکه راهی برای توسعه پایدار است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار