۲۴ آذر ۱۳۹۴ ۰۹:۰۲
کد خبر: ۲۳۴۲۷
nisi
مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی به مناسبت هفته پژوهش به تشریح سیاستها و اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت امور پژوهشی در طی دو سال گذشته پرداخت.

به گزارش عطنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر عبدالساده نیسی مدیر امور پژوهشی با تبیین اقدامات انجام شده، اصلی ترین سیاست این حوزه را ایجاد زیر ساخت های فناوری به منظور تسهیل و ساماندهی در امور و بهره مندی از نظرات اعضای هیات علمی برای یافتن نیازهای آنان اعلام کرد و اظهار داشت: خوشبختانه در طی این مدت، بر اساس ابلاغ سیاست‌های کلی دانشگاه، تصمیمات در این حوزه فردی نبوده است و با توجه به ضرورت بهره مندی از مشاوره‌های اعضای هیأت علمی برای اولویت بندی مشکلات و ارائه راهکارهای برای حل آن، با تشکیل شوراهای تخصصی به این هدف جانعه عمل پوشانده شده است. براین اساس، در ابتدا، با شناسایی مشکل و سپس با تشکیل شوراهای تخصصی و مرتبط با مسأله، از اعضای هیأت علمی زبده برای بررسی، آسیب‌شناسی و ارائه راهکارهایی برای حل آن مسأله کمک گرفته شد.

وی با اشاره به تشکیل شوراهای تخصصی توانمند‌سازی، شورای ارتباط با صنعت، شورای مشورتی تشکیل مرکز رشد بیان داشت: در اجرای این سیاست، این شورا ها با مشارکت چند استاد بنام از دانشکده‌های مختلف، پس از مطالعه و بررسی، دستور العمل اجرایی آن تدوین و به دانشکده ها اعلام شده است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه در ادامه به راه اندازی سامانه امور پژوهشی اعضای هیات علمی در این حوزه اشاره کرد و افزود: اولین کار در ایجاد این سامانه جمع‌آوری اطلاعات پژوهشی اعضای هیأت علمی و ورود این اطلاعات در صفحه شخصی آنان بود. با توجه به آشنا نبودن برخی از استادان در ابتدای این طرح، و ورود دستی اطلاعات این طرح، با مشکلاتی مواجه شد و متأسفانه این روند به کندی پیش رفت. این اقدام و تکمیل اطلاعات، از یک سو، گزارشات بسیار خوبی درخصوص هزینه‌کردهای پژوهشی اعضای هیات علمی همچون اعتبار گرنت برای تحلیل و برنامه‌ریزی و نیز امکان بازنگری تصمیمات به منظور افزایش اعتبارات در بخش‌هایی از این هزینه کرد را به معاونت پژوهشی داد. وی با توجه آماده بودن زیرساخت این سامانه اضافه کرد:  ،امیدواریم پس از ابلاغ آئین نامه جدید ارتقاء و ترفیع از سوی معاون محترم آموزشی دانشگاه، اطلاعات در کوتاه ترین زمان ممکن در این سامانه هوشمند وارد شود.

دکتر نیسی، راه اندازی سامانه همایش های دانشگاه به منظور ساماندهی و ثبت این را اقدام دیگر این حوزه برشمرد و اظهار داشت: همواره شاهد برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها، کرسی ها، سخنرانی، کارگاه‌های آموزشی در سطح دانشگاه هستیم و راه اندازی سامانه ای به منظور ساماندهی این برنامه‌ها بسیار ضروری به نظر می رسید. بر این اساس، کلیه اطلاعات رویدادهای علمی و پژوهشی دانشگاه از ابتدا با ورود در این سامانه و با طی نمودن فرآیندهای مربوط به آن، نتایج مستند و علمی این رویدادها در هر زمان در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد. با توجه به مذاکرات انجام شده این این سامانه در مرحله استقرار و و ورود اطلاعات است و امیدواریم که در آینده نزدیک به بهره برداری رسد.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه در ادامه از رونمایی سامانه نخبگان پژوهشی دانشگاه در مراسم هفته پژوهش خبر داد و بیان داشت: دانشجویان به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایده و طرح‌‌های زیادی دارند که با توجه به این پتانسیل و نیز سیاست دانشگاه مبنی بر تبدیل ایده به کاربرد و تجاری سازی آن، این سامانه نیز برای شناسائی نخبگان در نظر گرفته شد که انشاءالله در مراسم روز پژوهش از این طرح رونمایی خواهد شد. وی به مزایای حاصل از این طرح اشاره و اضافه کرد: براین اساس از این پس تمام دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه علامه طباطبائی، کلیه اطلاعات پژوهشی خود را در این سامانه وارد و ثبت می‌نمایند و با اجرای این طرح، استاندارد مشخصی برای نخبگان پژوهشی دانشگاه مشخص شده و باعث اشتراک گذاری دانش تخصصی دانشجویان خواهد شد و این ایده دانشجویی در مرکز رشد قابل طرح و استفاده بوده و زمینه‌ی کاربردی شدن و تجاری سازی آن با نظر استادان دانشگاه و طی فرآیند قانونی فراهم می‌گردد.

دکتر نیسی در ادامه به اقدامات اجرایی این حوزه در زمینه ایفای نقش دانشگاه در کمک به حل مسائل و مشکلات کشور، با در نظر داشتن جایگاه خود به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی کشور اشاره و عنوان کرد: برگزاری نشست‌ها و جلسات تبادل نظر با مقامات، مسئولان بخش‌ها و کارشناسان دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرائی کشور در زمینه شناسائی مشکلات و ارائه راهکارهای علمی از نکات مورد تاکید در این مدت بوده است. وی با اشاره به دستاوردهای اجرای این طرح افزود: خوشبختانه تاکنون 25 نشست مسأله محور برگزار شده است و با ارائه بسته خروج از رکود تورمی به دولت و همچنین ارائه راهکارهایی به بانک مسکن شاهد موفقیت‌های خوبی در این زمینه بوده ایم.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه در ادامه، یکی از دستاوردهای موفق معاونت پژوهشی دانشگاه را تشکیل هسته‌های پژوهشی به منظور ارائه برنامه‌های سه ساله اعضای هیأت علمی برشمرد و افزود: به منظور هدفمند کردن پژوهش، حمایت از کار مشترک و استفاده از ظرفیت دانشجویی این طرح نیز در سطح دانشگاه دنبال شده است. وی تصریح کرد: با تشکیل هسته‌های پژوهشی، عضو هیأت علمی با اعلام برنامه‌ها، ملزومات مورد نیاز خود و خروجی‌های حاصل از این برنامه بر اساس یک برنامه زمانبندی امکان برنامه‌ریزی برای دانشگاه به منظور حمایت از این برنامه‌ها را میسر می‌نماید.

دکتر نیسی جهت دادن به برگزاری کرسی های نظریه پردازی را یکی از برنامه های موفق در این دوره برشمرد و تصریح کرد: خوشبختانه در این زمینه دانشگاه علامه طباطبائی رتبه اول کشور را دارد و براساس هدف گزاری انجام شده دریک برنامه یک ساله توانستیم با شناسایی استادان صاحب نظریه و ایده، کرسی‌های ترویجی را به کرسی‌های نظریه پردازی ارتقا دهیم. وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه این برنامه نیز با استقبال خوب استادان مواجه گردید و با توجه به وضعیت فعلی در صورتی که یک سوم این نظریه ها شناسایی شده به برگزاری کرسی نظریه پردازی برسد، حرکت بسیار مهم و چشمگیری در دانشگاه انجام شده و امیدواریم بتوانیم با همکاری خوب اعضای هیأت علمی این ظرفیت بالقوه را در اختیار علاقه‌مندان آن قرار دهیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار