۰۵ مهر ۱۳۹۴ ۰۱:۲۶
کد خبر: ۲۰۹۸۴

رئیس جمهور با بیان اینکه برجام ادامه خواهد داشت، گفت: موضوعاتی از قبیل برگشتن مجدد به تحریم اجرایی نخواهد شد، چرا که به گونه‌ای رفتار کردیم که تحریم مجدد نمی‌تواند در اراده ملت ایران تأثیری بگذارد.




به گزارش عطنا به نقل از مهر،حجت‌الاسلام حسن روحانی پیش از ظهر شنبه به وقت نیویورک در دیدار با جمعی از نخبگان، مدیران و سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم آمریکا با بیان اینکه سربلندی و رفاه ملت ایران خواست و هدف همه ایرانیان است، گفت: امروز فرصت‌های خوبی برای تحرک در بخش اقتصادی و علمی و صنعتی حاصل شده که باید از آنها به بهترین شکل برای پیشرفت هر چه بیشتر کشور استفاده کنیم.


رییس جمهور با اشاره به توفیق های دولت تدبیر و امید طی دو سال گذشته در زمینه رشد سرمایه‌های اجتماعی، حرکت در جهت اصلاح ساختارهای اقتصادی، کنترل تورم، خروج از رکود و حرکت در مسیر رشد اقتصادی، گفت: برای رسیدن به رونق اقتصادی باید تلاش بیشتری کرده و بتوانیم از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها بهره‌گیری کنیم که ایرانیان خارج کشور سرمایه بزرگی در این مسیر هستند.


روحانی تلاش در جهت رفع اتکای کشور به اقتصاد تک محصولی را از دیگر برنامه‌های دولت یازدهم برشمرد و افزود: با تلاش مسئولان توانسته‌ایم در صادرات محصولات غیرنفتی و واردات موازنه ایجاد کنیم به گونه‌ای که در سال 93 رشد صادرات غیرنفتی 19 درصد افزایش داشته است و تقریبا به سطح تعادل با واردات رسیده است.


رییس جمهور با بیان اینکه توانسته‌ایم در شرایط تحریم‌ به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنیم، اظهار داشت: یکی از دلایل موفقیت در مذاکرات این بود که مذاکره کنندگان مقابل دریافتند ملت ایران قادر است در شرایط تحریم به اقتصاد خود سامان دهد و آنها نمی‌توانند در شرایط تحریم از ما امتیاز بگیرند.


روحانی وحدت و انسجام داخلی در ایران را یکی دیگر از عوامل پیشرفت مذاکرات دانست و خاطر نشان کرد: با وجود مخالفت‌هایی که در این راستا، البته در چارچوب قانون وجود داشت، توانستیم انسجام و یکپارچگی داخلی را حفظ کنیم و بسیاری از نظرسنجی‌ها حتی آن دسته‌ای که توسط مخالفین دولت انجام شده، نشان می‌دهد که بخش وسیعی از افکار عمومی مردم ایران مسیری را که دولت انتخاب کرده، مورد تأیید قرار داده اند.


رییس جمهور تاکید کرد: بزرگترین راهنمای دولت افکار عمومی است و مردم عادل ترین قاضی در ارزیابی عملکرد دولت هستند.


رییس جمهور با بیان اینکه امروز هیچ‌کس در نقش تأثیرگذار ایران در منطقه تردید ندارد، گفت: ایران به عنوان دولتی ضدتروریست شناخته شده و همگان اذعان دارند که اگر قدرت و حمایت ایران از دولتهای منطقه نبود، امروز شاهد شرایط خطرناکی در منطقه بودیم.


روحانی با بیان اینکه امروز از مراحل سخت و دشوار مذاکرات مربوط به توافق و لغو تحریم‌ها عبور کرده‌ایم، تصریح کرد: این توافق ادامه خواهد داشت و موضوعاتی از قبیل برگشتن مجدد به تحریم اجرایی نخواهد بود، چرا که به گونه‌ای رفتار کردیم که تحریم مجدد نمی‌تواند در اراده ملت ایران تأثیری بگذارد.


رییس جمهور با اشاره به استعدادها و ظرفیت‌های فوق‌العاده ایران و قرارگرفتن در مرکز بازاری بسیار مناسب در منطقه، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قطب انرژی و مرکز ثبات در منطقه، جوانان تحصیلکرده و نیروی انسانی کارآمدی دارد که می‌توانند در بسیاری از زمینه‌ها بدرخشند.


روحانی با اشاره به ایجاد و گسترش بسترهای مناسب برای سرمایه‌گذاری از جمله گسترش و اتصال راه آهن ایران به کشورهای همسایه و توسعه بنادر جنوبی کشور، اظهار داشت: امروز شرکت‌های مهم خارجی و اروپایی به دنبال انعقاد قراردادهای مختلف با ایران هستند و درخواست‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری در کشور دارند.


رییس جمهور با بیان اینکه کارآفرینان، مدیران و سرمایه‌گذاران ایرانی همواره برای ما در اولویت هستند، به تلاش دولت در زمینه بهبود فضای کسب و کار و خروج از رکود اشاره و خاطر نشان کرد: در زمینه مسایل حقوقی و مقررات لازم برای سرمایه‌گذاری در حال تلاش برای تصحیح این مقررات و تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاران هستیم.


روحانی با بیان اینکه تردیدی نداریم که در زمینه مسایل اقتصادی، ‌بخش خصوصی به مراتب بهتر از بخش دولتی عمل می‌کند و باید از این بخش حمایت کرد، گفت: مطمئناً عدم وجود رقابت در بخش اقتصادی به معنای ایجاد انحصار، افت کیفیت، فساد و رکود خواهد بود.


رییس جمهور با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در ایران باید همراه با انتقال دانش، امکانات و در مسیر مشارکت و همکاری باشد، گفت: شرایط امروز ایران به گونه‌ای است که در بخش‌های مختلف انرژی، صنایع، حمل و نقل، فضای بسیار خوبی ایجاد شده و فضا برای سرمایه‌گذاری و ورود تکنولوژی فراهم است.


روحانی با بیان اینکه برای رسیدن به رشد اقتصادی مورد قبول سالانه نیازمند 150 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور هستیم، افزود: مطمئناً باید از سرمایه‌گذارای خارجی نیز در این راستا استفاده کرد. ایجاد فضای نو و رفع تحریم‌ها یکی از اهداف مهم مذاکرات بود و امروز بعد از توافق هسته‌ای شرایط مناسبی برای تحرک مناسب در عرصه سرمایه گذاری بوجود آمده است.


روحانی خاطرنشان کرد: توسعه و پیشرفت ایران وظیفه همه ایرانیان و متعلق به آنها است و ما آماده خوش‌آمدگویی به ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری و تلاش در جهت رشد و توسعه ایران هستیم.


رییس جمهور مذاکرات و توافق ایران را توافقی برد – برد عنوان کرد و با اشاره به تصویب قطعنامه لغو تحریم‌ها علیه ایران در سازمان ملل متحد، گفت: نتایج حاصل از توافق و تصویب این قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل تحت شرایطی بود که هیچ کشوری قادر به مخالفت با آن نبود، چرا که این اقدام در نهایت منجر به منزوی شدن آن کشور می‌شد.


روحانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در طول دهه ها و سال‌های گذشته اقدامات نسنجیده و غیر قابل قبولی علیه ملت ایران انجام داده‌اند، به حادثه شلیک موشک به هواپیمای مسافربری ایران و حمایت از صدام در جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: از جمله، این اقدام خطای بزرگ و تاریخی آمریکا بود که باعث عصبانیت ملت ایران شد که متأسفانه بعد از این اقدام مسئولان آمریکایی هنوز از مردم ایران عذرخواهی نکرده اند. در حالیکه این عذرخواهی می توانست نشان شهامت دولتمردان آمریکا برای بیان واقعیت باشد و سپس به اصلاح مسیر گذشته و کاهش خصومت منجر شود.


رییس جمهور تاکید کرد: مردم ایران هیچ مشکلی با مردم آمریکا ندارند و به یکدیگر احترام می‌گذارند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار